Specificaties Netwerkschijf met 2TB opslag - Bekijk alle specificaties

WD My Book Live 2TB Review

clemensvanos 7 april 2012, laatste update op 7 april 2012, 8.633 views

WD My Book Live 2TB

Pluspunten

• Geruisloos, vlot, eenvoud, Web acces via WD2GO en Android apps om ook op afstand de nas schijf te kunnen benaderen

Minpunten

• Na de update kon ik en mijn vrienden de nas-schijf niet meer via de Windows Explorer benaderen. Google Chrome of Firefox gebruiken anders krijg je hem niet meer aan de praat. De acces via het web gaat toch wat minder vlot dan ik hoopte, maar de prijs maakt in dit geval wel wat goed.

Features Score: 4
Algemene beoordeling.
Klein en netjes uitgevoerd ontwerp. Geruisloos en eenvoudig te bedienen.
Installatie is in no time voor elkaar.

Features
Geen USB. Via Lanpoort (gigabit) rechtstreeks op de router. Er zit maar een harddisk in waardoor je geen mogelijkheid hebt een dubbele backup uit te voeren. Voor mij niet zo'n heel groot probleem omdat ik de belangrijke bestanden gesynchroniseerd heb, met de bestanden van mijn AC Ryan Playonhd. Deze speler heeft ook een beperkte nas-functionaliteit.
Het kopieren van bestanden vanaf de laptops naar de NAS schijf (via Wifi) gaat redelijk vlot met een snelheid van rond de 6mb/s. In een uur kopieer je toch ruim 20 GB naar de nas-schijf. Mijn eerste image van mijn laptop (80GB) duurde hierdoor wel 5 uur.

Prestaties
De connectiviteit via Internet werkt geweldig en het uitwisselen van grotere bestanden met familie en vrienden gaat super. Ook muziekbestanden streamen naar mijn Smartphone gaat leuk. Verwacht geen wonderen qwa snelheid, maar gelet op de prijs is dit een leuk apparaat.
Met mijn mediaplayer stream ik muziek, foto's en films naar de televisie. Dat werkt allemaal goed.
Mijn belangrijke bestanden zijn nu allemaal op deze NAS schijf en de Mediaplayer geschaduwd.
De apps voor Android werken in de praktijk ook goed. Via je smartphone of tablet zijn jouw gegevens ook op afstand te benaderen. Voor die ¤ 140 krijg je aardig wat functionaliteit in huis.

Geluidsproductie
Weinig geluidsproductie. Staat in de kelder en het valt me niet op dat daar nu iets geluid produceert..

Stabiliteit en betrouwbaarheid.[/b]
Heb hem nu 14 dagen aanstaan en heb in het begin door software updates en niet helemaal juiste gebruik, de NAS schijf 3 keer laten rebooten. Krijg keurig een e-mailtje dat de NAS-schijf opnieuw is opgestart enz.
De afgelopen 10 dagen geen e-mails meer en het draait allemaal goed.

Ondersteuning
Door recentere updates circuleert er nog al wat verouderd materaal op IInternet. Handleidingen die niet meer aanluiten bij de NAS schijf die geupdate is. Als je een beetje oplet is de ondersteuning echter ruim voldoende.

Nou die prijs zit wel goed. Met de huidige prijzen van de harddisks vraagt men niet te veel voor deze NAS-schijf.

• AC Ryan Playonhd
  • HTC Sensation XE
  • ZTE H220N glasvezel modem
  • WN2000RPT Netgear Wireless Extender
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een WD My Book Live 2TB?

Ik heb een AC Ryan PlayonHD mini. Ben op zoek naar een betaalbare NAS.

1. Kun je de WD rechtstreeks zien vanaf de Playon ?
2. Synchroniseren tussen de WD en Playon, waar regel je dat.

Bij voorbaat dank,

André
Streamen werkt ook goed met mijn Eminent, dus zou ook voor elk andere mediaplayer moeten werken in principe. Bij mij ligt de snelheid overigens een stuk hoger voor het overzetten van bestanden: dit gaat met zo'n 42MB/s, en het streamen van media zoals HD films naar mijn Eminent mediaplayer gaat dan ook vloeiend.
Je ziet de NAS gewoon in je menu verschijnen van je PlayonHD. Ik stream films en muziek rechtstreeks vanaf de NAS. Mijn Playonhd is via een Netgear Extender via Wifi met het Glasvezelmodem verbonden. Het syncen doe ik met een syncprogramma.
Dank zij de laatste firmware update (26-6-2012) is het mogelijk dat je ook buiten je home netwerk je bestanden kunt streamen. Op de trein op weg naar het werk via WD2GO (mobiel) op je SMARTPHONE naar muziek op de NAS luisteren. In de reviews wordt er gewag van gemaakt dat dit niet lukt. Nu kan dat dus wel. Super tevreden met dit kleine, snelle monster.
Ik heb een KPN glasvezel verbinding met een upstreamsnelheid van 50mbps en dat werkt dan wel mee. Via Wifi kopieer ik met een snelheid van 6 MB van mijn laptop naar de NAS server. Gauw zo'n 22 GB in een uur. Niet misselijk voor dit apparaat.
Ik zelf ben in het bezit van een WD My Book World Edition II.
Deze heeft echter beperktere functies ten opzichte van de MB Live.

Nu vraag ik mij af...
Stel dat ik een MB Live aanschaf, zou het dan mogelijk zijn om de opslagcapaciteit te vergroten met behulp van mijn MB Word Edition II ?
Je kan deze namelijk wel als backup/herstel schijf gebruiken.

Voor de rest een nuttige review!!
Ruim 2.5 jaar en vele updates later ben ik nog steeds super tevreden over deze NAS.
Het kopieren van bestanden via WiFi gaat down met zo'n 8.5 mb per seconde en up met zo'n 6.5 mb per seconden. Router en WiFi adapter 300mbps,
Bekabeld gaat de backup met een snelheid van zo'n 28mb per seconde. Bij mij thuis heb ik alles draadloos en doordat er continue van de belangrijke mappen incrementele backups worden gemaakt, maakt mij de WiFi snelheid niet eens zo veel uit.
Laats een sollicitatiebrief de deur uit gedaan en in de trein later nog even kunnen benaderen vanuit de backup.

Had serieuze plannen een echte NAS aan te schaffen, maar voor deze prijs schaf ik voor de dubbele beveiliging een 2e exemplaar aan.

Het raadplegen via de site van WD doe ik de laatste tijd rechtstreeks via ftp, omdat de JaVa beveiliging regelmatig roet in het eten gooide. Benader de site nu via Apps of rechtstreek via ftp.