Highpoint Rocket 620 Review

Erwin1967 8 april 2012, laatste update op 8 april 2012, 1.892 views

Highpoint Rocket 620

Pluspunten

• Snelheid

Minpunten

• Betrouwbaarheid
  • Instellingen via lokale website
  • Weinig actieve ondersteuning
  • Lange boottijden
  • Luidspreker pieptoon bij problemen

Drivers en support Score: 2
Ik heb dit kaartje aangeschaft voor zo'n 40 euro om een paar extra SATA poorten toe te voegen op een ouder moederbord. Twee maanden geleden heb ik dit systeem vervangen door een nieuw systeem (AsRock Z68 Extreme 4 Gen 3 / 2600K / 16 GB). Hoewel niet direct nodig qua aansluitingen had ik ook dit kaartje overgezet.

Featureset
Het is een eenvoudig kaartje (PCI-Express 2.0 x1) met een tweetal 6G SATA aansluitingen. Bijgeleverd waren ook een tweetal SATA kabels en een driver CD. De installatiehandleiding was mager maar voldoende. Op het kaartje zit ook een kleine luidspreker voor een (naar later bleek luid) signaal bij schijfproblemen. Tenslotte zitten er een aantal pinnen op. Waarschijnlijk voor het aansluiten van ledjes bij specifieke kasten. Deze worden niet beschreven in de handleiding (is mij althans niet opgevallen)

De installatie ging vrij eenvoudig. Het kaartje is wel erg klein en het viel mij op dat het geheel niet echt stevig vastzat in het moederbord en CM690 kast. Een kleine kanteling was mogelijk alsof het kaartje niet geheel haaks was. Na het vastzetten met de klem in de kast zat hij wel goed vast.

Prestaties
Hierover kan ik kort zijn. Deze waren prima en minstens zo goed als van de controllers op mijn moederbord. Pieksnelheden van boven de 100 MB/s waren geen enkel probleem. Ik heb echter geen specifieke testen gedaan omdat mijn schijven vrij vol zijn en ik geen lege tot mijn beschikking heb.
Een tegenvaller was de lange boottijd. Tel er gewoon 10 seconden extra bij op als de kaart op zoek gaat naar zijn schijven. Blijf ik altijd een vreemde actie vinden omdat de Intel chipset dit blijkbaar wel snel kan doen. Bij mijn oude moederbord had ik last van een foutmelding waardoor de schijven zoektocht voortijdig werd afgebroken. Ik kon daardoor ook het BIOS van de kaart niet in. Het nieuwe moederbord deed het wel goed met als beloning dat ik mocht genieten van de extra lange boottijden (maar wel de mogelijkheid kreeg het BIOS menu binnen te gaan).

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Dit is voor mij de reden geweest om de kaart niet meer te gebruiken in mijn systeem. In totaal heb ik in een tweetal weken 4 keer gehad dat beide schijven verdwenen uit het systeem. De kaart gaf dat ook aan met een luide pieptoon. De eerste keer was ik verbaasd over het geluid uit mijn computer totdat ik mij realiseerde dat het een raidkaart was die op die manier aangeeft dat er problemen zijn. Dit geluid is uit te zetten in de BIOS van de kaart via de bijgeleverde software. Ik vraag mij wel af of dit zinvol is voor in een huiskamer. Als je er even langer over nadenkt dan is dit alleen zinvol voor een hobbyist die niet automatisch monitort en graag direct wil weten als er een probleem is.
Ik heb geprobeerd de oorzaak van het tegelijkertijd verdwijnen van beide harde schijven te vinden. Aangezien beide schijven verdwijnen, terwijl de SMART data gewoon goed is, vielen de kabels af (overigens had ik twee verschillende merken kabels gebruikt) en vermoed ik dat het kaartje niet geheel lekker werkt op een modern moederbord. Mogelijk detail is wel dat dit altijd gebeurde bij intensieve belasting (zoals het kopieren van 100+ GB aan data)

Drivers en ondersteuning
De drivers zijn in mijn ogen relatief oud (juni 2010). Aangezien ik problemen heb ondervonden op een nieuw moederbord (aug 2011) kan dit mogelijk een oorzaak zijn. Ik krijg in iedergeval niet de indruk dat er een actieve ondersteuning is vanuit Highpoint voor dit product. Dit heeft denk ik ook te maken met de lage prijs van rond de 40 euro.
Wat mij een beetje tegenviel was de onhandige configuratie van het kaartje. Daarvoor wordt er een lokaal webservertje geinstalleerd waarop je kunt inloggen om je kaart in te stellen. De interface is spartaans en heeft vrij weinig toegevoegde waarde. Bij de eerste kennismaking wordt je al geconfronteerd met een ongeldig certificaat en de aanwijzing om de website niet te bezoeken. Internet explorer stopt er dan volledig mee en met Chrome kun je wel verder. Een gemiddelde netgear router heeft een beter interface. Je kunt een paar dingen instellen zoals het uitzetten van de luidspreker en allerlei instellingen voor de harde schijven. Je kunt ook een alert instellen om per mail op de hoogte gebracht te worden bij problemen. Het testen van de bijbehorende instelling is echter een tijdrovende gebeurtenis omdat je bij elke test het volledige emailadres moet intypen. Lijkt wel overgenomen te zijn van mijn QNAP....
Serieuzer is het afschermen van de SMART data. Deze is alleen via de lokale website te bekijken. Andere programma's als HDTune pro laten niets meer zien over de SMART data van de schijven.
Kortom, het ziet het allemaal gedateerd en krakkemikkig uit.

Wat kun je over de prijs zeggen als het uiteindelijk niet werkt? Als het zou werken (en dat deed het in het oude systeem) dan is het redelijk. De software is matig.

De naam Highpoint en hun productenrange deden mij besluiten om dit product aan te schaffen. Op het internet kon ik weinig vinden en voor 40 euro kon ik mij geen buil vallen. Echter, achteraf gezien, is het zonde van mijn geld geweest. De aanschaf was 40 euro met 100+ euro aan ergernis.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit product gelijkwaardig is als zeg een Sweex en ik vermoed dat ik het Sweex product met meer plezier zou hebben gebruikt. Kortom dit is geen aanrader wat mij betreft.

• AsRock Z68 Extreme 4 Gen 3
  • Intel i7 2600K
  • Coolermaster CM 690
  • WDC WD10 EADS
  • SAMSUNG HD204UI
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Highpoint Rocket 620?