HTC One X 32GB Grijs Review

levdbas 8 april 2012, laatste update op 8 april 2012, 1.934 views

HTC One X 32GB Grijs

Pluspunten

• Makkelijk in gebruik
  • Voelt snel aan
  • Het scherm is prachtig om na te kijken
  • Muziek afspelen is makkelijk om te doen en klinkt goed!
  • Het beheren van je mail, agenda en contacten werkt heel lekker.

Minpunten

• Groot, het 4,7" scherm neemt een aardige plaats in in je broekzak
  • Het ontbreken van een hardwarematige ontspanner

Beste tweakers en mede ge´nteresseerden in de HTC One X,

Dit gaat mijn eerste review ooit worden maar ik wil graag mijn ervaringen delen over de One X met jullie. Graag hoor ik opbouwende kritiek over hoe ik deze review kan verbeteren.
Dat gezegd te hebben beginnen we gelijk maar gelijk met de introductie.

Ik heb voor de HTC one x de htc touch dual en de htc hd2 in mijn bezit gehad waarvan de hd2 echt mijn favoriete toestel was. Sinds Android voor de HD2 beschikbaar was via xda heb ik dit altijd gedraaid, eerst op de sd kaart en daarna op het nand geheugen. Hierdoor heb ik eigenlijk elke 2 maanden een nieuw toestel qua software in mijn handen gehad. Ik heb alles geprobeerd. Van windows Phone 7 tot Android 2.3.3 met sense 3.5 van de HTC Sensation. Alles was mogelijk op dit toestel. Maar mijn abonnement liep ten einde en ik mocht een nieuw toestel uitkiezen.

Het uitkiezen.
Nadat ik op tweakers had gelezen dat de HTC one serie zou uitkomen heb ik hier alle mogelijke info over opgezocht en de verschillende types naast elkaar gelegd. Hierbij kwam ik erachter dat de HTC ONE X en HTC ONE S exact hetzelfde zijn qua software en qua hardware zit er een verschil in de processor, scherm en intern opslag geheugen.
De processor van de ONE x is een tegra 3 Quad-core op 1,5 GHz en de S heeft een qualcom Dual-core 1,5 GHz Snapdragon processor. Qua specificaties blijken deze twee telefoons op processorgebied niet uit elkaar te liggen want beide scoren hoog in e benchmarks. Soms is de HTC one S wat sneller zelfs. Het scherm van de ONE X is een 720 x 1280 pixels scherm super LCD van 4,7-inch en de S heeft een 4,3-inch Super AMOLED (540 x 960). Qua intern opslag geheugen heeft de X 32 gigabyte en de S 16 gigabyte. Beide telefoons zijn niet uitbreidbaar met extra geheugen in the box.
Al met al vond ik de S een betere optie, goedkoper, bijna even snel, een helderder scherm en vooral handzamer in vergelijking tot de X. Helaas boden ze de S niet aan bij KPN en gaan ze dit in de toekomst ook niet doen, althans voorlopig. Dit achterhaald te hebben, heb ik toch besloten om de HTC One X te bestellen.

De eerste paar uur
Tot zover de voorgeschiedenis. Vandaag heb ik de telefoon binnengekregen en maar gelijk aan de slag gegaan. Direct opgeladen en een paar uur later was deze klaar voor gebruik. De micro simkaart was simpel te installeren doormiddel van een klein verzonken knopje in te drukken in de telefoon waardoor de slede voor de micro sim eruit kwam zetten. Direct na het opstarten kom je direct in het instellingen scherm van android 4.0.3 terecht. Hier moet je de taal, provider, wifi, google account en andere zaken instellen. HTC heeft hier via Sense, de grafische schil die ze hebben ontwikkeld voor android extra stappen aan toegevoegd zodat je direct ook je twitter, facebook, mail en andere accounts kan instellen. Ook kan je een dropbox account instellen waarbij je voor 2 jaar lang gratis 25 gigabyte extra opslag krijgt! Dit is zeker een leuke bijkomstigheid voor al actieve dropbox gebruikers zoals ik. Na het instellen van de telefoon werden direct alle apps welke ik op mijn HD2 met android had ge´nstalleerd ook weer direct ge´nstalleerd. Hierdoor is de insteltijd van de telefoon ronduit makkelijk te noemen. Contacten worden direct vanuit gmail geladen en in de juiste groepen gezet en er worden ook direct koppelingen gemaakt met Facebook accounts en bestaande contacten.
Tot zover het instellen van de telefoon. Hieronder ga ik de telefoon per feature behandelen

Design:
Het eerste wat opviel toen ik de verpakking open maakte was de grootte van de telefoon. Waar ik mijn hd2 al aan de grote kant vond zijn was deze nog een centimeter groter. De telefoon is dunner dan al mijn vorige telefoons waardoor het dragen in de broekzak niet als zeer storend word beschouwd door mij. Het unibody design zorgt ervoor dat de telefoon solide aanvoelt en door de lichte holling van het scherm ziet dit er zeer gelikt uit. De telefoon voelt als ÚÚn geheel aan, een gevoel wat ik bij telefoons zoals de Samsung galaxy serie minder ervaar. Er zijn 3 push knoppen op de telefoon, 1 powerknop en twee voor volume aan de zijkant. Verder zitten er onder het scherm maar wel onder dezelfde glasplaat nog 3 touch knoppen: De vorige, home en recent geopende programma knop. Met deze knop kan je snel door je meest recente programma’s bladeren en deze sluiten. Om snel te kunnen multitasken is dit echt een heerlijke toevoeging. Het scherm oogt helder en laat een mooie weergave zien alhoewel het contrast en verzadeging van de kleuren aan de aardig hoge kant zijn.

Software:
De telefoon bezit over een installatie van Android 4.0.3 met de Sense 4.0 laag van HTC zelf eroverheen. Deze laag moet zorgen voor een gebruiksvriendelijkere gebruikersinterface waarmee sneller met Android gewerkt kan worden. Deze interface doet dit en veel meer! Sense werkt vloeiend op mijn telefoon en veel zaken zoals agenda’s opvragen, foto’s maken, naar volgende nummer gaan etc werkt heel intu´tief. Het voelt echt als een toevoeging en bijna als een must voor elke andere android telefoon. Waar de vorige Sense versies nog wel eens lomp en onhandig aanvoelden voelt het op deze telefoon als een geheel met android en niet zozeer een fancy jasje. Android 4.0 zorgt ook voor de nodige veranderingen. Zo is het beheren van je contacten nog makkelijker geworden en zoekt Android zelf de dubbele contactpersonen bij elkaar op en deze zijn allemaal aan elkaar te koppelen. Om een contact aan te passen ga ik simpelweg naar gmail om daar alle gegevens in te kloppen en Android doet de rest.

Muziek:
Een primaire taak van mijn telefoon is ook het fungeren als mp3 speler. Ik hou van muziek en ik wil het altijd bij mij hebben. Op mijn vorige telefoon was het afspelen van muziek helaas een ramp omdat dit altijd lags teweer bracht en haperingen in de muziek. Maar toen ik mijn eerste afspeellijsten via htc Sync via mijn pc op mijn One X zette en mijn Denon ah-d510 inplugte en wat muziek ging testen klonk dit zoveel malen beter dan op mijn vorige telefoon. Het geluid is voller en de tonen zijn dieper. Hierdoor is muziek luisteren met een goede koptelefoon echt een lust voor het oor en doet de geluidskwaliteit niks onder aan een ipod of iphone. Ook is er een extra stukje software toegevoegd genaamd Beats by Dre, wat eigenlijk een extra equalizer is en muziek voller laat klinken. Het verschil is te horen en het hangt per nummer af of het een toevoeging is of niet. In ieder geval valt het uit te zetten en ervaar ik het niet als storend. Muziek van Post Hardcore, zoals A Day To Remember tot poppy zoals Muse of Electro psychedelisch zoals Infected Mushroom. Het klinkt allemaal lekker. Ook het afspelen van de muziek zelf en het besturen van de muziekinterface is flink verbeterd als je terugkijkt naar vorige sense versies. Je kan makkelijk artiesten, afspeellijsten, en genres selecteren.

Camera:
Hier heb ik nog niet heel veel over te zeggen. De foto’s die de 8 megapixel camera maakt zijn goed, zeker in vergelijking met andere smartphones maar echt heel goed kunnen testen op kwaliteit heb ik deze nog niet. Wat ik wel kan vertellen is dat de camera software heel goed werkt. Het is kinderlijk eenvoudig om een foto te maken en ook weer door extra toevoegingen door Sense maakt het heerlijk om met de camera te werken. Zo kunnen er meerdere foto’s achter elkaar geschoten worden door de ontspanner op het touchschreen ingedrukt te houden. Hierna komt er een scherm waarop je alle foto’s die zonet geschoten zijn in de burst te bekijken, de beste uit te zoeken en de rest weer weg te gooien. Ook kan je tijdens het filmen foto’s maken, wat het daadwerkelijke nut ervan zou kunnen zijn kan ik je ook helaas nog niet vertellen maar het zit er allemaal wel op. Ook zijn er leuke effecten toe te voegen op de foto’s en zijn er makkelijk hdr foto’s te schieten die er in mijn opinie beter uitzien dan degene van de Iphone 4S. Met een aankomende zonnige dag hoop ik wat te kunnen experimenteren met de camera en hierover verslag uit te brengen. Het enige nadeel met de camera vind ik dat er geen hardwarematige ontspanknop is. Het maken van foto’s via het touchscreen is toch wat lastig door de omvang van de telefoon. Hierdoor is deze soms moeilijk vast te houden met ÚÚn hand terwijl je toch echt de andere nodig heb om de ontspanner in te drukken op het scherm. Dit vind ik eigenlijk de grootste misser op deze telefoon.

Alledaags gebruik
Of je nou een app opent, een video via de youtube app afspeelt of Angry birds speelt, het loopt allemaal rap op de telefoon. De Tegra Chip doet goed zijn werk en werkt alle taken soepeltjes af. Waar mijn oude telefoons nog wel eens wilde haperen heb ik met de One X nog geen last gehad. Dit in combinatie met Sense wat zorgt dat je overal dus snel bijkomt werkt dit grandioos. Apps openen, muziek veranderen, even snel wat op de tweakers app opzoeken. Het is allemaal geen probleem voor de One x. De quadcore heeft wel een nadeel, en dat is het aardige energieverbruik in combinatie met het scherm. Bij intensief gebruik gaat de batterij aardig snel leger raken. Hoeveel exact en hoelang je met de telefoon doet is mij nog niet helemaal duidelijk door de geringe testperiode maar een dag met een aantal uur intensief gebruik is geen probleem voor de telefoon. In vergelijking met andere hight end smartphones zie ik dan ook niet veel verschil tot nu toe. Ook het lezen van je mail of het bijhouden van je agenda is makkelijk te regelen en is overzichtelijk. Ook het daadwerkelijke bellen gaat goed. De signaalsterkte is ook binnenshuis goed en de andere kant van de lijn is goed te verstaan. Zelf heb ik ook nog geen klachten gehoord dus de opnamekwaliteit zal ook wel goed zijn.

Tot slot:
Na deze telefoon een dag in gebruik te hebben heb ik het eerste gedeelte van deze review geschreven. Uiteraard zijn er zaken die in de loop van tijd boven water kunnen komen doordat ze toch niet helemaal goed werken maar na een eerte dag zeer intensief gebruik kan ik zeggen dat ik zeer blij ben met deze nieuwe aanwinst. De tefoon is snel, is makkelijk te beheren, goed muziek mee te luisteren en werkt uitstekend om al je informatie bij je te dragen. Van documenten in je dropbox tot mail, contacten, taken via je exchange accounts. Ik was al aardig bekend met de Sense interface en ik moet zeggen dat in vergelijking tot 3.5 het wel een stuk ingetogener is geworden maar dat het wel super werkt met Android en niet alleen als een schil maar echt als een verlengstuk van je telefoon.

Disclaimer:
Nogmaals dit zijn de ervaringen na een dag testen en mochten er nog zaken zijn waar ik een drastische andere mening over zou gaan vormen ga ik dit zeker aangeven. Ook hoor ik graag op of aanmerkingen over de review of al mochten er zaken zijn die ik niet heb behandeld in mijn stuk en je wel graag zou willen weten.

De eerste toegevoegde foto is gemaakt op de hdr opname stand van de One X zonet in de achtertuin met vrij weinig licht. De rest van de foto's zijn gemaakt met mijn eigen camera.

Heb jij ook een HTC One X 32GB Grijs?

Reviews door de redactie

Is de resolutie van het scherm van de One X HD? Of bedoel je HDready(720p) ? Foto en screenshot mogen altijd...
Het is hd Ready,oftewel 720P. ;)
Mooie review! Klopt wat je zegt. Filmen gaat dan wel weer in 1080p... ;)
Bedankt voor de uitgebreide review. Kijk nu zelf ook naar deze telefoon i.v.m. Xperia S. Zou eigenlijk de One S meer geschikt vinden (batterij, net iets kleiner), maar deze is nog niet te verkrijgen. Indien iemand weet wanneer wel, dan houd ik me aanbevolen.

Daarnaast is voor mij de camera van belang. Ik kom op het net veel vergelijkingen tegen, maar die zijn niet eenduidig. Ik kijk dan ook uit naar uitbreiding van deze review met wat meer foto's... Bijvoorbeeld een foto van mensen binnenshuis. Die bloem ziet er wel erg goed uit, maar voor mij is juist het gebruik als 'social snapper' van belang.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 8 april 2012 13:55]

Persoonlijk had ik ook liever de One S gehad maar deze was inderdaad nog niet te verkrijgen. Voor zover ik het heb vernomen komt deze over 2 weken in de winkels te liggen en lang niet elke provider gaat deze telefoon verkopen aangezien de X als het vlaggenschip word gezien.

Wat foto's betreft kan ik hiervan nog wel wat meer gaan maken straks. Deze kan ik helaas niet meer in het bericht zelf erbij plaatsen (maximaal 4). Mag ik deze ook plaatsen via een image dienst en een link hier plaatsen? Zoja, dan ga ik zo nog wat plaatjes schieten in verschillende modi.
Dat zou Super zijn als je nog wat foto's zou kunnen uploaden!

Ik wilde juist al de One X bestellen, maar zag toen staan dat de levertijd 2 weken is (bij T-Mobile). Kan ik net zo goed nog even wachten... :)

Wat ik op het net tegenkom qua fotokwaliteit is echt heel wisselend. Bij de ene vergelijking wint de One X het van o.a. iPhone, SGSII, Xperia S en zelfs de N8. In de volgende review wordt de One X de grond in geboord voor de foto's buiten in goed licht. Maar nergens kom ik echt een goede vergelijking tegen met foto's van mensen binnen.

Ik ga er maar even van uit dat de One X en One S dezelfde camera hebben. Maar in het algemeen lijkt de One S me niet iets geschikter. One X heeft wel een mooier scherm, dat dan weer wel.

EDIT: ik overweeg ook de Xperia S, die volgens de review door Tweakers.net goed mee kan komen met de N8, maar ik twijfel i.v.m. gele vlekken op scherm bij intensief gebruik. Daarnaast lijken de plaatjes in slecht licht veel slechter dan die van de HTC's.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 8 april 2012 15:07]

Inmiddels heb ik de One S besteld... De One X in de winkel (dummy model) had al erg veel krassen en vegen op de rubberachtige achterkant. Geef mij dan maar het gekarameliseerde (oh sorry, gekeramiseerde) aluminium van de One S...
hmm had het toch wat donkerder verwacht.. als je jou foto en deze vergelijkt.. http://tinyurl.com/7sb3ep2

of een hele donkere witte :P ?

[Reactie gewijzigd door spartacusNLD op 10 april 2012 16:58]

Het is toch echt de grijze variant van het toestel :)
Ik kan je wel vertellen dat het toestel er bij daglicht er zo dus echt uitziet.
Voor mij was dit zeker een aangename verassing want het ziet er zeer sjeik uit.
Mooie review, lekker uitgebreid.

Een puntje van kritiek en dat is een klein puntje. Je zegt dat de HTC one X en de HTC one S verschillen op het gebeid van intern geheugen. Dat moet het opslag geheugen zijn want het intern of werkgeheugen van deze twee is gelijk.
Bedankt, ik zal het nog even verduidelijken in de tekst. Foto's komen er ook zo aan!