Specificaties Tower, 6 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Obsidian 550D Review

Deity 10 april 2012, laatste update op 17 november 2015, 4.889 views

Corsair Obsidian 550D

Pluspunten

• Geluidsisolatie is van degelijke kwaliteit
  • Installatie is super gemakkelijk
  • Erg customizable
  • subtiel en stijlvolle kast
  • stoffilters

Minpunten

• releasedatum werd hele tijd uitgesteld
  • H100 met fans is toch wat krap op het moederbord
  • iets meer ruimte achter moederbord voor kabels was wenselijk geweest

Welkom bij mijn review van de Corsair Obsidian 550D. Het was voor mij tijd om weer eens een volledige upgrade te doen van mijn desktop en na 5! jaar trouwe dienst van mijn Antec Gamersgear 900 leek het ook een goed moment om een nieuwe kast in gebruik te nemen.

Voorwaarden waar de kast voor mij aan moest voldoen waren:
  • Gemak met installatie
  • stil
  • stijlvol
  • mogelijkheid tot waterkoeling
  • niet duurder dan 150 euro
  • mogelijkheid tot kabelmanagement
Releasedatum perikelen
Toen ik begon met mijn speurtocht naar upgrade onderdelen werd net deze kast aangekondigd op de CES 2012. De verwachte release datum was toendertijd nog eind februari en daarmee ongeveer gelijk aan wanneer ik hoopte alle nieuwe onderdelen voor mijn computer binnen te hebben. Echter werd elke keer de releasedatum verschoven en nu, de eerste week van april, heb ik eindelijk de computer volledig en compleet in elkaar zitten.

Verpakking
De kast kwam in een nietszeggende bruine doos waar wat specificaties en dergelijke op vermeld werden. Dit is heel anders dan de doos waar mijn oude Antec in geleverd werd. Daar was de doos zwart met een stijlvolle foto van de kast en nog meer van dat soort opfleur technieken. Corsair denkt blijkbaar dat de look van een doos inrelevant is voor het gevoel wat de klant krijgt als hij de kast binnen krijgt. (Deels hebben ze ook gelijk want ik had al zo lang op de kast gewacht dat het me niet meer uitmaakte al was het in zilverfolie geleverd.

In de doos zaten twee extra kartonnetjes; één tegen de voorkant aan om de aluminium deur te beschermen en een stuk karton tegen het afneembare zijpaneel aan (meer hierover verderop).

Verder was de kast gewikkeld in een plastic zak.

Wat krijg je
Bij de kast krijg je standaard een paar dingen meegeleverd. Zo zitten er 3 fans (2 aan de voorkant en 1 bij de CPU Outtake) bij. Ook krijg je een klein kartonnen doosje , die in één van de drivetrays geklemd zit bij, waar alle schroeven en dat soort dingen in zitten.

De verzameling aan schroeven die je erbij krijgt moet genoeg zijn om 3 computers in elkaar te zetten. Vooral aangezien de drivetrays zo gebouwd zijn dat je geen schroeven nodig hebt om je HDD's erin te ztten.

De Bouw
Om even bij de drivetray's te blijven; HDD's kunnen dus toolless gemonteerd worden, dit gaat kinderlijk eenvoudig en geeft een goede impressie achter. Corsair zegt wel dat SSD's met schroeven aan de drivetrays gemonteerd moeten worden. Ik heb zelf 4 SSD's, deze zijn allemaal van OCZ. Aangezien mijn oude Antec kast geen 2.5" tray's had heb ik bij al deze SSD's dan ook adapters zitten. (http://www.google.nl/imgr...6&ved=1t:429,r:1,s:0,i:69

Deze adapters kun je aan de achterkant van de drivetray prima vastklikken zonder schroeven te gebruiken. Ze zitten dan maar met 2 pinnetjes vast maar aangezien ik niet op dagelijkse basis mijn computer verplaats heb ik besloten dat ik 2 pinnetjes genoeg vindt en heb ik dus geen één schroef hoeven te gebruiken voor het monteren van mijn SSD's en HDD's.

Corsair H80
Ik had oorspronkelijk een Corsair H80 waterkoeling uitgekozen omdat ik graag een stille computer wou bouwen en dus van plan was om alle afhaalbare kleppen van de kast (aan de zijkant en bovenkant) erop te laten zitten voor optimale geluidsisolatie. Echter bleek na het monteren van mijn moederbord dat als ik de H80 op de CPU outlet zou monteren aan de achterkant de Radiator van de H80 minder dan een halve centimeter speling had boven mijn geheugen (x79 moederbord met geheugendimms aan beide kanten van de CPU, 8streepjes = 32GB in totaal in gebruik). Aangezien ik geen zin had om mijn geheugen op te warmen met de radiator van mijn processorkoeler heb ik er een H100 bij gepakt (deze had ik alvast klaarliggen omdat ik dit scenario al een beetje verwachtte).

Corsair H100
Met enige tegenzin heb ik uiteindelijk de cover aan de bovenkant van de kast eraf gehaald en ben ik begonnen met het monteren van de H100. Vanwege aestetische redenen wou ik echter niet de fans boven op de kast monteren maar erin. De H100 zit nu dus met de fans aan de binnenkant van de kast waardeze naar buiten blaast.

Het monteren van de H100 ging echter niet zonder slag of stoot. De fans kwamen namenlijk wel erg dicht bij het moederbord en nu alles zit past het ook echt maar net.

De CD-Rom Drive
Oorspronkelijk wou ik eigenlijk mijn eerste desktop gaan bouwen zonder optische drive maar na enige discussie met de mensen om mij heen heb ik toch maar besloten om een simpel cd/dvdrom spelertje erin te zetten. Het klepje aan de voorkant van de kast popte er zo uit waardoor ik de optische drive via de voorkant er in kon schuiven totdat ik een subtiele * klik * hoorde en toen zat ie vast. Perfect egaal met de voorkant van de kast.

Voeding
Ik heb een Corsair HX 650W in de kast gezet. Deze om 2 redenen; Ik wou graag aan goede kabelmangement doen in deze bouw en een modulaire voeding is daar toch wel een requirement voor. Daarnaast had ik niet idee dat ik een supergrote voeding nodig zou hebben en na enig rekenwerk heb ik besloten dat 650 watt wel genoeg moest zijn. (Ik las op verschillende plekken dat veel mensen hun 12V 8Pins ATX kabel het niet haalde naar de aansluiting op het moederbord, bij mij was dit geen probleem)

Kabelmangement
Te beginnen bij de Front IO kabels; deze waren zeker lang genoeg om de aansluitingen van mijn moederbord te vinden (Asus P9X79 Pro). Aangezien mijn moederbord een USB3 Header heeft kon ik de front USB3 connector hier ook op aansluiten. Wel levert Corsair er een USB3 naar USB2 adapter bij voor de mensen die (nog) geen USB3 op hun moederbord hebben.

Zoals ik al zei is dit mijn eerste ervaring met kabelmangement en hoewel ik er erg vrolijk en optimistische aan begon, bleek nadat ik alles had aangesloten het één grote ^@#%$ zooi te zijn geworden achterop de kast. (de kast biedt de mogelijkheid om kabels te routen via de kant achter het moederbord).

Zoals de foto aanwijst kreeg ik met man en macht de zijdeur er niet meer op :P. Ik ben hierna iets zorgvuldiger te werk gegaan en met wat tie-wraps hier en daar heb ik de kabels dusdanig strak tegen de kast aangekregen dat de deur er weer op wou.

Uiteindelijke look & feel

Nu alles helemaal in elkaar zit en goed werkt ben ik zeer en dan ook zeer tevreden met de performance. Ik heb mijn CPU (Intel 3930K) overgeclocked op 4.2Ghz draaien en de H100 op de laagste stand. Hiermee haal ik gemiddelde temperaturen tussen de 35 en de 45 graden.

Nadat ik 2 uur Prime95 had draaien werd de CPU wel lichtelijk warm en tikte zelfs even de 73 graden aan(toen heb ik toch maar de H100 een standje hoger gezet :P). Aangezien ik niet verwacht dat ik vaak mijn CPU 2 uur lang 100% zal stressen heb ik na de stresstest de H100 weer teruggezet op de laagste stand.

Qua geluidsproductie ben ik echter nog niet helemaal tevreden. Dit komt natuurlijk deels doordat ik de cover aan de bovenkant heb moeten weghalen maar ook doordat ik nog steeds de stock-fans gebruik. Dat zijn nu dus 5 Corsair fans. In de loop der tijd ga ik deze allemaal vervangen door de stillere Noctua's en tegen die tijd zal ik ook een kleine update doen in de review.

Al met al ben ik zeer tevreden en heb ik ook genoten van het bouw proces in deze kast (vooral als je het vergelijkt met de zweet, bloed en tranen die Antec bij mij veroorzaakte.

EDIT: Aangezien ik er op gewezen ben dat ik wel degelijk meer foto's kan toevoegen in een review hier nog wat extra foto's en interessante observaties.

De doos waar die in geleverd wordt:

Folie op de voorkant en over het klepje aan de zijkant om hem dicht te houden onder transport:

Het doosje waar de bijgeleverde schroeven inzitten:

Afwerking die ik zelf niet zo mooi vond: een soort rubberen/kunstof(zachte) strip aan de onderkant waar de zijdeur op klept. (voor bescherming denk ik?)

Een leuk detail; een kabelklipje helemaal bovenin de kast om de kabels van de front IO doorheen te leiden:

Stoffilter aan de onderkant:

Hoe een 2.5" ssd + bracket in de drive-tray past:

Foto achterkant: (de zwarte IO plaat van de Asus P9X79 Pro vind ik er erg goed bijpassen :) )

Binnenkant met wat meer licht:

Nog een paar overzichtsfoto's (ook op verzoek)

Stoffilter van de zijdeur:

Bovenkant zonder klepje:

Voorkant: (deur gaat beide kanten open)

Klepje van de voorkant af:

Stoffilter er af:

Als er verder nog dingen zijn waar iemand graag iets over wil weten/foto van wil zien hoor ik het graag en gooi je het maar in de reacties hieronder!

Heb jij ook een Corsair Obsidian 550D?

Reviews door de redactie

goeie review!! ik had eerst de 500r op het oog maar begin toch te twijfelen. 8)7

Vooral de cooling baart me nog een beetje zorgen. Wat temp. test met oa de GTX 680 zouden inderdaad nog handig zijn.

een klein vraagje:
Ik wil als cpu cooler de mugen 2 rev.b gebruiken. deze is nogal hoog. zou je is willen kijken hoeveel cm er tussen je cpu en de binnen kant van de behuizing zit? O-)
Tnx! Ik kan je de kast 100% aanraden... Qua hoogte heb ik ongeveer (had nie zo'n zin om mijn H100 los te trekken) 176mm gemeten. Dit lijkt aardig te kloppen met wat "Redbeard"(Corsair Rep op hardforum) zei. Mugen 2 moet geen probleem zijn dus (165 mm?).

Die temp test met de 680 gaan nog ff op zich laten wachten want die kan ik op dit moment echt ff niet betalen :P.
Helemaal top. had ook wel gedacht dat hij zou passen tis de zelfde kast als de 500r.

heb nog wat andere reviews gevonden. en daar viel het met de hoge temp wel mee. een 980 kon hij goed cool houden met een lucht blok.

Deze kast gaat het zoizo worden :)
Ik probeer de case eerst uit met de standaard fan's, maar ik denk dat ik dan nog 1 140mm fan onderin de case doe naast de voeding, geeft net wat meer vertrouwen. :P
Ik heb je review met veel belangstelling gelezen. Ik twijfel of ik hem ook ga kopen.
Mijn oude kast (lian li pc 6083a) trekt mijn huidige videokaart slecht (schroefjes op de videokaart passen slecht). Daarnaast is mijn kast nog niet voorzien van kabelmanagement. Het is nog best lastig om een strakke kast te vinden ter vervanging van mijn lian li. (zeker als je per se géén window wilt). Zelf heb ik een mugen 2 cpu cooler. Zou die passen in de obsidian 550d?

Op andere review sites had ik ook gelezen dat de ruimte achter het moederbord krap is om kabels weg te werken. Het is je toch gelukt dus. :)
Ook las ik in andere reviews dat de voorkant een beetje cheap uitziet (dus achter het deurtje). Zou je daar ook eens een foto van willen posten?

Veel plezier ermee!

[Reactie gewijzigd door vandenhende op 10 april 2012 22:45]

Check mijn reactie hierboven ergens. Mugen 2 moet geen probleem zijn. Ik wil zowiezo nog een paar extra foto's gaan toevoegen maar ik weet nog niet wanneer ik hier tijd voor heb. Ergens deze week in ieder geval.

Foto's toegevoegd!

Die OCZ brackets krijg je erbij (tenminste bij een vertex 3) btw...

[Reactie gewijzigd door Deity op 10 april 2012 19:59]

Nette review. ( zit zelf al vanaf januari te wachten op dezelfde kast )

Merk je nog iets van trillende zijpanelen? Of is daar die strip aan de onderkant voor?
Tnx!, Ja ik had ook over trillende zijpanelen gelezen op hardforum. Zelf heb ik daar geen last van, panelen zitten rotsvast en zit ook geen merkbare beweegruimte in.
de review ziet er al aardig uit
je kan misschien nog wat benchmarks plaatsen en nog wat foto's plaatsen van als de kast gesloten is

al met al een 3 sterren waard

(edit: type fout)

[Reactie gewijzigd door zoepersooi op 8 april 2012 18:34]

je kan bijvoorbeeld tempratuur meten en dan erbij vertellen wat voor cooling je gebruikt zodat tweakers dat kunnen vergelijken,
Wat betreft foto's je kan bijvoorbeeld via tinypic.com kan je foto's uploaden en dan de www.-------------.jpg gebruiken en die moet je dan tussen de [img] [/img] zetten
Mag ik vragen waar je de kast hebt besteld?
Heb hem namelijk een tijd geleden bij MyCom besteld samen met een H100, die heb ik hier liggen wachtend op de kast }>
Ik voel je frustratie :P.. Ik had hem zelf ook besteld bij de MyCom maar die stelde de hele tijd de leverdatum uit...

Uiteindelijk heb ik de kast bij de CD-ROM-LAND Breda (ja ja) besteld. Donderdag besteld en vrijdag voor 11 uur had ik hem binnen. Check anders ff deze thread voor meer info:

Release datum Corsair Obsidian 550D
De binnekant is bijna precies het zelfde als de Carbide 500R (heb ik). Echt mooie kasten van Corsair!
Dat komt ook omdat de 500R vrijwel identiek is aan deze. Het enige verschil zit hem in de panelen.
Ik krijg de kast morgen binnen. Ben benieuwd

Mijn huidige setup komt erin ( zit nu in een cm 690, was al erg stil: andere fans via fancontroller / geen hdd's / stille gpu ) mijn verwachtingen zijn hoog.

Ik hoop van nauwelijks hoorbaar naar onhoorbaar te gaan. ( pc idle )
Bedankt voor de review, je hebt me over de streep getrokken deze ook te kopen, en, dik tevreden ermee!
Dankje Supsooi.. Wat voor benchmarks zou je willen zien? en ik had ook +/- 10 meer foto's gemaakt om erbij te plakken maar toen kwam ik erachter dat je in een productreview maximaal maar 4 foto's erbij mag zetten..
Je kan ook een paar foto's in je Tweakers fotoalbum plaatsen en daar naartoe linken, of gebruik maken van een andere locatie zoals Photobucket. 4 foto's, zeker van een kast, is vrij karig.
Oh, dat wist ik niet... Welke code moet ik daarvoor gebruiken? [img][/img] die? Ben nu niet meer thuis maar. Ik zal zeker morgen de review ff updaten met wat extra foto's erbij.. Uitgebreide benchmarks begin ik pas aan als ik ook me nieuwe videokaart binnen heb; gtx 680... Maar daar moet ik nog even voor doorsparen. ;)