Fujifilm FinePix S6500fd Review

vve77 26 november 2007, 1.009 views

Fujifilm FinePix S6500fd

Pluspunten

• Ruisniveau goed, tot ISO 800 bruikbaar
  • Zoombereik
  • Handmatige instellingen
  • Foto's natuurlijk en scherp
  • AF-hulplicht

Minpunten

• Gebruikt xD-geheugen (trager en duurder)
  • Heeft moeite met zeer lichtsterke, contrastrijke omgevingen
  • Geen IS

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 3
Waarom deze ?

Ik heb deze camera gekozen vanwege de uitgebreide mogelijkheden en het goede optische zoombereik (11x). Voor de hobbyisten zoals ik is het een goed toestel om te experimenteren met allerlei instellingen, alhoewel hij standaard al uitstekende foto's maakt. De hoeveelheid ruis is laag voor een camera in deze prijsklasse. Er zijn wel een paar kanttekeningen waar ik later op terug zal komen.

Bouw

De 6500 zit degelijk in elkaar, en is door afmetingen en gewicht goed in de hand te houden. Heb je grote handen dan zul je hem nog goed kunnen bedienen. De traploze zoomring is erg makkelijk. Bovenop zit de flitser die openklapt als hij nodig is, of als de gebruiker dat vindt.

De flitser is vrij lichtsterk.

Het LCD-display ziet er mooi uit.

Accessoires en handleiding

De bijgeleverde zonneklep is handig als je in de felle zon gaat fotograferen. Handleiding is in het Nederlands en is van een goed niveau.

Bediening en menustructuur

Alle menu's zitten logisch en overzichtelijk in elkaar. Met de draaiknop schakel je snel tussen opname- en weergavemode. De (elektronische) zoeker is handig als het erg licht is en je het display niet kunt zien. De 6500 heeft ook een handmatige focus, maar omdat de resolutie van de zoeker zo laag is, is scherpstellen met de hand onmogelijk. Hij helpt je wel door aanwijzingen te geven of je links of rechts moet draaien, maar dit wil je juist zelf bepalen.

De 6500 heeft veel handmatige instelmogelijkheden: A, S, P, M, witbalans, en ISO. RAW-mode wordt ook ondersteund.

Nauwkeurigheid, lens en snelheid

De lens geeft voor zover ik kan zien geen vervormingen. Kleurschifting, een bekend probleem bij Fujifilm, is nauwelijks tot niet aanwezig. Focus is snel en accuraat. Het AF-hulplicht helpt in het schemer met scherpstellen. Dit werkt natuurlijk alleen bij niet al te grote afstanden. Focussen door een raam heen werkt niet geweldig.

De macro maakt goede foto's, maar de minimale focusafstand is nog vrij groot (>15 cm voor mijn gevoel).

Omdat de 6500 xD-geheugen gebruikt is de schrijfsnelheid beperkt en kun je niet zo snel foto's achter elkaar maken. Helaas is xD ook duurder en gaat maar tot 2 GB.

Beeldkwaliteit

Goed, scherpte prima en kleuren levendig maar realistisch. Er zijn wel een paar omstandigheden waar de 6500 moeite mee heeft. Ten eerste fotograferen in zeer lichte, contrastrijke omgevingen; hier willen delen overbelicht raken en details verloren gaan, ook al staat de lichtmeting op integraal. Lichte objecten zoals de lucht verliezen detail, alles is dan wit (highlight clipping).

Als het schemerig is en de ISO-waarde staat hoog (op de automatische stand pakt hij dan al snel 400 of 800), dan loopt het detail vanwege de ruisreductie terug. Door de grote sensor heeft hij overigens veel minder last van ruis dan andere camera's in deze prijsklasse.

Beeldstabilisatie ontbreekt op de 6500. Is jammer, maar m.i. geen reden om deze camera niet te nemen.

Software

Bijgeleverde software is nogal buggy, is niet eens in staat foto's van de camera af te kopiŽren. Windows kan zelf de camera benaderen, is dus niet een groot probleem.

Conclusie en publiek

Naar mijn mening is de 6500 geschikt voor enthousiaste hobbyisten die graag willen experimenteren met fotograferen maar geen dSLR willen kopen. Het is geen "mik- en klik"-camera door zijn afmetingen.

Hij komt goed weg tegenover concurrenten zoals de Canon S3 IS en Panasonic FZ8.

Hij heeft zeker zijn minpunten, maar het zal niet eenvoudig zijn om een camera te vinden in deze prijsklasse die betere foto's maakt.

De resolutie van 6,3 megapixels is geen tekortkoming.

Heb jij ook een Fujifilm FinePix S6500fd?

Ik heb zelf hetzelfde camera ben erg mee tevreden:
lens en vervormingen: wel als je horizont/zee etc fotografeert maar erg klein
Beeldstabilisatie: ik vind het beter dat er geen Beeldstabilisatie in zit
FD: Face Detection is een leuke functie maar werk niet altijd
Software: gebruikt ik niet.
Om fotos van camera naar pc te kopieren gebruik ik card reader omdat PC-camera verbinding is erg traag(linux is wel sneller ubuntu 7.10)
Grote plus punt is handmatige zoom wat sneller is dan automatishe zoom en geen baterij levensduur vermindert.
Beeldstabilisatie: ik vind het beter dat er geen Beeldstabilisatie in zit
Waarom vind je dit beter? Maak je geen foto's bij lagere lichtinval of dat je een stop met IS mist?
(linux is wel sneller ubuntu 7.10)
Ik ben totaal geen linux expert, maar sneller dan wat?

Ik denk namelijk dat een externe card reader vrijwel altijd sneller is dat de camera als cardreader gebruiken.

[Reactie gewijzigd door schuit24 op 26 november 2007 13:57]

Als je de super makro functie gebruikt kun je focussen tot minder dan 1 cm.