HTC One X 32GB Wit Review

atemunro 16 april 2012, laatste update op 16 april 2012, 3.628 views

HTC One X 32GB Wit

Pluspunten

• Uitstekend design en goede performance.
  • Goede foto- en videoprestaties. (Ook de front-facing camera is van goede kwaliteit).
  • Geluid is (zowel tijdens het voeren van telefoongesprek als bij het afspelen van media via de luidspreker) goed.
  • Scherm geeft kleuren indrukwekkend goed weer en is helder.

Minpunten

• Accu is genoeg voor een dag (vrij intensief) gebruik, maar niet langer dan dat. (normaal bij meeste vergelijkbare smartphones)
  • Kleur balans tijdens weergave van genomen foto's is niet in orde; te geel voor mijn smaak (maar mogelijk is dat te kalibreren?)

Geachte mede-tweakers; excuses voor de vroege ‘draft’ versie van deze review welke ik reeds online had gezet. Zoals velen hier hadden opgemerkt ben in inderdaad van buitenlandse nationaliteit (Brits) en ondanks ruim 35 fijne jaren in Nederland geen meester van de geschreven taal ;) (Een nadeel van het werken voor een internationaal concern waar de voertaal engels is…)

Take 2:

Ik ben één van de 25 gelukkige winnaars die werd uitgenodigd om bij de HTC One X Experience aanwezig te zijn. Allereerst wil ik Tweakers.net daarvoor bedanken; het was zowel leuk als leerzaam!
Ons werd gevraagd om de One X uit te proberen en een mooie review te schrijven over onze ervaringen. Ik weet dat alle technische details over het toestel online te vinden zijn (op zowel de site van HTC als verschillende review sites waaronder tweakers.net) en daarom wil ik mijn review richten op mijn persoonlijke ervaringen met het toestel.

Mijn achtergrond en ervaringen mobiele telefoons

In het kort iets over mijn achtergrond. Ik ben sinds 1966 een IT professional geweest. Van oorsprong ben ik als software programmeur werkzaam geweest bij een automatiseerder waar ik gewerkt heb met platforms variërende van mainframes tot aan de PC en uiteindelijk de PDA/smartphone. Ik heb mijn eerste microcomputer gebouwd in 1978 en sindsdien is de passie voor hardware en technology niet te stuiten. Tegenwoordig ben ik gepensioneerd en zet ik als één van mijn hobby’s die passie voort; zo werk ik mee als vrijwilliger bij een ICT helpdesk voor senioren, ben ik actief lid bij de bridgeclub waar ik het ICT systeem beheer en ben ik website beheerder voor de gepensioneerden site van mijn (ex)werkgever. Ik maak hierbij onder andere veelvuldig gebruik van mijn smartphone.

In 2002 heb ik mijn eerste ‘fully featured’ PDA aangeschaft; een Dell AXIM X5 (daarvoor heb ik verschillende Palmpilots gebruikt vanuit mijn werkgever). Datzelfde jaar ben ik begonnen met PDA navigatie middels de aanschaf van een GPS receiver en de eerste versie van TomTom. De overstap van PDA naar smartphone vond begin 2005 plaats in de vorm van de QTEK S100 (in feite een rebranded HTC Magician). Verschillende windows phones hebben de QTEK opgevolgd met als favoriet de HTC HD2. Mijn zonen (allebei eveneens ICT professional met een passie voor de hobby) hebben mij een jaar geleden geïntroduceerd in de wondere wereld van Android en weten te overtuigen de HTC Desire aan te schaffen.

Het gebruik van mijn smartphone omvat hoofdzakelijk de volgende taken:
• (uiteraard) Telefoneren en SMS’en
• E-Mail (zowel exchange als Gmail based) en webbrowsing
• IM clients (Skype, WhatsApp) en social media (Facebook)
• Navigatie (voorheen altijd TomTom, tegenwoordig Google Navigation)
• Het bekijken (en soms bewerken) van Spreadsheets, Documenten en PDF’s
• Boeken lezen (als ereader, tegenwoordig met Kindle)
• Bekijken van films (hoofdzakelijk voor de kleinkinderen)
• Foto’s schieten
• Wi-Fi Hotspot voor incidenteel laptop/tablet gebruik

Mijn ervaring met de One X tot dus ver...

Bij thuiskomst na het HTC One X event had ik helaas nog geen microsim. Ik ben daarom begonnen met het gebruik van de One X zonder telefonie. Het gebruik van WiFi maakt uiteraard een hoop goed en daarmee kon ik wel de setup van het toestel starten.
De initiële setup verliep soepel waarbij het automatisch installeren van apps welke ik reeds had aangeschaft erg prettig en gemakkelijk is (hoewel dit niet voor alle apps het geval was zoals OfficeSuite Pro en Whatsapp). Mijn Desire heeft geen front-facing camera waardoor video-Skype erg onhandig was (niet onmogelijk met gebruik van een spiegel ;) ) dus een snelle Skype sessie met familie in het buitenland kon niet uitblijven; dat werkt prima en de beelden zijn van goede kwaliteit. Ook het schieten van foto en video is erg prettig bij de One X waarbij de burst feature en mogelijkheid om foto’s te schieten tijdens het filmen uitstekend werken!

De volgende dag heb ik helaas weinig tijd gehad om met het nieuwe speeltje door te brengen; ik heb wat gebruik gemaakt van e-mail en Facebook geïnstalleerd (waarbij het gebruik van Facebook een mooie demonstratie van de snelheid van het toestel is). Verder wat apps zoals ES file explorer geïnstalleerd om filmpjes van mijn server te kopiëren. Het gebrek aan een micro simkaart verhinderde de overstap van mijn Desire naar de One X.
Op de woensdag ben ik uiteindelijk naar een telecom provider geweest (waar de One X overigens al te koop was) alwaar ze mijn simkaart hebben ‘geknipt’ naar microsim verhouding. Tevens heb ik daar een hoesje besteld voor het nieuwe toestel; een valtest ben ik dan ook niet van plan ;) Met gebruik van de aangepaste simkaart heb ik de overstap van de Desire naar de One X kunnen maken (dag beste Desire). Het bellen met de One X is bijzonder helder en daarmee beter dan mijn voorgaande toestel(len).

Om al het materiaal van mijn Desire over te zetten naar de One X heb ik beide toestellen met mijn laptop verbonden. Het overzetten van (grote) bestanden naar de One X leverde een schrijfsnelheid op van ruim 7mb wat volgens mij zeer netjes is.

Donderdag is mijn eerste ‘normale’ gebruik dag geweest van de One X als telefoon en PDA. ’s Middags heb ik mijn kleinkinderen op bezoek gehad; mijn kleinzoon Tom (van bijna 5) heeft met plezier een goed halfuur filmpjes gekeken op YouTube. Daarnaast heb ik flink wat foto- en video opnamen gemaakt. Bij het afspelen van de video opnamen op de One X viel mij op dat de gele kleur nogal dominant was (blond (bijna wit) haar wordt fel geel weergegeven). Ik heb de video’s vervolgens overgezet naar mijn desktop (via Dropbox) waarna ik de kleuren nogmaals heb beoordeeld. Bij afspelen op de desktop waren de kleuren prima in orde. Mogelijk is de kleurweergave van de One X nog te kalibreren maar dat moet ik nog uitzoeken. s' Avonds heb ik via bluetooth de One X met mijn auto (Kia Venga) gepaired. Dit verliep vlekkeloos en dat is opvallend omdat zowel mijn Desire als HD2 bij het raadplegen van het telefoonboek via het de auto een volledige crash van het navigatie/audio systeem tot gevolg hadden (met als enige oplossing het trekken en terugplaatsen van de betreffende zekering uit de auto). Uiteraard beschouw ik dit als een fout in de implementatie van het Kia-systeem; de Desire werkt bijvoorbeeld prima met het Volkswagen en Volvo systeem in de auto’s van mijn zoons. De One X werkt volledig naar behoren met het Kia systeem, iets waar ik heel blij mee ben!

Tegen het einde van de dag (23:00) was er nog 20% van de volledige acculading over. Niet fantastisch maar gezien het gebruik die dag ook niet slecht. Een moderne smartphone met dergelijke schermafmeting en CPU ligt nou eenmaal dagelijks aan de lader…

Vrijdag had ik een vroege start; ik moest een familielid bij Schiphol ophalen om 07:00. We zijn die dag naar Keukenhof geweest waar ik veel foto’s heb gemaakt. Wederom moet ik stellen dat dit snel en makelijk is in gebruik en zeer goede resultaten geeft. Einde dag had ik wederom 20% resterende acculading.

Zaterdag heb ik de Wifi-Hotspot functie getest met mijn laptop en tablet. Dat werkt zoals verwacht prima.
Tot dus ver kan ik stellen dat met een ‘vrij intensief’ dagelijks gebruik van webbrowsing, e-mail, Whatsapp en Facebook een dag prima te doen is op de acculading van de One X. Ook op zaterdag bleef de accumeter van de One X op 20% staan aan het einde van de dag.

Mijn tweede week met de One X

Gedurende de tweede week ben ik vooral bezig geweest met het aanpassen van de instellingen om de batterij wat minder zwaar te belasten en wat extra accuduur te behalen. Hierbij heb ik het meeste profijt weten te behalen middels het aanpassen van de (foutieve) synchronisatieinstellingen (van zowel email als overige services). Met mijn gemiddelde gebruikspatroon weet ik inmiddels ongeveer 2 dagen te behalen per acculading (echter maak ik er een gewoonte van om het toestel dagelijks op te laden omdat het algemeen bekend is dat dit minder slijtage aan de accu veroorzaakt).

Navigatie

Ik heb inmiddels ook wat meer ervaring over het gebruik van (Google) navigatie met de One X. Een reis van zo’n 40 minuten zorgt voor een aanzienlijk warm toestel (kennelijk moet de CPU toch flink wat werk verzetten) maar het navigeren ansich gaat perfect; de ontvangst is goed en het heldere scherm blijft goed zichtbaar bij zonnige omstandigheden.

WiFi en ontvangst

De doorvoersnelheid over WiFi is vergeleken met de HTC Desire aanzienlijk beter; het uploaden van een 10Mb bestand gaat nagenoeg met dezelfde snelheid echter het downloaden geeft een snelheid van tussen de 12 en 27Mbps (waar de Desire nooit boven de 10Mbps uitkwam). Dit is in combinatie met een Sitecom 300n router (welke alleen fungeert als accesspoint) in dezelfde kamer op ongeveer 1,5-2 meter afstand. De verbeterde snelheid is vermoedelijk mede afhankelijk van het feit dat de One X op het Wifi N protocol verbind (de Desire ondersteund alleen het WiFi G protocol).

Mijn ervaringen met de ontvangst van de One X zijn goed maar niet beter dan mijn ervaringen met de Desire. Over het algemeen is de ontvangst gewoon goed. De geluidskwaliteit tijdens gespreken is daar en tegen (zoals eerder vermeld in deze review) uitzonderlijk goed; de ingebouwde 'noise reduction' welke gebruik maakt van de 2e microfoon doet zijn werk kennelijk goed...

Conclusie?

Om mijn conclusie in perspectief te zetten als Tweakers.net user met (waarschijnlijk) een iets hogere leeftijd dan de gemiddelde bezoeker wil ik afsluiten met het volgende:

’s Werelds eerste supercomputer – de CDC660 uit 1964, wist een destijds waanzinnige 3MegaFlops neer te zetten. Deze schoonheid – de HTC One X weet ruim 200MegaFlops te behalen; meer dan de eerste Cray 1 (een supercomputer welke vroeger gebruikt werd bij de organisatie waar ik werkte, daar een flink formaat hal wist te vullen en voorzien was van een indrukwekkende koelinstallatie). Een vergelijkbaar rekenvermogen dus als de Cray X-MP uit 1982 met een prijskaartje van tegen de 40 miljoen USD. Het mag duidelijk zijn; we zijn een heel end gekomen. De vraag is uiteindelijk; maakt de One X goed gebruik van het beschikbare CPU vermogen…

Voor algemeen gebruik moge het duidelijk zijn - jazeker; het toestel is zeer rap en reageert direct op elke invoer. De fotografie- en videomogelijkheden zijn bijzonder goed. Navigatie werkt eveneens uitstekend. De WiFi en GSM/3G prestaties zijn goed. Het scherm met zijn SLCD-2 techniek is in 1 woord subliem en de aanraakgevoeligheid is foutloos. In combinatie met Android 4(.0.3) is het toestel zeer geschikt om meerdere applicaties tegelijkertijd te draaien en is het gemakkelijk om tussen die applicaties te schakelen.

Het mag duidelijk zijn; de afgelopen 2 weken ben ik flink gehecht geraakt aan de One X. Zou ik dit toestel aanraden (aan familie en vrienden)? Jazeker – dat doe ik van harte…

Heb jij ook een HTC One X 32GB Wit?

Reviews door de redactie

Het leest idd niet makkelijk maar je moet wel in je achterhoofd houden dat ze een review moeten schrijven toen ze de HTC One X ontvingen.
Niet iedereen is een taalpurist of kan een goed lezende review schrijven.
Dit is ook tot nu toe zijn enige geschreven review en gezien zijn achtergrond is schrijven waarschijnlijk ook niet zijn hobby.
Het is een indruk en daar gaat het bij de actie van HTC One X om.

[Reactie gewijzigd door 256386 op 8 april 2012 01:31]

Ik vond het een mooie review, keer wat anders dan de rest. Geeft een goed beeld wat voor indruk het toestel gemaakt heeft.
Het mooie van een review is dat je productervaring kan uitwisselen. Voor je koopt kan je globaal bepalen of het product wel is wat je hebben wilt. En dat gedoe met taal is echt irrelevant. Taal is een voertuig van de geest. Als je kan overbrengen wat je wilt is het prima.
Fijne review, ook omdat je je persoonlijke ervaringen hebt gedeeld... En leuk die vergelijking met die oude computers (geen PDP referentie trouwens? :p ). Spelling lees ik van nature al overheen, gaat om de inhoud!
Tja das nu eenmaal wel belangrijk in een review, staat netter. Heeft helemaal niks met disrespect te maken ofzo.
Er leuke en persoonlijke review! *****, meer dan verdiend!
prima review en echt een gave smartfoon de foto's waren echt heel helder