Specificaties Tower, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master CM 690 Review

dmvdberg 8 april 2012, laatste update op 8 april 2012, 32.157 views

Cooler Master CM 690

Pluspunten

• Kabel managment
  • vormgeving
  • ruim
  • stijlvol (peroonlijk)

Minpunten

• interieur is niet zwart
  • 3,5" drive sleds zijn zwak
  • krap voor kabels
  • Power en reset knoppen zijn brak
  • geen front usb3 (maar is ook 5 jaar oud)

Omdat ik vandaag niets te doen had heb ik de +/-5 jaar oude PC van m'n vader eens onder handen genomen en fatsoenlijk kabel management toegepast (zie latere foto). iets dat vermindering van geluidsproductie heel goed heeft gedaan.

De kast duikt nog wel eens 2e hands op: vandaar is dit evt nog een handige review voor mensen.
  • Kast features
  • Ingebouwde hardware & montage
  • Gebruikers gemak & na 5 jaar conclusie

Kast en z'n features
Wat kreeg ik er allemaal bij (even op geheugen):
  • spaces voor ATX, µATX & e-ATX
  • boekjes
  • fronpanel plaatje voor cardreader
  • absurde lading schroeven voor HDD's etc
Voor z'n tijd was dit een behoorlijk hip ding, front/top IO poorten genoeg en de mogelijkheden voor uitgebreide airflow zat. Ook zijn er twee grommets voor een externe waterkoeling.
Afwerking is ook erg goed, al is het oppassen met de sidepanels omdat de beugels hiervan snel kunnen buigen en dan zit je met een klein probleem. Gelukkig is het allemaal metaal en zullen ze niet afbreken.

Over metaal gesproken: van binnen en achterop is de kast niet zwart. Erg jammer maar gelukkig hebben ze dit met latere edities wel gedaan (niet dat ik er veel aan heb natuurlijk). Beetje 1st world problem misschien?

Op kabel management gebied lijkt de kast perfect dankzij een serie zware hulp stukken waar je kabels strak tegen de 'vloer' mee kunt zetten. In de praktijk zitten ze echter vooral in de weg. Oorspronkelijk had ik alle kabels hier in gepropt maar dat was gewoon geen goed idee. Nu 80% van de kabels eerst achter de backplate gaat hebben ze meer nut. Alleen voor de laatste 5cm zijn het prima hulpstukjes.

Plaatsing van de voeding is onder wat het verplaatsen van de kast evt beter maakt. Ook staat de kast hiermee heel stevig. Sowieso is het geen kleine kast en dankzij een viertal flink stevige (en brede) voetstukken komt ie van de grond af. De PSU zal dus niet in ademnood komen. Hier zit geen stoffilter dus zelf even zuigen.

Wat erg jammer aan de features is zijn de power knop en reset. Deze zijn echt te vlak en niet lekker in te drukken. Je raakt er aan gewend maar ideaal is het niet.

De kast is verder geheel (90%) zonder schroevendraaier te gebruiken dankzij thumbscrews en een handig HDD en DVD kliksysteem. De meegeleverde schroeven zijn echt voor de puristen dus.

Een aardig detail (zie foto hieronder) is de mogelijkheid om zonder schroeven PCI kaarten vast te zetten. Niet aan te raden met een grafische kaart maar verder een heel goed systeem.

Ingebouwde hardware & montage
Ruimte zat voor alles, wat je ook zult bedenken ook vandaag de dag.
Hierbij gelijk ook even een groot minpunt, er zit geen CPU backplate gat ... voor wie een koeler wil vervangen voor iets dat een andere backplate nodig heeft zul je dus het hele mobo moeten verplaatsen .... gelukkig heb ik destijds een inverstering gedaan in een Zalman CNPS9500 AM2 en mocht er uiteindelijk een nieuwe computer komen in de kast dat wordt deze ook vervangen.

Verder is er ruimte voor 5x 3,5" HDD via uitneembare sledes. Deze lijken zwak maar zijn prima voor hun doel. Eenmaal een HDD er in en het voelt heel solide aan. Ook als je de kast verplaats geen de HDD's geen kant uit. Daarnaast ook 5x plaats voor DVD of cardreaders. Je krijgt een speciaal frontpanel mee in de stijl van de rest van het gaas maar dan met gat voor de cardreader. Makkelijk te vervagen.

Op gebied van kabels achter de backplate .... er is NET genoeg ruimte. Ga niet te veel kabels over elkaar leggen en dan is het te doen. Er is zo'n 1,5cm tussen de backplate en het sidepanel uiteindelijk.

690 kabels

Gebruikers gemak & na 5 jaar conclusie
Zoals eerder gezegd zijn power en reset niet lekker te gebruiken.
Voor de rest bied de kast dankzij z'n hoogte makkelijk toegang voor bv een USB drive doordat de IO poorten bovenop zitten. Wat een probleem kan zijn als de kast op je bureau staat .... maar koop dan svp een andere kast.

Na de +/- 5 jaar dat de kast nu dagelijks gebruikt wordt (beetje rondslepen voor stofzuigen, er liggen altijd spullen op, honden likken er aan en katten slapen er op) vertoont ie geen krassen. Zowel het plastic als de metalen onderdelen zijn nog in goede staat. Wel maak ik me wat zorgen over de side panelen. De eerder genoemde beugelstukjes om de panelen op hun plek te houden zijn wel erg vaak verbogen (oeps) en beide panelen zijn een klein beetje bol nu. Is iets om op te letten bij een 2e hands aankoop!

Voor wie deze kast 2e hands kan kopen is het zeker een aanrader. Het enige dat je echt mist is de front usb3, maar dat is meer een luxe probleem dan issue.

Heb jij ook een Cooler Master CM 690?

Komt aardig overeen met mijn ervaringen. Hij is inderdaad groot en dat merk je aan allerlei verlengkabeltjes die je nodig hebt voor bijvoorbeeld fans. Aan de anderkant is het ook behelpen met de kabels zoals je al zei. Bij 6 harde schijven is het zowiezo lastig om de kabels netjes te bevestigen. Ik zou in de toekomst wel voor nog groter gaan. Mijn 6870 icm AsRock extreme 4 past maar net.
Hier zit een MSI HD3850 in met dualslot koeler, niet echt een grote kaart.
Gelukkig haalt de Cooler Master voeding wel de hele reis achter het moederbord.
Zou ik deze kast weer kopen? ..... Ja, de nieuwe CM690II Advanced die ik een maand geleden heb gebruikt voor een build is echt een absurde verbetering tav deze. Absoluut naar gaan kijken! Is een stuk ruimer geworden.