Garmin Nüvi 2495LMT Review

Tarin 7 april 2012, laatste update op 7 april 2012, 11.854 views

Garmin Nüvi 2495LMT

Pluspunten

• Bluetooth handsfree
  • Kaarten zijn levenslang bij te werken
  • Spraakherkenning
  • Helder scherm
  • Duidelijke stem/geluid
  • Duidelijke interface
  • Kaart van heel Europa
  • Bluetooth handsfree

Minpunten

• Trage processor, dus de kaartopbouw had sneller gekund. Dit is overigens IMO niet storend.
  • Oude (feb 2012) kaart meegeleverd, maar uiteraard direct bij te werken (april 2012).
  • Twijfel over de updatesnelheid van de verkeersmeldingen.
  • De rand om het scherm is vingerafdruk- en stofmagneet

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Instructies Score: 5
Kaartmateriaal Score: 4
Positiebepaling Score: 5
Features Score: 5
Na veel zoeken en twijfelen deze navi aangeschaft. De hoofdeisen voor ons waren: Brede dekking ivm aankomende vakantie richting Kroatië, kaartmateriaal bij te werken zonder later bijkomende kosten (het LM-gedeelte uit de titel van het product; de T staat voor Traffic) en een redelijke prijs (¤169).
Voor een vergelijkbare prijs had ik een grotere (5" ipv 4.3") unit met minder features (geen handsfree/spraakherkenning, minder kaarten) kunnen halen (de 2545LMT), of voor twee/drie tientjes meer de 5"-versie met al deze features (de 2595LMT).
Uiteindelijk gaf de prijs + beschikbaarheid van deze navi de doorslag. Een groter scherm was absoluut niet nodig, zo groot is onze auto niet ;).
Hoewel ik goede ervaringen had met verschillende TomTom's, toch voor de Garmin gegaan door positieve verhalen van collegae, en eigen positieve ervaringen met mijn eigen GPSMAP 60Csx.

In the box
Meegeleverd zijn natuurlijk het apparaat, een zuignapsteun, voeding/TMC-unit, TMC-antenne en een USB-kabeltje om het apparaat aan de PC te knopen.
Wat me meteen opviel was dat het niet mogelijk is de GPS op te laden op een USB-poort of adapter: alleen de meegeleverde autolader functioneert (Garmin kan levert ongetwijfeld voor een leuk bedrag ook wel 230V-adapters leveren). Niet echt een probleem, behalve als je even met het ding wil spelen en je bang ben dat hij te snel leeg is, maar dat blijkt reuze mee te vallen: er zat voor zeker een half uur lading in.

Instellen, installatie, eerste gebruik
Het instellen is zo gebeurd: taal instellen, voorwaarden accepteren en evt. thuisadres instellen. Het installeren van de kabels en antenne is wat meer werk: de kabel tussen het TMC-kastje en de autolader is behoorlijk stug en dus wat lastig weg te werken.

De zuignapsteun is dan weer super: voelt zeer stevig aan, geen beweging in te krijgen. Het beugeltje waar de navi ingeklikt wordt is klein, maar het apparaat zit stevig vast en is bovendien erg eenvoudig met 1 hand te plaatsen en weer los te halen.
Voor m'n eerste ritje had ik helaas geen tijd het kaartmateriaal bij te werken, en reed ik meteen tegen een behoorlijk veranderde verkeerssituatie aan, maar het zand lag nog op het asfalt, dus daar viel Garmin niet zoveel te verwijten.

GPS-fix, opstarten, nauwkeurigheid, route
Een GPS-fix is er zo. De nauwkeurigheid is super, het apparaat lijkt zelfs te zien op welke van de 5 banen ik reed.
In normaal gebruik schakelt het apparaat om naar standby-modus: 15 seconden nadat hij van de stroom gaat, of als de aan/uit-knop kort ingedrukt wordt. In deze modus gaat de accu volgens de leverancier weken mee. Het voordeel is dat wakker worden letterlijk in een seconde gebeurt. Als je de aan/uit-knop langer (3 seconden) ingedrukt houdt, schakelt het apparaat zich wel volledig uit.

Bij afwijken van de route is er snel een alternatief, maar het kan zijn dat dit 'keer om en probeer opnieuw' is. Na wat meer langere ritten kan ik hier evt. meer over vertellen.

Kaartmateriaal en bijwerken
De kaarten zien er goed uit. Wat kleuriger dan die van TomTom, maar goed duidelijk. De opbouw is niet volledig vloeiend, maar het is een budget-apparaat. Bovendien voelt het sneller/vloeiender aan dan Sygic op de HTC Sensation's van m'n collegae.
Het bijwerken van de kaarten is een langdurig proces als je pc niet al te snel is. Er moest 2 GB aan kaartdata gedownload worden, die vervolgens geverifieerd en opgebouwd werd. Mijn oude Core2Duo met veel te weinig geheugen is er totaal 4 a 5 uur mee bezig geweest... maar daarbij was de bijna volle harde schijf de duidelijke bottleneck.
Het proces van het bijwerken is wel lekker eenvoudig; er zit bovendien een briefje in de verpakking wat je naar de goede website stuurt, waar een overzichtelijk stappenplan staat.

Bediening: menu en stemherkenning
Het menu is overzichtelijk. Grote knoppen, voor adressen keuze tussen zoek op plaats, zoek op postcode of zoek op alles, en uiteraard de nodige 'nuttige plaatsen'.
Bovendien heeft het apparaat stemherkenning: spreek het aktiewoord (standaard "Spraakopdracht", door mij vrij snel vervangen door "Computer" :P). Vanuit het spraakopdracht-menu kan eigenlijk het volledige apparaat bediend worden: je kan naar een adres of POI zoeken, het volume en de helderheid aanpassen, het telefoonmenu in, etc. Gezien het gevaarlijke geklooi wat soms gepaard gaat als een route halverwege toch niet helemaal ideaal bleek te zijn, is dit een super-toevoeging.

Overige features
Er zit ook een bluetooth handsfree-mogelijkheid in. Hiervan verwachtte ik niet al teveel, omdat een andere review meldde dat het telefoonboek van de gekoppelde telefoon niet overgenomen wordt. Dit blijkt echter telefoonafhankelijk te zijn: met de tijdelijke Nokia N73 van m'n werk kan ik alleen bellen, of een spraakopdracht geven die direct aan de telefoon doorgegeven wordt. Na koppelen van m'n HTC Legend kon ik daar echter wel het telefoonboek in, compleet met spraakherkenning.
De TMC-optie heb ik nog niet uitgebreid getest, maar eerlijk gezegd was dat voor mij absoluut geen verkoooppunt.. ik zet wel een muziekje op in de file, die gaat vanzelf wel voorbij.

Ik heb er een hoesje bij gekocht (¤16, de 3.5/4.3"-hoes van Garmin zelf; dit hoesje past zichzelf aan qua breedte), welke er IMO netjes uit ziet:

07-04: foto's toegevoegd

Heb jij ook een Garmin Nüvi 2495LMT?

Hoi Tarin,

Mooie review en fijn om te lezen.
Ik twijfel echter om zo'n apparaatje voor mijn schoonvader te halen, en ik vroeg mij nog iets af.
Jij zegt zelf aan het eind van je review "Trage processor, dus de kaartopbouw had sneller gekund..." en ik wilde wel graag weten wat voor processor er dan ook echt in zit?
Het klinkt of jij dat weet, wil je het mij dan vertellen? of misschien doorverwijzen naar de site waar je die info vandaan hebt?
Daarnaast zeg je ook dat de kaartopbouw iets traag is. Is dit alleen bij het opstarten van het apparaat, of ook tijdens het rijden?

Verder heel erg bedankt voor de review!
Hoi daft archer,

Ik weet het type van de processor in deze nuvi niet, maar het komt er op neer dat eigenlijk alle goedkope (<¤200) navigatiesystemen een zwak type CPU hebben.

In de praktijk merk je er niets van tijdens het navigeren, maar als je bijvoorbeeld over de kaart scrollt om iets te zoeken, gaat dat niet volledig vloeiend. Voor mij geen showstopper, maar als je een high-end nuvi haalt, eentje uit de 3000-serie, heb je een snellere CPU en een hogere resolutie scherm, wat op zich leuk is voor de specs-controlerende tweakers, maar in de praktijk weinig meerwaarde biedt als je puur naar het negeren kijkt.

Wat mij qua gebruiksgemak elke keer weer positief opvalt is de spraakherkenning, dat is zo veel handiger en veiliger dan naar het ding moeten reiken en een menu door moeten..

Succes met de keuze!
Hoi,

Goeie review. Deze Garmin staat op mijn wensenlijstje, maar nadat mijn laatste aankoop van een Navigon 72 premium een mislukking was vanwege de onmogelijk eigen POI bestanden in te kunnen laden wil ik graag weten hoe jouw ervaring met de POI bestanden is. Ik lees het graag!
Hoi spacecommander,

Ik heb zelf nog niets met POI's gedaan met deze GPS (wel met mijn GPSMAP 60CSx, waarmee het prima werkt).

Omdat ik het eigenlijk wel een interessante vraag vond, heb ik even rondgekeken, en vond het volgende:

Garmin biedt een stukje software aan: POI Loader. Hiermee kan je .gpx- of .csv-bestanden met POI's direct naar je device, of naar een bestand (.gpi) kopieren.

.gpx-bestanden kan je vziw maken met elk zichzelf respecterend stukje kaart-software (ik gebruik meestal Mapsource of Google Earth), of eventueel omzetten vanuit een ander bestandsformaat met gpsbabel.
Hoi Tarin,

Zeer mooie review, denk er sterk aan om ook de garmin 2495LMT te kopen.
Kan je misschien al iets meer vertellen over de TMC-optie. ?
Is dit een toegevoegde waarde of is dit bv. niet te vergelijken met HD traffic van tomtom.

En het beeld lijkt op de plaatjes best wel onrustig, of valt dit in de praktijk wel mee. ?
Hoi harryvos,

Ik heb de TMC-optie niet aktief gebruikt. De functie staat wel aan, en 'ziet' en waarschuwt dat er files staan, maar die 3 keer tot nu toe dat hij een andere route aanbeviel (Den Haag -> Rotterdam (noord) over Zoetermeer ipv de A13) was ik zelf al uit reflex de standaardroute gevolgd (en inderdaad, ter hoogte van Delft reed het wat trager).
Wat ik er dus vooral van heb gemerkt is je op het schermpje terug ziet dat je inderdaad in de file staat ;).
Geen idee wat HD Traffic aan functionaliteit heeft.. weet alleen dat het vrij prijzig is, terwijl je het er hier gratis bij krijgt - op een of twee reviews las ik iets over dat de optie hier gratis maar ad-supported is, maar ik heb nog geen advertenties gezien.

Mijn foto's zijn inderdaad niet super (telefoonfoto's bewerkt met paint.net, dus niet de beste compressie enzo), maar het beeld is gewoon rustig. De resolutie van het schermpje is niet extreem hoog, maar dat merk je eigenlijk alleen als je er met je neus bovenop zit, als hij gewoon netjes tegen de voorruit geplakt zit zie je op die afstand geen verschil tussen deze en een van de (flink) duurdere varianten.

[Reactie gewijzigd door Tarin op 13 mei 2012 12:56]

hey,

ik zou deze ook willen halen, maar heb de kaartupdates niet echt nodig.
in tegenstelling tot mn ouders, die graag de kaartupdates zouden willen hebben.

weet jij nog hoe de lifetime updates aan jou apparaat gekoppelt werden? is dit dmv een los kaartje die in de doos zat, of was alles al voor geprogrammeerd?

ik weet namelijk dat garmin met serienummers werkt, maar als er een losse kaart in zit, werkt deze misschien wel op de garmin van mijn ouders?
Er zat een kaartje in de doos, maar de software controleert volgens mij aan de hand van het serienummer of je ook daadwerkelijk recht hebt op kaartupdates. Op het kaartje stond alleen de tekst 'ga voor je lifetime map updates naar $url$'. Vziw zijn de updates dus niet overdraagbaar, helaas.
Thanks voor de goede review!

Even kleine opmerking. Ik heb hem zojuist ook gekocht en constateer dat bij aansluiten op de USB poort de GPS ontvanger wel degelijk oplaadt! (3 uur verder en hij is bijna vol)

p.s. Op Intel Core i3, 4GB ram, 64bit OS en genoeg vrije hdd ruimte duurde het ongeveel 2,5 uur om de kaarten van Europa te updaten. Wel vervelend dat de software updaten via de website met een plugin moest en net als met windows update je 3x of meer overnieuw het apparaat moet laten opstarten en de procedure moet herhalen. Pas wel op dat je het alleen doet met volle accu...

Update: de aansluiting op het apparaat is een standaard mini-usb 2 kabel

[Reactie gewijzigd door Student1563424 op 2 augustus 2012 23:57]