Corsair Flash Voyager Port Review

BITSthatBYTE.eu 6 april 2012, laatste update op 6 april 2012, 579 views

Corsair Flash Voyager Port

Pluspunten

• Uiterlijk i.c.m. een Voyager USB stick
  • Back-up knop

Minpunten

• Software niet compatible met W7
  • Prijs voor een update (§50,-)

Vanwege mijn erg goede ervaringen met de Corsair Voyager USB sticks heb ik voor mijn back-ups een Voyager Port en 32GB Voyager USB2.0 aangeschaft.

Verpakking
De Corsair Voyager Port wordt geleverd in een enorm vervelende blister. Het is prettig dat je een product kunt aanschouwen in zijn verpakking (en zonder dat deze makkelijk gestolen kan worden), maar het dikke plastic hier gebruikt wordt is domweg onhandig.
De Voyager Port wordt geleverd met een klein USB>miniUSB kabeltje en back-up software van Novastor.

Uiterlijk
De Voyager Port ziet er solide uit. Hij is gemaakt van hetzelfde rubberachtige materiaal als de Voyager USB sticks. De ervaring leert dat het materiaal meer dan stevig genoeg is en erg goed bestand tegen beschadigingen en verkleuring.
De blauw-zwarte kleurstelling komt exact overeen met de normale, 'langzame', Voyager USB sticks. De Voyager GT heeft rode accenten en de Voyager GTR gele.
Op de Voyager Port zit een knopje met het Corsair logo. Dit knopje zou met de bijgeleverde software met 1 druk een back-up moeten maken. Zou... maar daarover later meer.

Compatabiliteit
De Corsair Voyager Port is compatible met alle USB, USB2.0 en USB3.0 sticks, zolang ze niet voorzien zijn van een exotische of fun-vormgeving. Natuurlijk passen de normale Voyager sticks het mooist in de Voyager Port. De Voyager Mini USB sticks passen wel, maar sluiten niet zo heel mooi aan door de iets vierkantere vormgeving. De Voyager GT en GTR van 128GB is NIET compatible met de Voyager Port. Dit komt door de erg afwijkende en veel grotere vorm.
De grootte van de gebruikte USB stick maakt voor de Voyager Port niets uit. Ikzelf heb hem getest met USB1.0 en 2.0 sticks, variŽrent van 512MB tot 64GB.

Software
Daar waar de Voyager Port best een goede indruk maakt blijft de software behoorlijk achter. Na diverse pogingen de back-up software aan de gang te krijgen blijkt dit niet te werken op Windows 7.
De Voyager Port wordt geleverd met NovaBACKUP ver.10. Na wat zoekwerk op de site en het forum van Novastor blijkt ver.10 NIET compatible met Windows 7.
Nu is dat dus een behoorlijk bezwaar; al is het maar omdat Windows 7 toch al zo'n 3 jaar verkrijgbaar is. Wat eigenlijk veel kwalijker is is dat de upgrade naar de laatste versie ver.12 zo'n §50,- moet kosten.
Die §50,- is dus niet voorzien en bijna 3x de prijs van de Voyager Port en de gratis ver.10.
Op de verpakking is overigens nergens de versie van de software of de incompatibiliteit met Windows 7 te vinden.

*edit
De software die Corsair levert lijkt een aangepaste versie te zijn. In een review van Overclock3D is te lezen dat Corsair met Novastor heeft samengewerkt om de back-up knop van de Voyager Port te kunnen gebruiken.

Oordeel
Jammer, maar helaas is het gevoel dat achterblijft. De deal leek erg goed door de combinatie van een makkelijk (1 druk op de knop) en solide product en een gratis versie van, op het oog, goede en legale back-up software.
Helaas blijkt de geleverde software niet compatible met Windows 7, ook niet in compatibiliteits modus, waardoor de Voyager Port eigenlijk in een klap waardeloos wordt; een conclusie die in meerdere reviews getrokken wordt.

Heb jij ook een Corsair Flash Voyager Port?

XennoX ben het niet met je eens.

Heb zelf nog een Corsair Survivor 8GB & VoYager 16GB.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Survivor omdat deze steviger is.

Als jij het voor elkaar krijgt 4 Voyager defect te krijgen in 6mnd tijd,dan ben je of zeer onzorgvuldig met je spullen, of zeer lomp, of je hebt gewoon extreem veel pech. Nou ik denk persoonlijk dat je extreem veel pech hebt.
Heb ze beide nu ongeveer 3-4 jaar (gebruik ze dagelijks IT'er) en werk er nog steeds mee.

Waar ik benieuwd naar ben waar werk je dan nu mee?

Grtz
Ik zaql wel pech hebben gehad maar ik ben klaar met die rubbere usb 3.0 voyager.
waren allemaal 32gb versie ook.
Lomp en onvoorzichtig zeker niet.. ben altijd zeer netjes op de spullen maar elke keer ook zelfde fouten is raar. misschien dat het mis gaat als je ze beide op zowel usb3 als 2 dagelijks gebruikt? heb geen idee waarom ik een voyager killer ben :)

heb nu metale usb stick zakelijke variant van HP. werken perfect.
Corsair Flash Voyager 32GB
Troep, in 6 maanden 4 stuk gehad.
Werden niet meer herkend, data niet te bereiken enz.
2 van de 4 die rma terug zijn gekomen als nieuwe zijn onderhand weer defect.

[Reactie gewijzigd door 151407 op 6 april 2012 14:38]

Ik heb diverse Voyagers in gebruik. De oudste is een 16GB Voyager die ik al enkele jaren in mijn zakken heb zitten. Mijn 16GB Voyager GT heeft er ook al zeer lange tijd opzitten en is nog altijd behoorlijk snel.
De kleinste die ik heb is een 4GB Voyager die al 11 maanden in mijn router zit en de hele dag door benaderd wordt voor scans en diverse bestanden.
Nooit ergens problemen mee gehad.