Specificaties 20" @ 1600x900 (WXGA++) (lcd, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster B2030HD Zwart Review

Muchachooo 25 juni 2012, laatste update op 25 juni 2012, 749 views

Samsung Syncmaster B2030HD Zwart

Pluspunten

• Veel aansluitingen mogelijk
  • Goed beeld
  • Ingebouwde tuners
  • Ingebouwde speakers (al heb ik deze niet gebruikt)

Minpunten

• Geen DVI aansluiting

Sinds Oktober 2011 ben ik in het bezit van de Samsung Syncmaster B2030HD. Graag deel ik mijn ervaringen met mijn medetweakers.

Keuze
Aangezien ik als student op één kamer al mijn spullen kwijt moest en ik naast een externe monitor ook graag een TV op mijn kamer wilde, kwam ik al gauw uit op de Syncmaster serie van Samsung. Dit zijn namelijk monitoren met ingebouwde TV-tuners, waardoor je met één apparaat meteen klaar bent.

Ik had tijdens het zoeken in ieder geval de volgende eisen gesteld:
  • De resolutie moest minimaal 1600x900 zijn, met een voorkeur voor 1080p. Dit omdat ik het scherm wilde gebruiken als extern scherm voor mijn laptop en ik soms heel wat real-estate nodig heb tijdens development.
  • Het scherm mocht niet te groot en niet te klein zijn, ergens tussen de 19" en 23" leek mij een goede richtlijn.
  • Het apparaat moest in ieder geval analoge TV kunnen ontvangen en beschikken over een HDMI poort.
  • Hij mocht niet meer dan 200 euro kosten
Deze televisie is uiteindelijk gekozen vanwege de goede ervaringen met de Syncmaster serie, de mogelijkheid om meerdere apparaten aan te sluiten alswel als het mooie kleine formaat.

Helaas had ik binnen een week al een kapot paneel, gelukkig kon ik hem bij de winkel (CoolBlue) direct omruilen voor een nieuwe, op dit model baseer ik de rest van de review.

Vormgeving
Het apparaat is televisie met een 20" scherm, dat een resolutie heeft van 1600x900. Het scherm heeft een grote kijkhoek (170 grade), wat erg prettig is tijdens het televisie kijken. Ook beschikt het apparaat over ingebouwde speakers. Deze heb ik niet gebruikt, aangezien ik een externe speakerset gebruik.

Aan de voorkant is in de bezel een aantal aanraakgevoelige knoppen ingebouwd, voor o.a. het selecteren van de ingang, veranderen van het kanaal, aanpassen van het volume en natuurlijk de aan- en uitknop.

Het scherm staat vast op een voet, deze is niet in hoogte verstelbaar, en ook niet te draaien. De hoogte is ondanks dat hij vast staat prima, dankzij de grote kijkhoek is er weinig behoefte om het scherm op te hogen.

Aansluitingen en features
Het scherm beschikt over een hoop aansluitingen:
  • Component video
  • Composite
  • 2x HDMI
  • D-sub (VGA)
  • SCART
  • USB
In tegenstelling tot wat de pricewatch aangeeft beschikt dit scherm niet over een DVI-aansluiting. De USB-aansluiting is een handige toevoeging waarmee je via de televisie direct van een USB-stick of externe schijf media af kan spelen. Hier heb ik verder nog geen gebruik van gemaakt.

De televisie beschikt over de volgende tuner-types:
  • Analoog
  • DVB-C
  • DVB-T
Nadat ik verhuisd ben naar mijn nieuwe kamer kwam ik voor het eerst in aanraking met digitale televisie. Dankzij de ingebouwde tuners was het een kwestie van een kabel aansluiten, even instellen op digitaal en klaar! Je hebt er dus geen aparte kastjes voor nodig, in ieder geval niet bij mijn provider (Caiway).
Ook een erg handige functie is de 'Guide' knop, die een overzicht geeft van alle programma's die die dag op de ingestelde zenders te zien zijn. Dit werkt natuurlijk alleen bij digitale zenders.

De televisie beschikt ook nog over 2 audio uitgangen: een optische en een analoge. Dit is ook erg handig, zo heb ik het geluid van mijn televisiesignaal, XBOX 360 en laptop allemaal uit mijn externe geluidsinstallatie (De Logitech Z4).

Bij de televisie zitten de volgende kabels: stroom (230V), VGA en 3,5mm jack audio kabel.

Beeld
Het beeld van dit scherm is behoorlijk mooi. Met de lage reactietijd van 5ms treedt er weinig ghosting op en ook de TV-zenders zien er prachtig uit. Het upscalen van de lage resolutie tv-zenders heeft geen negatief effect op de kwaliteit, in ieder geval niet zichtbaar.

De helderheid van het beeldscherm is niet zo heel hoog. Mijn laptop, die er naast staat, geeft meer licht dan de televisie, wat nog wel vervelend kan zijn tijdens het werken op twee schermen. Tijdens het televisie kijken of gamen wil het beeld ook nog wel eens te donker zijn, dit vooral als er veel licht van buiten naar binnen komt.

Na een half jaar ben ik nog steeds erg tevreden met dit scherm. Hij wordt dagelijks gebruikt en heeft nog geen kuren vertoond. Voor de prijs is het een goede aankoop en ik kan dit scherm dan ook aan iedereen aanraden.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster B2030HD Zwart?

Goeie review, 3 sterren.

Vind het trouwens wel knap dat je Xbox niet oververhit op deze manier....
Onder de poot van de TV zitten geen blowholes van de Xbox, dus heb niet het idee dat het veel invloed heeft :)
Hij zit vast tegen de muur, vandaar ;)
Ah, vandaar de opmerking. Als je goed kijkt staat hij toch een centimeter of 10 van de achtermuur. Anders zouden de kabels er ook niet meer in kunnen ;)
Ik wil graag home cinema aansluiten.
Heb ik gedaan, nu kan ik alleen als ik een dvdtje wil kijken, dan komt het geluid uit de home sinema. Doe ik gewoon TV, dan komt het geluid uit de tv.

Help?
Als ik het goed begrijp heb je je Home Cinema set aangesloten op je DVD-speler? Probeer hem aan te sluiten op je TV, dan zou het moeten werken.