Specificaties 9,7" (1024x768), Android 4.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Yarvik TAB465 GoTab Exxa 9.7" Zwart Review

kixor 15 april 2012, 9.569 views

Yarvik TAB465 GoTab Exxa 9.7" Zwart

Pluspunten

• Kwalitatief hoogwaardig IPS scherm
  • Bouwkwaliteit
  • Goede aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Niet standaard voorzien van de Google Play Market
  • Volume knop is multi-functie, niet heel handig
  • CPU 1200mhz singlecore misschien op termijn te zwak (?)
  • Verdeling intern geheugen

Basis informatie
Merk: Yarvik
Android: 4.0.3
Body: Aluminium
Scherm: 9.7 IPS capacitief voorzien van glasplaat
Gewicht: 625 gr (dmv keukenweegschaal)
Werkgeheugen: 1 gb
Interne Opslag: 8 gb (1,15 en 5,6)
CPU: 1200 mhz (single core)
GPU: Mali 400
Touch: 5 points

Introductie
Na tijden een ASUS EEE PC 901 te hebben gebruikt voor het internetten op de bank werd het eind vorig jaar tijd om te kijken naar andere mogelijkheden. Er waren genoeg opties maar ik had geen 400 euro of meer over voor iets wat gebruikt wordt om te e-mailen en te internetten. Na eerst getwijfeld te hebben over de Archos 101 g9 heb ik uiteindelijk gekozen voor de Yarvik 465. Hoewel de cpu van de Archos beter is kon de bouwkwaliteit mij niet helemaal overtuigen (kunststof), was de prijs hoger en had de Archos 512mb werkgeheugen. Uitlevering van de Yarvik verliep echter niet soepel… Na weken van uitstel begon ik te al te twijfelen of er misschien geen andere tablet moest komen (zeker nu ook Kruidvat een gerebrande cherry had liggen voor net geen 140 euro). Echter kwam via de geruchten molen naar voren dat de eerste batch op vrijdag 6 april bij Belcompany zou liggen. Donderdag avond gebeld en vrijdag een berichtje dat ik het tablet kon komen ophalen, eindelijk maar toch. De Yarvik is waarschijnlijk een rebrand van de oem producent Eken. Er zijn op de Chinese handel websites meerdere gelijkwaardige tablets te vinden. Maar na verzenden en douane kosten zijn de besparingen minimaal. Daar komt nog bij dat verhaal halen indien een foutief product vele malen lastiger is. Voor mij belangrijke redenen om te kiezen voor de Yarvik uitvoering met Nederlandse support.

Eerste ervaring
Mijn eerste ervaring met de Yarvik tablet was van korte duur, ik had een exemplaar met een beschadiging in het scherm. Terug naar Belcompany en direct een nieuwe gekregen, deze in de winkel samen met de verkoper getest: helemaal goed. Ik reken hiervoor geen ‘strafpunten’, een foutief exemplaar kan bij alle merken voorkomen. De Yarvik wordt geleverd in een stevige doos met usb kabels en lader. Alles keurig verpakt, niets mis mee.

Bouwkwaliteit
De Yarvik voelt goed stevig, de aluminium unibody doet veel voor het kwaliteitsgevoel. Er is geen gekraak en er treed geen flexing op. Het scherm zit mooi op zijn plek en ik heb geen kieren kunnen ontdekken. Doet in mijn beleving niet onder voor een IPad. Het 9.7 inch IPS scherm is mooi helder en heeft een grote kijkhoek. Wel is er sprake van spiegeling bij bepaalde lichtval. Dit heeft mij echter nog niet in de weg gezeten of gestoord.

Gebruik
Heb het tablet voornamelijk gekocht om op de bank te kunnen internetten, e-mailen, youtube & filmpjes te kijken en pfd’s te lezen. Dit gaat allemaal prima. Wel is de standaard browser wat traag, Dolphin HD werkt vele malen fijner en soepeler. Media afspelen gaat prima, zowel HD Youtube als 1080p video is geen probleem. Belangrijk om hier te vermelden is dat de tablet niet standaard is uitgerust met de Google Play market. Deze is doormiddel van een script van slatedroid te installeren en werkt vervolgens prima. Heb ook enkele games getest, de volgende spellen werkten zonder problemen: Angry birds space, Shadowgun, Air attack hd en Fruit ninja.

Al met al zeer tevreden. De prijs kwaliteit verhouding is uitermate goed en de bouwkwaliteit is top, kan zich zeker meten met Apple, Samsung of ASUS. Voor +/- 225 euro zijn er, momenteel, weinig tablets beschikbaar die prestatie en uiterlijk zo succesvol combineren. Belangrijkste nadeel is het niet standaard aanwezig zijn van de Google Play market. Het installeren hiervan is niet ingewikkeld maar vereist wel enige computer en tablet kennis (ik zie het mijn moeder niet doen…) ;)

Benchmarks & testen
Quadrant score: 1686

Volledig inladen van webpagina's in Dolphin HD (perform as desktop)*:
Tweakers frontpage: +/- 5 sec
Nu.nl: +/- 5,5 sec
Autoweek: +/- 10 sec
*tests zonder adblocker

Batterij
De accu hield het uit de doos ongeveer 7 uur vol bij nagenoeg voortdurend gebruik en actieve wifi. Gebruik is dan installeren van apps en browsen. Daara de accu volledig opgeladen en hier werk ik nu nog mee. Net even gekeken: 1 dag en 30 minuten in bedrijf, nog 58% resterend. Mijn kennis van accu's is dat deze pas na enkele keren laden en ontladen hun max capaciteit halen, maar tot nu toe zeer tevreden.

Links:
Google Play script:

Yarvik 465 topic

Yarvik

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
15/04/2012
Laatste update aan deze review.

Scores aangepast voor Ergonomie en Bouwkwaliteit.

Ergonomie van zeer goed naar goed:
Vergeleken met andere tablets is deze niet veel zwaarder of lichter, maar de ruime 600 gram is na een tijd vasthouden in 1 hand vermoeiend. Mijn inziens hebben tablets in het algemeen hier nog wel een verbeterslag te maken.

Bouwkwaliteit vaan zeer goed naar goed:
Tablet is nog steeds stevig etc, maar het afwerken van knopjes had wel netter gekund.

Al met al nog steeds erg tevreden. Internetten vereist soms enig geduld wanneer er veel media moet worden geladen. Browser keuze maakt hierbij veel verschil, ik denk dus dat er ook op software gebied nog veel ruimte is voor verbetering. Laat de custom-roms maar komen.

Heb jij ook een Yarvik TAB465 GoTab Exxa 9.7" Zwart?

Getest door middel van touch test app en live achtergrond, ik kom op 5 punten uit.
Je had het ook al in de specs bovenaan gezet, even overheen gelezen maar alsnog bedankt!
Heb het aangevuld na je reactie, opmerking was terecht. Je had er niet overheen gelezen ;)
5 vs 10 punt zou te maken kunnen hebben met mijn manier van testen. Misschien ondersteund de livewallpaper max 5 aanrakingen?

Indien er een speciale test app is wil ik dit nog wel eens extra bekijken. :)
Dank voor de tip. Ik heb meerdere testers geprobeerd, maar ik kom niet verder dan 5. Ook niet in de tester die je voorsteld. Misschien is het firmware gerelateerd? Hoe dan ook, ik kan mij met 5 prima redden :)
Bedankt voor de snelle review! Voor basishandelingen zoals internetten en media bestanden afspelen lijkt het mij ook een prima tablet als ik het zo lees. Zelf ben ik stiekem nog benieuwd of deze ook soepel games zoals angry birds kan afspelen.
Heb Angry Birds Space en Shadowgun getest, die liepen beide prima. Zodra ik vanavond weer thuis ben zal ik even wat populaire spelletjes proberen en de review aanvullen. Maar tot nu toe geen problemen ondervonden.
Mooie review.

Hoi, is de lader van het USB type, m.a.w. kan hij geladen worden met een standaard USB lader? Dit voor in de auto.
Lader heeft een soort smalle mini jack aansluiting. Volgens mij laad de tablet niet op via usb.
Paar dingen waarmee je de review eventueel zou kunnen uitbreiden en waar ik als optentiele koper geinteresseerd zou zijn:

HDMI op een tablet is altijd een voordeel, maar werkt het ook goed? Wordt het scherm direct gemirrord als je de kabel aansluit, of moet je met een app of met instellingen aan de gang? En krijg je de kabel erbij?

Er zitten volgens mij enkele USB poorten op, kan je er (makkelijk) een USB Stick op aansluiten? Of een 2,5" harde schijf?

Ik las in het topic dat de tab geen Bluetooth heeft, kan een serieus nadeel zijn (als je bijvoorbeeld een NES emulator wilde installeren en vervolgens spelen met een WiiMote :*) )

Ook geen GPS, ook een nadeel, al is die wel iets minder omdat je toch geen 3G hebt.
Hdmi heb ik nog niet kunnen testen, heb niet de juiste verloop kabeltjes beschikbaar. Maar een usb stick was dmv bijgeleverde verloopje gewoon te benaderen.
Beste Kixor,

erg leuke review, belangrijke punten aangehaald.

Na een paar dagen proberen, gebruiken, wat kun je zeggen over de soepelheid van het besturingssysteem, is daar nog iets verandert? Zijn GPU en CPU naar jouw mening sterk genoeg voor android 4.0 en de apps die je daarop kunt draaien? m.a.w. blijft de goede ervaring staan na een week gebruiken?
Na deze eerste periode nog steeds enthousiast. In mijn beleving is het systeem snel genoeg om ICS plezierig te laten werken. Wel blijft de standaard browser in mijn beleving traag. Echter bij apps etc geen problemen ondervonden, maar ik zou willen benadrukken dat ik geen harcore user ben. Het is zoals omschreven in de review vooral 'gewoon' internet gebruik. Wel vermoed ik dat er ruimte voor verbetering is wanneer je kijkt naar de ICS rom. Een geoptimaliseerde versie specifiek voor dit tablet is misschien wel interessant. Het is even afwachten wat de userbase gaat brengen :)

Kortom: voor het geld een goed gebouwd tablet, vlot genoeg voor dagelijkse taken en door de sterke batterij lang bruikbaar. Is de prime beter? Ongetwijfeld maar daar is de prijs dan ook naar.
welke browse gebruik je dan wel? Werkt Opera Mobile goed en anders Opera Mini?
Opera heb ik geprobeerd, werkte snel maar vond ik teveel toegespitst op telefoons (kan ook aan de versie hebben gelegen). Momenteel zeer tevreden over Firefox.
Zou je iets kunnen vermelden over de batterij duur?
En misschien nog een vraagje, is dit een type 5-points of 10-points touchscreen?
Dank je wel voor je review! Was erg benieuwd hoe deze tablet was! :)

Kan je zeggen of HTML 5 video werkt op de tablet? Ik heb zelf een Archos 101 G8 en het grote gemis voor mij is een fatstoenlijke HTML 5 video player. Misschien is dit een goeie upgrade. :)