Microsoft Windows XP Professional Review

T.T. 21 april 2005, 548 views

Microsoft Windows XP Professional

Pluspunten

• Eenvoud: Iedereen kan omgaan met Windows
  • Software ondersteuning, vooral games
  • Hardware ondersteuning, elke fabrikant maakt eerst drivers voor WindowsXP

Minpunten

• Prijs, WindowsXP is gewoon te duur.
  • Niet 100% stabiel, moet af en toe nog afmelden vanwege memoryleaks.
  • Niet 100% aan te passen

Gebruiksvriendelijkheid Score: 5
Systeemeisen Score: 4
Stabiliteit Score: 3
Iedereen kent WindowsXP en de meeste mensen zullen ook wel een kopie hebben op hun pc. Dat is gewoon het gevolg van de brede ondersteuning qua software en het gemak.Met WindowsXP weet je wat je krijgt en iedereen kent het wel via werk of school en dus is het logisch om het ook thuis te gebruiken.

WindowsXP is gericht op de thuisgebruiker. Dat heeft echter tot gevolg dat Windows niet echt eenvoudig te tweaken is voor gebruikers die wat meer invloed wensen. Natuurlijk zijn er externe programma's om de look&feel aan te passen, maar je zal WindowsXP nooit zo goed aan kunnen passen als een Linux installatie.

Patches worden door Microsoft met grote regelmaat geleverd en daarom vind ik de ondersteuning door de fabrikant goed. Stabiliteit is zeer verbeterd over de jaren en WindowsXP lijkt zeer stabiel. Wanneer ik echter aan het werk ben, heb ik het gevoel dat er toch nog enkele memory leaks voorkomen. Hierdoor is het toch nodig om af en toe opnieuw op te starten.

Al met al een product waar je bijna niet omheen kunt, zeker niet wanneer je nog ouders/broertjes/zusjes hebt die de computer ook moeten kunnen gebruiken en hun favoriete programma's willen gebruiken en spelletjes willen spelen.

Heb jij ook een Microsoft Windows XP Professional?

Met de positieve eigenschappen ben ik het eens, met de negatieve niet.

XP te duur vinden is belachelijk. Het is het belangrijkste programma op je pc. Als je pc 3 jaar meegaat en je er 8 uur per dag mee werkt, dan kost XP je maar 0,16 per dag. Daar kan ik nog geen kop koffie voor drinken.

Die memoryleaks zie ik niet!

En waarom zou je in hemelsnaam een OS willen wat je 100% kunt aanpassen. 99,9999% van de mensen wil juist een standaard OS. Een doorsnee gebruiker wil geen kernell compilen.

Dus, de prijs een heel klein rood blokje geven is zwaar overdreven. De doorsnee tweaker zit denk ik nog op school en kan via school een aantrekkelijke licentie krijgen. De andere verdienen genoeg.
Verder is voor thuisgebruik XP Home ruimschoots voldoende. De toegevoegde waarde van de Pro versie wordt enkel in een domain verkregen. (Het overnemen van je pc op afstand is echter ook voor particulieren een pre).