Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

DeNachtwacht 4 april 2012, laatste update op 4 april 2012, 3.799 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Goedkoop, gebruiksvriendelijk alternatief voor de iPhone 4 en 4S
  • Waardevolle apps van Nokia
  • Goede integratie van social media in de contactenlijst

Minpunten

• Geen gescheiden beltoon & muziekvolume (Windows Phone)
  • Pas na 2 patches een acceptabele accuduur
  • App aanbod kan nog verder groeien

Het gebruiksgemak van iOS? Of toch maar het lagere prijskaartje van Android? Lang liep ik met deze keus rond toen ik mijn abonnement mocht gaan verlengen. Na eens goed rondkijken vond ik het antwoord op mijn vraag: de allereerste Windows Phone smartphone van voormalig telecomreus Nokia. Gelokt door de grote promotiecampagne, zowel aan developers als consumenten, kreeg ik er wel vertrouwen in dat Windows Phone het in 2012 gaat maken. Daarom bestelde ik dus halverwege februari een Lumia 800. Na een ruime maand ervaring is de vraag; was deze keus een goede? In onderstaande review beantwoord ik deze vraag; ik probeer hierbij niet te veel in herhaling te vallen t.o.v. andere reviews.

Featureset
De Nokia Lumia wordt, geheel volgens mijn verwachting, met voldoende accessoires afgeleverd. In de verpakking treffen we naast de oplader het inmiddels haast gebruikelijke headsetje, en daarnaast een softshell zwart telefoonhoesje, dat voor de meesten prima zal voldoen. Heel opvallend is het aantal accessoires dus niet.

Anders is het wanneer je kijkt naar de software die Nokia bij zijn telefoon levert. Het meest opvallende is het volledig gratis offline te gebruiken gps-navigatiepakket Nokia Rijden, dat met versie 2.0 al zeer goed functioneert en zelfs snelheidswaarschuwingen aan boord heeft. Daarnaast zijn ook Nokia Kaarten en Nokia Music handige applicaties, en is er daarnaast veel moois in de maak. Zo zal Nokia OV binnenkort ook Nederlandse steden gaan ondersteunen en zitten er meer apps in de pijplijn. Erg onderscheidend zijn ze nog niet, maar nu al wel zeer bruikbaar, waarbij vooral Nokia Rijden al een echt waardevolle toevoeging kan worden genoemd. Ik vertrouw erop dat dit in de toekomst alleen maar beter wordt.; zo is voor Nokia Rijden al file-informatie in het vooruitzicht gesteld. Kortom; een zeer goed voor Nokia op het onderdeel Features.

De meegeleverde accessoires

Bereik & accuduur
Daar waar andere telefoons faalden, wist Nokia vroeger toch altijd nog wel ergens een signaaltje op te pikken. Geldt dit principe ook voor de nieuwe Windows Phone lijn? Erg vergelijkend heb ik niet kunnen testen, maar met mijn provider T-Mobile heb ik tot nu toe in Nederland nergens geen bereik gehad. Zeker in de Randstad wordt overal 3G goed ontvangen. Wel valt me op dat er in sommige randgebieden veel geschakeld moet worden tussen 2G en 3G, wat voor de batterij niet al te vriendelijk is. Juist in het grensgebied waar ik woon maakt dit ook merkbaar veel uit voor de duur van de accu. En hiermee komen we aan het bekendste nadeel van de Lumia 800: is de accu echt zo slecht als wordt beweerd?

Na 2 firmware updates van Nokia kan ik inmiddels zeggen: niet meer. Eerst voldeed de batterij echt niet, en ook de 1e update bood nog niet veel soelaas, maar sinds de laatste patch kan ik zeggen dat een dag stevig gebruik met 3g en WiFi aan prima haalbaar is. Ik bel niet veel, maar een half uurtje whatsappen, wat browsen, uurtje film streamen via TV Programma Gemist en bij tijd en wijlen wat mailen brengt mijn accu aan het eind van de dag op 60-65%. Hiermee komt de accuduur op een acceptabel niveau en doet deze niet meer onder voor concurrenten als de Galaxy SII of iPhone 4. Het is alleen jammer voor het imago dat Nokia dat pas 3 maanden na lancering van het toestel echt goed voor elkaar heeft. Kortom; een krappe voldoende op het gebied van de accu door de late ondersteuning.

Bouwkwaliteit & Design
Een punt dat gelukkig direct positief opviel was het strakke design (hoewel smaken natuurlijk verschillen). Het toestel is voorzien van een stevig 3,7" display met ClearBlack technologie. En inderdaad is het in dit geval geen marketingpraat maar een meerwaarde: zwart is ook echt zwart. Erg mooi om te zien! Het gorilla 3d glas doet ook wat het belooft; vooralsnog geen krasje te zien terwijl er toch echt af en toe wel per ongeluk sleutels in mijn broekzak verdwijnen. Wel doet het scherm in de behuizing ietwat klein aan; een 4" scherm in dezelfde behuizing had het toetsel op dit punt uitmuntend gemaakt. Qua resolutie doet het toestel het minder dan de meest recente HTC en Apple toestellen, hoewel ik het in praktijk mee vind vallen wat je hier daadwerkelijk van ziet. Deels ligt dit aan de Clearblack technology die de wow factor gunstig beinvloedt, belangrijker is echter dat ook met een resolutie van 800x480 op een 3,7” scherm voor een menselijk oog weinig pixels meer te zien zijn, hoe dicht je je ogen ook bij het scherm houdt. Voor de allerjongsten onder ons levert een iPhone 4 of 4S een scherper beeld op, maar velen zal dit in de dagelijkse praktijk niet eens opvallen.

Ook de rest van de behuizing voelt solide aan; al een paar keer belandde mijn telefoon ongelukkig op de tafel of de grond zonder dat er iets zichtbaar is. Wel heb ik direct ervoor gekozen een hardcase eromheen te doen in plaats van de meegeleverde softcase. Bij de mediamarkt worden mooie 3rd party doorzichte hoesjes verkocht die de telefoon ook een slanker uiterlijk geven dan de rubberen hoes. Na diverse verhalen over de glasplaat van de iPhone 4 heb ik het gevoel op dit gebied een degelijker product in handen te hebben. Zeker gezien het prijsverschil een pluspunt van de Nokia

Qua aansluitingen is het toestel niet heel spectaculair uitgerust. Een prima functionerende 3,5mm jack aansluiting voor een koptelefoon en een micro-USB poort waarmee zowel opgeladen kan worden als informatie kan worden uitgewisseld met een PC of Mac. Beide onderdelen voelen degelijk aan; wel is het jammer dat de micro USB aan de bovenkant zit in plaats van aan de onderkant. Ik bel toch wel geregeld met de telefoon aan de lader en deze constructie belt toch iets minder makkelijk dan een aansluiting ‘gewoon’ aan de achterkant. Tot slot nog de camera- en volumeknoppen; hoewel deze wat losjes lijken te zitten heb ik er tot dusverre geen enkele problemen mee en vertrouw ik er ook wel op dat dit zo blijft. Zeker als ze goed beschermd zijn aan weerszijden door een hardcase hoesje hoef je ook hier niet bang voor te zijn. Ook hier teleurstelt Nokia dus niet: eindbeoordeling goed.

Een degelijke en strak ontworpen telefoon

Gebruiksgemak en stabiliteit
Windows Phone
Met de keus van Nokia vanaf nu het OS door Microsoft te maken werd een onverwachte wending gemaakt in smartphone land. Vriend en vijand waren verbaasd dat Nokia het eigen Symbian zo plots aan de kant zette. Hebben ze hier slim aan gedaan? Ik kan hier bijna volmondig ja op zeggen. Microsoft heeft een zeer gebruiksvriendelijk besturingssysteem op de markt gezet en ik verwacht dat de kleine kinderziektes die het nog heeft met Windows Phone 8 opgelost kunnen worden. Het werkt erg intu´tief; de op youtube bekende ‘smoked by windows phone’ filmpjes laten zien dat men erin is geslaagd zowel Android als iOS op belangrijke taken te snel af te zijn. Zijn er dan geen nadelen? Jazeker. In het kort:

1. Het app aanbod is net over de 80.000 gegaan, en hoewel deze hard groeit door actieve promotie van Microsoft, blijven er toch nog zaken missen. Het zit hem niet in het aantal apps, maar vooral in het gebrek aan kwalitatieve apps en apps van diensten als banken, vervoersbedrijven en (web)winkels. Waar deze voor Android en iOS vaak snel beschikbaar zijn is het aanbod van Windows Phone mager. Er wordt hard gewerkt, zo is een 9292OV app in aantocht, maar het is te merken dat het OS nog niet ‘mainstream’ is.
2. Er missen nog kleine zaken zoals een weekoverzicht in de agenda en op het gebied van volumebeheer valt op dat profielen ontbreken en, erger, er geen onderscheid wordt gemaakt tussen muziekvolume en beltoonvolume. Resultaat is dat je na het luisteren van een zacht muziekje constant je beltoonvolume moet opschroeven om je daarna weer dood te schrikken als je een MP3’tje wil gaan beluisteren.

Zune
Op het gebied van bestandsuitwisseling en softwareupdates valt het besturingssysteem gelukkig minder tegen. Microsoft heeft met Zune en Windows Phone Connector for Mac twee gebruiksvriendelijke applicaties in huis waarmee alle belangrijke taken snel uitgevoerd kunnen worden. De keus om bestandsbeheer voor de gebruiker op de telefoon niet zichtbaar te maken, en ook in de uitwisseling met de PC of Mac te beperken, maakte mij wat argwanend maar valt in de praktijk erg goed uit. Juist hierdoor doet het geheel erg gebruiksvriendelijk aan; ik heb niet het gevoel iets te missen hoewel mijn dagen als echte Tweaker inmiddels ook geteld zijn. Wil je meer die richting op, dan zal Android toch echt je besturingssysteem blijven. Overall beoordeel ik het gebruiksgemak van het toestel dus als zeer goed.

Camerakwaliteit
Voordat ik tot mijn conclusie kom nog even een korte bespreking van de camera. Ik kom zelf van een Nokia e71 en heb van een camera in een telefoon vooral de wens dat hij geschikt is voor alledaagse kiekjes. Hier voldoet de Lumia prima aan bij daglicht. Zowel de 8 megapixel camera als de filmcamera produceren prima beelden en mooie kleuren, howel het jammer is dat er niet in 1080p maar 720p gefilmd wordt. Bij slechte lichtomstandigheden voldoet de camera mijns inziens ook voldoende; met de nieuwste patch zijn de grootste kleurcorrecties goed doorgevoerd. Ondanks dat de iPhone 4S betere (camera) beelden produceert vind ik dat Nokia ook op dit gebied net werk heeft geleverd en ook een gebruiksvriendelijk camera-programma meelevert. Op dit onderdeel scoort de telefoon voor mijn wensenlijst dus goed.

Prijs/prestatie
Rest de vraag; zijn mijn wensen vervuld en de verwachtingen waargemaakt? Hoewel ik een aantal belangrijke kanttekeningen heb, heeft Nokia mij niet teleur gesteld. Er wordt een degelijk toestel met prima camera en gebruiksvriendelijk besturingssysteem geleverd. Ook zijn de meegeleverde apps een duidelijke meerwaarde die ook financieel meegerekend kan worden; voor een 3rd party offline navigatiepakket betaal je al snel 40 euro of meer. Dat Nokia zaken als dit meelevert en goed aan de weg blijft timmeren biedt veel hoop voor de toekomst. Al met al denk ik dat de Lumia 800 met de huidige firmware op de meeste punten de concurrentie met de Galaxy SII en de iPhone 4 en 4S goed aankan. De SII biedt als voordeel een groter scherm, de iPhone 1080p filmopnamen en beiden hebben het voordeel van een goed gevulde app market. Ten opzichte van de Galaxy SII weet Nokia met de Lumia 800 echter een gebruiksvriendelijk alternatief neer te zetten, dat ook nog eens flink goedkoper is dan een iPhone 4S en zelfs iPhone 4.

Conclusie; ben je op zoek naar een gebruiksvriendelijk en degelijk toestel voor een scherpe prijs, dan zit je met de Lumia 800 aan het goede adres. Zolang je maar genoegen kan nemen met een experimentele, kleine app store, die gelukkig wÚl snel groeit.

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Er missen nog kleine zaken zoals een weekoverzicht in de agenda
Weekview vangt deze functionaliteit heel mooi op.

of direct naar de app: http://www.windowsphone.c...50-4090-8e9b-50637f55faaf

[Reactie gewijzigd door 614 op 6 april 2012 11:48]

Ben ik niet zo enthousiast over. Ten eerste is het niet geintegreerd in de agenda maar een losse app. Bovendien kan je geen afspraken toevoegen (het is alleen een viewer) en daarnaast kost de app nog geld ook.

Ik ben van mening dat het native in het OS zou moeten zitten. Heel WP onderscheidt zich nou juist van Android omdat het een mooi geheel is, met dit soort apps ga je dat principe zitten ondermijnen.