Logitech Cordless Desktop MX3000 Laser Review

EIo 21 november 2007, laatste update op 22 november 2007, 830 views

Logitech Cordless Desktop MX3000 Laser

Pluspunten

• Typt lekker
  • Mooi design
  • Goed afgewerkt, vooral de muis.

Minpunten

• Uitwerking scrollwiel/volumeknop van toetsenbord niet geweldig
  • Geen game muis
  • Setpoint had 'krachtiger' gekund

Toetsenbord

Ik werk al een tijdje met de MX3000 set, en ik moet zeggen het toetsenbord typt prima. Dit is natuurlijk het belangrijkste aspect van een toetsenbord.

Tegenwoordig zie je steeds meer toetsenborden met een aparte indeling van de overige toetsen. Dit toetsenbord is hier geen uitzondering op; de delete knop is extra groot, waardoor de insert toets naast de printscreen toets is geplaatst. Ik ben er nu wel aan gewend, maar van mij had dit niet gehoeven. Dit is natuurlijk heel persoonlijk.

Dit toetsenbord heeft een scrollwiel aan de linker kant. Dit vind ik ergonomisch gezien echt een uitkomst! Als je een lange lap tekst aan het lezen bent op internet of in Word, kan je je hand van de muis halen en dan met links scrollen. Wat hierbij wel opvalt is dat er softwarematig 'speling' in zit; als je eerst omhoog scrollt en dan naar beneden, moet je twee klikjes draaien voordat het effect heeft. Raar...

Daarnaast zitten er boven dit scrollwiel twee 'cruisecontrol' knoppen. Zolang je deze inhoud scrollt hij naar boven/onder. Deze knoppen moet je te hard indrukken, waardoor ik me niet kan voorstellen dat iemand ze echt gebruikt. Die hadden ze dus net zo goed achterwege kunnen laten. De overige toetsen zijn trouwens allemaal wel goed in te drukken.

Aan de bovenkant zit een volumeknop wat een draaiknop is. Dit is leuk bedacht, maar de uitwerking is minder. Of je daar nou snel of langzaam aan draait, het volume gaat toch net zo traag harder of zachter. Dit had dus net zo goed een plus/min knop kunnen zijn! Wellicht dat dit te maken heeft met het draadloos zijn van het toetsenbord en dat hij maar een x aantal toetsaanslagen kan versturen per seconde.

Ik gebruik de overige multimedia toetsen eigenlijk nooit, maar ze werken wel goed.

Muis

De muis werkt prima en ligt bij mij lekker in de hand. De bouwkwaliteit is ook erg goed. De materialen sluiten naadloos op elkaar aan. Dit is wel zo makkelijk als je de muis schoon wilt houden.
Voor gamen is hij niet geschikt. Het is de meest laggende muis die ik tot nu toe heb meegemaakt. Voor kantoor werk is dit niet storend.
Mocht je wel willen gamen, neem dan een muis uit de G serie, dan heb je ook meer opties in de setpoint software.
Het gewicht van de muis zit grotendeels achterin (batterijen), en door de vorm pak je hem eigenlijk vooral aan de voorkant op. Als je dus iemand bent die de muis vaak oppakt en weer neerzet omdat je de overkant van je scherm niet haalt, zal je de muis goed vast moeten pakken. Je kan ook de achterkant laten liggen en hem scheef houden natuurlijk, maar wat mij betreft had het gewicht wat centraler gemogen.

Driver/software

Over de setpoint software heb ik qua stabiliteit geen problemen. Wat ik wel vervelend vind van setpoint is dat je bij de toewijzing onder bijvoorbeeld een muisknop niet heel veel mogelijkheden hebt om in te stellen (desktop weergeven, verkenner openen, programma's starten). Hier ben ik aan gewend geraakt met microsoft producten waar dit wel kon.

Heb jij ook een Logitech Cordless Desktop MX3000 Laser?

tiept :9 ? voor de rest wel netjes, wat fotos zijn welkom natuurlijk!
.. :+

tiept?

Edit: maar ff serieus:
Goede review, wel een beetje kort, maar ik moet toegeven dat ik zelf niet meer zou kunnen bedenken om er in te zetten..

[Reactie gewijzigd door RichardHoman87 op 21 november 2007 14:13]