Silverstone GD01S-MXR Review

VVV-007 22 januari 2008, laatste update op 7 maart 2009, 846 views

Silverstone GD01S-MXR

Pluspunten

• LCD display
  • Strakke vormgeving
  • 2 optische drive bays en 1 ext 3,5 inch bay
  • full size ATX moederbord en voeding
  • STIL!!!!!

Minpunten

• Afstands bediening soms wat gevoelig
  • stroom verbruik afstands bediening!!!!! heb nu al in de tijd dat ik hem heb ( ca 7 weken) 2 setjes (moeten 2 AAA baterijen in) baterijen gedrained, en ben toe aan mijn derde setje DIT VIND IK ECHT TE VEEL (zelfs mijn optische draadloze muis doet er langer mee....) ga nu maar oplaadbare baterijen proberen....
  • bij volledig gebruik HDD drive bays (meer dan 3a 4) wordt het wat krap om alle kabels van de voeding kwijt te raken.

Heb de SilverStone Behuizing GD01S-MXR Zilver, zonder Voeding sinds 1 oktober 2007 in bezit. De behuizing wordt door mij gebruikt voor mijn al enigsinds bejaarde HTPC. Ik heb de kast vooral uitgekozen vanwege het mooie LCD display + remote, de mogelijkheid om een full size ATX moederbord + voeding te kunnen gebruiken, 2 externe 5,25”-drivebays en natuurlijk het uiterlijk.

het ingebouwde systeem:
AMD duron 1300+
1 gb DDr geheugen (2x 512)
64 mb grafische kaar met breakoutbox (vivo+tv tuner analoog)
creative soundblaster live
wlan pci kaartje
sataliet ontvanger (pci)
DVD rom drive
cd brander (ja moet nog een dvd brander in)
20 gb laptop(2,5 inch) hdd
windows xp pro

Het belangrijkste aan een HTPC vind ik, dat deze zo stil mogelijk is. Momenteel maak ik gebruik van de 2 bijgeleverde 80 mm fans aan de achter zijde als take-out fans. Deze zijn zeer stil en eigenlijk onhoorbaar. verder geen extra casefans erin gezet. ook is de hdd case (met ruimte voor 6 hdd's) voorzien van een geluids dempende laag, wat resonatie van de schijven tegen gaat. Ook de voetjes van de kast zijn erop gebouwd om geluids productie te beperken (resonaties van de kast op te vangen) kortom kwa geluid prima lekker stil

Het bouwen en de ruimte in de case
Het inbouwen gaat eenvoudig voor een ging prima. Wel denk ik dat het iets krapper zou worden als je een full size ATX moederbord (met 9 gaten) moet inbouwen, Ik had een iets smallere (6 gaten) variant waardoor het moederbord niet onder de drivebays komt te liggen. Voor het LCD display is een kabeltje mee geleverd wat tussen de PSU en Moederbord connector gaat. deze is geschikt voor zowel nieuwe als oude (20 en 24 pins) moederborden/voedigen. Wel is de kabel nogal breed en kan (als je pech hebt dat je ATX connector daar net zit zoals in mijn geval) in de weg zitten mocht je een extra fan aan de zijkant willen plaatsen. verder kan voor het inbouwen alles vrij eenvoudig worden uitgebouwd uit de case (HDD rack, CD\DVD rack en middelste steunbalk) Wel viel me op dat wanneer dit er allemaal uit was de case niet 100% stijf meer was. Hoewel in de case ruimte is voor 6 hdd's is dit niet aan te raden, omdat er in de case zelf nauwelijks ruimte is om de kabels kwijt te kunnen. Mocht je toch 6 hdd's willen gebruiken, dan zou ik een mATX moederbord aanraden of gebruik maken van een modulaire voeding. Het HDD rack houd wel rekening met lange insteek kaarten (lees VGA kaarten) want op de plaats achter de videokaarten kunnen de hardeschijven iets naar links of rechts geschoven worden zodat een uitstekende video kaart hier evt. tussen kan vallen.

Drive bays + front

In de case is ruimte voor 2 optische drives en 6 harde schijven. daarnaast is er nog een externe 3,5 inch bay welke standaard bezet wordt door de mee geleverde card reader. De extere drive bays zijn wegewerkt achter 2 deurtjes. 1 deurtje (opent naar beneden met push open systeem) voor de optische bays en een 2e deurtje (nou ja het onderste stuk van het front, over de hele breedte) over de card reader en front aansluitingen (2x USB, 1x fire wire, hoofdtelefoon, mic en reset knop) Met alle kleppen dicht is alleen zichtbaar en power knop, Het LCD scherm en 2 blauwe leds, 1 power en 1 hdd act.

bijgeleverde software en LCD scherm
Het bijgeleverde software pakket (Imedian en Imon, waarbij Imon de afstands bedieningn en lcd bestuurt en Imedian de multimedia aplicatie is) is redelijk eenvoudig in gebruik en bied op zich alle mogelijkheden die je nodig hebt om media af te kunnen spelen. Ook divx en xvid worden prima gespeeld. Wel is de software vind ik de software wat traag bij het wisselen van muziek nummer of video clip. het duurt even, dan toont hij even kort de clip info en dan speeld hij weer. Het LCD scherm doet prima zijn werk en kan vele leuke dingen standaard weergeven (zoals nieuws lines en weer via RSS, systeem info, track info en een grafische equalizer. Je kunt hem zelf instellen of op Auto laten staan, wat inhoud dat hij info toont (nieuws, weer, systeem) als de multimedia aplicatie niet geopend is en de bestands informatie aan het begin van een track als de multimedia aplicatie is gestart. vervolgens geeft hij dan de equalizer weer.
Het programma is volledig met de afstands bediening te bedienen en door de combinatie met het LCD display is de HTPC ook prima te gebruiken voor muziek zonder 'monitor' (waarbij ik ook de tv bedoel) Ook is het moglijk om de pc met de afstands bediening aan en uit te doen. Tevens beschikt het programma over een timer waarmee opnamen in gesteld kunnen worden. Hierbij kan de pc gewoon worden afgesloten (volledig uit) en zal zelf opstarten als de opname moet beginnen.

afwerking
Al met al is de case mooi afgewerkt. het front is van gebrezeld aluminium en dat zijn zelfs de optische drive bay afsluiters die worden mee geleverd. (uiteraard worden die al snel verwijderd om plaats te maken voor optische drives maar goed wel netjes voor wie maar 1 optische drive wil inbouwen)
Verder is de case bovenkant van gelakt staal en zit er goed strak uit. Het LCD scherm zit strak in het front ingebouwd, geen nare spelingen of iets.

concluderend
Een mooie case voor een HTPC. Het klepje voor de optische drives is een kwestie van smaak, persoonlijk vind ik het mooi om de drives netjes weg gewerkt te hebben zonder dat ik er dingen op de disk tray moet plakken (wat bij veel andere HTPC kasten het gevals is, voordeel is dan wel dat de drive direct bereikbaar is) Het LCD display vind ik zelf een zeer grote plus, alsmede het kunnen instellen van opnamen waardoor de pc zichzelf inschakeld, zodat deze niet aan hoeft te blijven staan (in wat voor suspend mode dan ook) pc gewoon afsluiten met start --> afsluiten (in win XP) en het komt helemaal goed.

Heb jij ook een Silverstone GD01S-MXR?