HTC One X 32GB Wit Review

Terror 12 april 2012, 5.275 views

HTC One X 32GB Wit

Pluspunten

• Kwalitatief geweldig schermSnelLichtErg plat25 GB dropbox

Minpunten

• Net een fractie te groot om het volledige scherm te kunnen bedienen met 1 handPowerknop zit naar mijn mening op een onlogische plekBatterij niet zelf te vervangenPaar bugjes in software die naar verwachting opgelost worden in software updates

Dit is een lopende review die ik tot en met 16 april bij zal blijven werken.
Update 12 april

HTC ONE X - experience
Op maandag 2 april was ik een van de 25 gelukkigen die aanwezig was bij de HTC ONE X experience. Erg leuk om mee te maken. Mogelijkheid om vragen te stellen richting HTC Benelux directeur Mark Moons, praatje maken met de tweakers redactie en natuurlijk het hoogte punt van de avond, spelen met HTC’s nieuwste vlaggenschip. Het werd zelfs nog beter. Beste nieuws van de avond. Alle 25 genodigden mogen het toestel houden, op voorwaarde dat er een mooi review gemaakt werd. Luid applaus in het gebouw van VNU-media, tot 2x toe _/-\o_ Die review gaat wel lukken :Y)

Na wat formaliteiten konden we los. Lees, simkaart met schaar modden naar een micro sim en wat formuliertjes tekenen. Eerste indruk, wat een geniaal groot, mooi, helder fijn scherm.

Specificaties
Wat heeft de HTC ONE X volgens HTC allemaal te bieden? Laten we beginnen met de meest opvallende specificaties.
  • Tegra 3 Quadcore op 1,5 GHz
  • 8 Megapixel Camera
  • Android 4.0.3 met Sense 4
  • HD Ready Thouch screen (720P) van 4,7 inch
  • Full HD filmen (1080P)
Uiteraard heeft HTC daar allemaal mooie marketing krachttermen bij zoals:

“Je eigen quad-core-powered entertainment center. Dat wordt razendsnel browsen... Met dank aan de nieuwe en buitengewoon krachtige quad-core processor. Het opmerkelijk scherpe 4.7 inch grote HD-scherm maakt dat gamen een ongekend meeslepende ervaring wordt. En dan is ie verder ook nog eens voorzien van een super camera waarmee je alles even helder en schitterend vastlegt, foto's zowel als video's.”

Heel leuk, maar ik vorm graag mijn eigen mening ;)

Wat zit er in de doos?
De ONE X wordt geleverd in een volledig recyclebaar en biologische afbreekbaar wit doosje. Doosje voelt weinig luxe, maar dat geeft niet. In het doosjes vinden we;
  • De HTC ONE X
  • micro-USB-kabel
  • USB-oplader
  • Oordopjes
De witte stijl is in alle accessoires
netjes doorgevoerd.

Accessoires

Prestaties
In Quadrant wordt een respectabele score van bijna 5000 neergezet. Ter vergelijking, de Samsung Galaxy S2 scoort volgens smartphonebenchmarks.com 3831 punten in Quadrant. De prestaties van de ONE X liggen ruim twee en half keer zo hoog als die van mijn HTC Desire en dat was goed te merken. Waar Angry Birds Space op mijn Desire nog hakkelde, draait het op de ONE X als het spreekwoordelijke zonnetje. Ook gelijktijdig torrents downloaden en bekijken van een film kan nu zonder problemen.

De One X heeft geen losse SD-kaart. Het geheugen zit volledig ge´ntegreerd. Dit heeft zo zijn voordelen. Het interne geheugen is duidelijk sneller dan de meest class 10 SD-kaartjes.

Benchmark HTC One X

IO Speeds

Foto en Video
Foto's en video's schieten werkt erg prettig op de ONE X. Je kan vanuit het lockscreen direct de camera starten door het camera icoon naar de unlock ring te slepen.

Lockscreen HTC One X

Lockscreen HTC One X

Ik heb de kwaliteit van de video getest door een filmpje te maken van mijn vogels. Ik vind de kwaliteit erg goed voor een smartphone. Standaard staat de video kwaliteit overigens op 720P. Ik heb zelf 1080P aangezet.

Accu prestaties
Groot probleem bij Smartphones is de batterij duur. Tijdens de ONE X experience gaf HTC aan dat er een vijfde zeer zuinige core aanwezig is voor basale functionaliteit en dat de volle kracht pas gebruikt wordt als je bezig bent met applicaties. Mijn ervaring is dat ik ongeveer anderhalve dag op een accu kan doen. Met name browsen en e-mail kijken doe ik intensief op het toestel. Mocht je in meer detail willen lezen hoe de 1800 mAh accu presteert, dan zou ik even hier kijken.

Bediening
Hardware
Het 4,7 inch scherm is zeer mooi, maar erg lastig om nog goed met 1 hand te bedienen. Het lukt mij niet om met mijn duim de linker bovenhoek van het scherm aan te raken. Ik zou een ieder die de ONE X overweegt dan ook zeker even aanraden om in de winkel het toestel even vast te houden. Het formaat is overigens geen probleem voor het meenemen in de broekzak, omdat het toestel erg dun is (8.9 mm) en licht (130 gram).

Software
De One X wordt geleverd met Sense 4. Sense 4 is een stuk logischer geworden. Engadet heeft een mooi filmpje op youtube waarin Sense 4 uitgebreid gerieviewd wordt.

Voor het widget overzicht (7m30 - 8m00) en multitasking (11m30) vind ik erg handig. Review van de HTC camera App (12m30) is trouwens ook de moeite waard.

Rooten en custom roms
HTC biedt de mogelijkheid om de bootloader te unlocken via hun website. Dit biedt de mogelijkheid om eigen roms te installeren. Momenteel zijn er al custom roms beschikbaar. Voor mij is dit momenteel in een te pril stadium om te proberen.

Bugs
Op XDA wordt een lijstje bijgehouden met bugs. Lijst. De bugs die ik ervaren heb:
  • Simkaart wordt niet herkent bij een koude start. Voorlopige oplossing => herstart
  • In veel aps wordt de menu optie (knop met 3 bolletjes) onnodig onderin het scherm weergegeven. Voorlopige oplossing => rooten en een patch installeren
  • Soort storing in beeld bij sense 4 aps en lage batterij
Ik verwacht dat nieuwe firmwares hier wel verbetering in gaat brengen.

Eind oordeel
Het is een erg mooi toestel waar duidelijk over nagedacht is. Sense maakt nu een stuk meer sense en de hardware is naar mijn mening uitstekend. Vooral de schermkwaliteit en de rauwe prestaties doen het hem. Ik kan me voorstellen dat 4,7 inch een bezwaar is voor mensen. Iedereen die het formaat aan druft kan ik dit toestel van harte aan bevelen.

Heb jij ook een HTC One X 32GB Wit?

Reviews door de redactie

Je post je review om er zo vroeg mogelijk feedback op te krijgen. Leuk idee. Bij deze mijn reaktie na lezing:

1) Je doet een benchmark om de snelheid te vergelijken, maar de vergelijking die je doet is niet met de meest recente, vergelijkbare toestellen. Zou je bovendien wat grafieken kunnen toevoegen van de grafische performance (een snelle CPU is een ding, maar zeker voor games is ook een snelle GPU interessant).

2) Alle reviewers van dit toestel hebben een papiertje moeten tekenen voor je het toestel kreeg. Mag je de voorwaarden die daarin stonden openbaar maken en zijn de dingen die je mocht reviewen nog op enige manier beperkt (mag je het toestel rooten, openen, etc.)?

3) In je conclusies noem je nu voordelen als "licht" en "plat" zonder die in de voorgaande review te kwantificeren. Het noemen van getallen en het vergelijken met andere moderne toestellen is hier wel op z'n plek.

4) Kun je in je uiteindelijke review een aantal foto's op maximale resolutie, gemaakt met het toestel, posten? Liefst, zoals bij het reviewen van camera's gebruikelijk, onder verschillende omstandigheden, dus buiten in de felle zon, binnen, 's avonds, etc. Idem voor "full HD video" (je filmpje nu is 720p).

5) Wat is precies de capaciteit van de accu? Stel dat je hem toch zou willen vervangen, hoe complex is dat dan (foto's van de binnenkant van het toestel zouden welkom zijn)?

Ik ben benieuwd naar de volgende update!
1) Enig idee waar ik GPU data kan verkrijgen van recente toestellen? Dan kan ik dat toevoegen.

2) Er staan geen belemmeringen in de overeenkomst om deze openbaar te maken. Het heeft voor de review geen toegevoegde waarde om de overeenkomst te posten. Voor zover je van belemmering kan spreken;
  • toestel is tijdens de review periode nog eigendom van HTC
  • als reviewer dienen we het apparaat werkend te houden en niet te verkopen of uit te lenen aan derden
Rooten en S-off mag dus in theorie, immers, HTC biedt die mogelijkheid zelf aan via hun website. Openen wordt last, zie punt 5.

3) Check, nemen we op.

4) 1080P comming up

5) 1800 mAh. Vervangen is onmogelijk omdat het toestel niet open kan. Achterkant is een soort kuipje waarin alle hardware ligt. Aan de bovenkant wordt dit met het scherm afgesloten, dit lijkt verlijmd te zijn (geen speling die duidt op een kliksysteem).

[Reactie gewijzigd door Terror op 7 april 2012 22:35]

zit er ook een "reset" functie onder de powerknop ofzo?

Ik vraag me af wat je doet als je toestel vastloopt....
Batterij even uit en in gaat niet...
Kan bij een iPhone ook niet :P
Aan/uit knop +5 sec. indrukken, dan gaat ie vanzelf een soft reset doen (Telefoon herstarten). Langere tijd indrukken +10 sec. een harde reset (Terug naar fabrieks instellingen).

Pin mij niet op de hoeveelheid secondes. Het kan wat langer of korter zijn.
Die powerknop bovenop ipv aan de zijkant heeft wel een voordeel in dat hij minder makkelijk in je broekzak ingedrukt wordt. Ik loop nu met de note rond en al past hij goed in mijn broekzak, er staat toch een beetje spanning op. Dat werd pijnlijk duidelijk tijdens een tentamen laatst waarbij ik het ding uitgezet en terug in mijn broekzak gestopt had. Het ding is twee keer zijn opstartgeluidje gaan maken waarna ik hem maar stilletjes uit mijn broekzak gehaald heb en in een vestzak laten glijden. Bij de knop bovenop zal die spanning er minder op komen te staan.
Ben verder overigens vooral heel benieuwd naar je ervaringen met de accuduur, kun je daar al iets over zeggen? Ben van plan het ding te halen zodra de vodafone winkel hem binnen heeft, maar de accuduur is het enige waar ik me lichtelijk zorgen over maak.
Powerknop zit rechts boven, waardoor je hem, als je rechts bent, lastig kan indrukken met je rechter wijsvinger. Deze vinger lijnt veel beter uit op de linker bovenhoek.
Ben zelf ook (eventueel) van plan om deze telefoon te kopen. Nu je toch het toestel in handen hebt, heb ik een paar vraagjes:

1. Hoe snel start het toestel op?
2. Binnen hoeveel seconden kan je een foto maken (lees: maken ze hun belofte van <2 sec waar?)
3. Laad het toestel op als je een game aan het spelen bent? Want je belast de vier kernen, de accu word leeg getrokken. Is de lader dus krachtig genoeg om 'm Řberhaupt bij volle belasting op te laden?

Wens je voor de rest veel plezier. Schroom niet om eventuele vastlopers/horrorverhalen/belemmeringen te melden, worden we allemaal wijzer van ;)
Ik heb de telefoon ook dus:

1. De telefoon start binnen 20/30 seconde op, echt razend snel.. (Als het niet sneller is)

2. Foto's maken gaat als een speer.. ik denk dat de <2sec wel klopt, en de burst is echt heel erg snel voor een mobieltje..

3. Ik heb vandaag een 3d spel geprobeerd en de accu laad gewoon op (en denk dat 3d de kernen flink belast.)

Al met al een geweldig toestel, hij gaat zonder hem veel te gebruiken zo 1,5dag mee. Als je hem veel gebruikt moet je hem elke dag of sneller opladen.

Ik zelf heb nog niks raars mee gemaakt, misschien dat een programma zwart beeld gaf en 't niet meer deed en ik hem even opnieuw moest openen. Maar dit zijn allemaal programma's van de android store (en misschien helemaal niet getest op de One X?)
voor 1 en 2: zie http://youtu.be/Iutd8PzRtCc voor wat speedtests. :)
Over punt 2, ik heb een password ingesteld, en je kan gewoon vanuit je homescreen direct naar de camera app en fotos maken, zonder code in te vullen.
dus ongeacht of je wel of niet een password gebruikt kan je vanuit je homescreen heel snel een foto schieten!
vaak is een reset een knoppen combinatie bij toestellen waarbij je de accu niet kunt halen.
thomas is jaloers...

Ik was ook uitgenodigd en heb dus ook een witte htc one x gekregen. Enige voorwaarde is dat je een review schrijft, over de toon van de review is niets afgesproken.

De mensen die mochten komen zijn uitgeloot door tweakers. Heb het nog nagevraagd en tweakers gebruikt software voor de loting. Dus ook hier geen inmenging van htc.

Heeft dus alleen te maken met mazzel. :)

En ja, mijn review zet ik er dit weekend op. O-)
25GB DropBox vind ik nou niet echt een voordeel te noemen, via Box.net krijg je 50GB gratis als je eenmaal inlogt via de Android applicatie.
1. Zou ik voor je moeten checken. Ik zet mijn telefoons eigenlijk nooit uit. Vanuit Standby naar homescreen kan in een seconde.

2. Minder dan 2 seconde is goed haalbaar, op voorwaarde dat je geen password hebt ingesteld om te unlocken.

3. Nog niets tegen gekomen wat dermate zwaar is. Suggestie voor zware apps?

Op XDA-developers komen 3 "puntjes"aan bod:
- rammelen van het toestel (volume knop heeft wat bewegingsvrijheid, maar je moet erg goed je best doen om hier tijdens het bellen last van te hebben)
- grafische glitches (zelf alleen bij extreem lage accu ervaren)
- GPU rendering lijkt niet volledig ge´mplementeerd (zijn al custom roms te vinden die dit wel hebben :) )
Oei pijnlijk, was ook uitgenodigd voor de experience maar kon geen vrij regelen voor de 2e. Gefeliciteerd met je aanwinst. :)
Bedankt! Ik vermoed dat je niet de enige bent. Volgens mij zijn er best wat een stuk later in de week uitgenodigd. Gelukkig kan je er om lachen. Heb zelf trouwens ook overwogen om niet te gaan i.v.m. werk. Was echter te leuk om te laten schieten.