Tacens Aura Ice , 120mm Review

gradusb 20 november 2007, laatste update op 20 november 2007, 2.483 views

Tacens Aura Ice , 120mm

Pluspunten

• Zeer stil (vrijwel onhoorbaar)
  • Strak design (is wel een subjectief punt natuurlijk)
  • Goede luchtverplaatsing
  • Zeer complete feautureset

Minpunten

• Enigszins fragiele molexaansluiting

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 5
Luchtverplaatsing (max) Score: 5
Reden van aankoop
Nadat ik mij een Coolermaster iGreen Power van 500 Watt had besteld, verwachtte ik niet alleen de beloofde power maar ook een zeer stille fan zoals door de fabrikant wordt beloofd (17dBa). Maar dit laatste is mij hard tegengevallen. Zeker wanneer de voeding flink wordt belast gaat de fan harder draaien. Dit is een goede eigenschap, maar een groot nadeel is de hoge geluidsproductie waarmee dit gepaard gaat. Om deze reden heb besloten om de fan te vervangen door een stillere. Na het enig rondneuzen op o.a. tweakers.net stuitte ik op de Tacens Aura Ice 120mm. Ondanks de betrekkelijke onbekendheid van dit merk fans heb ik besloten om deze toch aan te schaffen, mede door het lezen van een aantal lovende reviews. Ik heb hem samen met 2 80 mm fans van het zelfde merk en type aangeschaft bij Alternate.

De eerste indruk
Nadat ik de doos had geopend waarin de fan keurig verpakt zat, viel mij direct op de hij er toch wel erg goed uitzag. Een mooie witte, en netjes afgewerkte fan kwam mij tegemoet. Ik ben hem vervolgens meteen gaan installeren in mijn voeding.

De feautureset
Ik was ook blij verrast door de meelevering van 4 schroefjes, 4 rubberen ringetjes om de trillingen naar de case toe te absorberen en een verloopje van molex naar een 3-pins connector. Dat is toch netjes voor een 'gewoon' fannetje voor in je case! Daarnaast scoort de fan goed bij mij door de witte fan en de witte LED`s. Een klein minpuntje is de enigszins slechte bevestiging van de 4 connectors in de molex aansluiting. Dus is enige voorzichtigheid geboden bij de installatie.

De installatie
De installatie is ook erg goed verlopen. Netjes mijn voeding opengemaakt de originele fan verwijderd. En de 3-pins connector van de Tacens Aura aangesloten op de 2-pins connector van de voeding. Vervolgens heb ik hem geplaats waarbij ik ook de rubberen ringetjes heb gebruikt. Tot slot de voeding weer dichtgemaakt en klaar was ik! Dit liep allemaal zeer vlot dus.

De geluidsproductie
Over de geluidsproductie kan ik kort maar krachtig zijn. Ik zette mijn pc aan en plots was daar een helder licht. Ook had ik op zijn minst verwacht iets te horen, maar het enige geluid wat ik hoorde was dat van mijn harde schijven en mijn zalman v700 CU koeler(waarbij deze laatste op slechts 35% van zijn maximale snelheid draaide)! Hier kan menig fan nog een puntje aan zuigen, want zelfs wanneer hij sneller draait bij een hogere belasting van de voeding is er nauwelijks enig geluid te horen uit de richting van de voeding.

De prijs
12 euro voor een 120 mm fan is natuurlijk niet heel goedkoop, maar deze fan biedt echt waar voor zijn geld! Maar kan ik hierover niet zeggen.

Algemene beoordeling
Het was voor mijn enigszins een gok om voor de Tacens Aura Ice te kiezen, maar inmiddels wil ik gewoon niet anders meer. De fans zien er strak uit, hebben mooie heldere LED-verlichting, zijn zeer stil en toch geven zij een stevig briesje af. Mede door mijn ervaringen met de 80 mm fans zal ik dan ook snel de Tacens Aura verkiezen boven bijvoorbeeld papst fans, gezien de toch nog redelijke luchtverplaatsing in het geval van de 80 mm fans en de behoorlijke luchtverplaatsing bij de 120 mm fans. En dit bij een zeer geringe geluidsproductie. Zoek je een stille, mooie en functionele fan? Haal dan die Tacens Aura Ice!

Heb jij ook een Tacens Aura Ice , 120mm?

een goede review, paar foutjes:
-Halen dan die Tacens Aura Ice! (halen moet haal zijn)
-maar het enige geluid wat ik harde was dat van mijn harde schijven en mijn zalman v700 CU koeler (harde moet hoorde zijn)
Bedankt voor het compliment! Het is mijn eerste review op tweakers.net en vind het daarom leuk om te horen. Ik heb trouwens de aangegeven foutjes eruit gehaald. :)
Mooie review!
Zoek nog een degelijke, en vooral stillere vervanger van de antec tricool fans die standaard met een p182 mee geleverd worden. Deze zijn mij te luid (25dBa).
14dBa is dan een heftig stuk minder. Maar hebben de fans naarst de gammele molex ook nog een gewone 3polige fan-aansluiting? Want ze worden bij mij op een zalman fancontroller aangesloten. Die heeft alleen maar fan-ingangen, of ik moet een aantal molexstekkers door gaan knippen, wat niet mijn voorkeur heeft. Op je foto zie ik wel een andere aansluiting zitten, maar is deze dan de standaard 3polige fanaansluiting?
ik heb 3 tacens aura 120 mm fans binnen en geinstaleert, ze hebben een 3 polige fan aansluiting.
echt stil zijn ze. veel stiller dan mijn vorige silentX 120mm.
Heb je ervaring met de Noctua? Ik lees daar ook erg goede reviews over en naast een laag geluid een enorme luchtverplaatsing.

Zou je jouw TaceNS met de Noctua willen vergelijken qua:
geluid
luchtverplaatsing
features en aansluitmogelijkheden.

Ik bezit zelf een Sopranokast, die ondanks dat beweerd werd dat hij stil was toch nog een hoop herrie maakt. Herrie vooral veroorzaakt door luchtverplaatsing, geen andere fangeluidjes. Verder dezelfde CPU-koeler als jij en een Zalman ZM460B-APS voeding.

Een ding is zeker, deze fans zien heel veel mooier uit dan die "vieze" Noctua's :+ .

Tot slot mijn complimenten over de review, hier kun je wat mee!