Specificaties 1TB 2.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

LaCie Rikiki Go 1TB Zilver Review

heilige geit 11 mei 2012, laatste update op 11 mei 2012, 1.119 views

LaCie Rikiki Go 1TB Zilver

Pluspunten

• stil
  • klein
  • geintegreerde kabel
  • ziet er niet verkeerd uit

Minpunten

• kabeltje ging met een halfjaar kapot,na vervanging daarentegen geen problemen meer gehad

Mobiliteit Score: 5
Eerste indruk

weinig over te zeggen. simpelweg een goed product,zit stevig in elkaar en is bijzonder portable door de geintegreerde kabel. Deze kabel is daarentegen ook meteen het enige echte minpunt, hij is vrij zwak, al na een half jaar liet de verbinding tussen de mini usb aansluiting en het kabeltje los en was daarmee onbruikbaar. Hierop contact opgenomen met lacie, er werd absoluut niet moeilijk over gedaan, vervangend kabeltje ontvangen en deze lijkt een stuk sterker te zijn. Dus wie weet simpelweg pech gehad met een defecte kabel.

Verpakking

Het schijfje kwam in een klein "efficient" te noemen verpakking, bestaande uit een stukje karton met daar overheen een stuk plastic met wat beschrijvende woorden in verscheidene talen erop. Een mooi kleine verpakking. Dit maakt verder weinig uit,de verpakking gooi je tenslotte toch weg.

Bouwkwaliteit

Ook weinig meer over te zeggen dan gewoon goed. Het apparaat bestaat uit een dik aluminium omhulsel met een plastic voor en achterkant. Het alluminium is geborsteld en ziet erdoor door stijlvol uit. Verder is er aan de buitenkant weinig te zien behalve een gaatje voor het ledje op de voorkant met daarnaast het logo, eveneens een logo op de achterkant. En een uitsparing voor de mini usb aan de zijkant.
Verder heb je vier schroeven aan de onderkant waarmee de schijf vast zit aan de behuizing.

Prestaties

Het schijfje is echter niet echt een snelheidsmonster.
Ik gebruik hem daarentegen ook niet voor grote hoeveelheden data die zo snel mogelijk overgezet moeten worden, dus voor mij voldoet hij prima. Uiteraard voor de mensen die de echte snelheden willen weten heb ik hem getest, met het onderstaande als resultaat. Verder is het een erg stil schijfje, wat ik mooi meegenomen vind.

Bijzonderheden

Uiteraard de geintegreerde kabel. En als hij niet genoeg stroom krijgt geeft hij dit aan met een klein piepje.
Geen idee of dit bijzonder is maar mijn andere schijven doen dit niet.

Dan is er uiteraard nog wel het kleine stukje prijs. Over de prijs valt veel te zeggen maar zeker niet dat hij goedkoop of concurrerend geprijst is. Destijds(om en nabij 2 jaar geleden) heb ik hem aangeschaft voor 120 euro bij de mediamarkt. Ik had toen ook voor b.v. de iomega kunnen gaan, maar hé het oog wil ook wat. Bovendien leek deze veel degelijker(wat uiteindelijk ook zeker zo bleek te zijn). Wel moet je goed opletten hoe belangrijk je dit vind gezien de iomega toch 40 euro goedkoper was voor dezelfde hoeveelheid opslag en vrijwel dezelfde snelheden(volgt nog in een andere review).

Service en software

Service is zeker goed te noemen. Zo krijg je na registratie van de schijf gratis live onderstuening(voor hoever je dit nodig zal hebben:) Maar er zit ook van allerlei software bij. Voor mij persoonlijk is dit niet zozeer een plus gezien ik het liever allemaal zelf doe. Zo krijg je een setup assistant die de schijf voor jou formateerd en word er gevraagd op welke platvormen jij de schijf gebruiken wilt. Dit gedaan te hebben staan er al enkele programma's op de schijf zoals: een backupmanager en een snelheidsverhoger voor de overdracht(echter werkt deze enkel op 32 bits systemen, voor mij dus niet nuttig).
Naast deze software krijg je er ook nog gratis online backup bij. Echter herriner ik me niet precies meer hoeveel dit was gezien ik het nooit gebruikt heb.
Onder service vallen natuurlijk ook de punten garantie en de manier waarop dit gebeurd.
De garantietermijn betreft twee jaar. Ik had niet verwacht dat ik deze garantie ooit aan had moeten spreken, maar door een foutieve kabel was dit toch nodig. Echter ,zoals al eerder vermeld, verliep dit uiterst soepel en hier ben ik dan ook zeer over te spreken.

Misschien wat overbodig om nog over te gaan tot een conclusie, maar hierbij:
Naar mijn mening is dit een mooi en degelijk product, wat door de kleine pluspunten ,als de kabel en het uiterlijk, in mijn ogen zeker de moeite waard is.

Heb jij ook een LaCie Rikiki Go 1TB Zilver?

review tipje:
  • verpakking
  • speedtestje
  • welke hdd zit er in?
  • foto?
klopt, had er misschien even in moeten zetten dat het een work in progress was:')