Dell Vostro V131 (10001) Review

djoelzz 27 april 2012, 1.043 views

Dell Vostro V131 (10001)

Pluspunten

• Lichtgewicht, maar toch stevig
  • Prijs/kwaliteit verhouding
  • Prettig, verlicht toetsenbord

Minpunten

• Warmteproductie aan de hoge kant (bij hoge belasting)
  • Uitstulping onderzijde (accu) is onhandig bij op schoot werken

Motivatie keuze laptop

Omdat ik van werkgever ben veranderd, was ik genoodzaakt mijn HP ProBook in te leveren en op zoek te gaan naar vervanging. Ik gebruik mijn laptop het meeste om te browsen en muziek te luisteren, vooral veel via streaming audio. Aangezien mijn vorige laptop was voorzien van i5 processer, welke goed beviel, was dat in ieder geval een eis voor mijn nieuwe laptop. Daarnaast gaf ik de voorkeur aan een licht model (heb de laptop vaak op schoot) en een mat scherm (gebruik de laptop regelmatig buiten). Mede door de BBG van februari, ben ik uitgekomen bij de Dell Vostro V131.

Hoewel de levertijd officieel twee weken was, had ik de laptop binnen 4 dagen in bezit.

Configuratie / specificatie

De belangrijkste zaken op een rijtje:

Processor Intel® Core™ i5-2450M Processor (3 MB Cache, 2,50 GHz)
Geheugen 4096MB (1x4096) 1333Mhz DDR3
Harde schijf 500 GB Seriële ATA-harde schijf (7.200 rpm)
Hoofdbatterij 6-cel lithium-ion hoofdbatterij (65 Wh)
LCD-scherm 34 cm (13,3") HD led-beeldscherm met antireflectiecoating (1.366 x 768)

De oplettende lezer is misschien opgevallen dat deze configuratie niet helemaal gelijk is aan de specs in Pricewatch. Hoewel mijn model volledig standaard is (geen aanpassingen gedaan), wijkt mijn laptop op twee punten af: de processor is recenter en ik heb geen ingebouwde CD/DVD speler.

De eerste indruk

De laptop wordt keurig geleverd met de benodigde handleidingen en installatie CD's. Bij het uitpakken van de laptop valt op, dat deze stevig aanvoelt en vooral: niet zwaar. De laptop ziet er strak uit, behalve aan de onderzijde waar een uitstulping zit bij de accu. Op onderstaande foto is dit goed te zien.

Een leuke extra gimmick die meteen in het oog springt: het toetsenbord is verlicht. Met name 's avonds kan dit natuurlijk een handig extraatje zijn.

Er bevindingen zich geen aansluitingen aan de achterzijde, behalve de netstroom plug. Links HDMI, USB en een cardreader, rechts zit 2x USB, VGA, netwerk en headphone aansluiting. Het touchpad is voorzien van twee fysieke knoppen. De scharnieren voelen stevig aan. Een klein nadeel van het feit dat ze niet helemaal achterop zijn geplaatst, is dat je de laptop niet helemaal (180 graden) kunt openklappen.

Gebruik

Het eerste wat opvalt bij het gebruik, is dat de hoeveelheid bloatware die door Dell wordt meegeleverd meevalt. Hooguit twee, drie zaken heb ik verwijderd voor ik aan de slag kon gaan met de laptop. Bij het draaien van alle updates vallen mij meteen een paar zaken op:

- Het geluidsniveau is aanzienlijk. Vooral als de processor zwaar wordt belast.
- Ook als de processor niet wordt belast is er een matige geluidsproductie waarneembaar (harde schijf neem ik aan)
- De laptop wordt warm. Niet erg heet, maar wel warm. Omdat het een dunne laptop is, wordt niet alleen de onderkant warm maar ook de bovenkant (toetsenbord).

Het toetsenbord voelt erg prettig aan, vooral ook omdat de toetsen een beetje uit elkaar geplaatst zijn. Dat de laptop een beetje gekanteld staat, is positief in ergomisch opzicht: je hoeft je handen/polsen niet zover op te tillen. Minpunt van de "uitstulping" aan de onderzijde is, dat wanneer je werkt met de laptop op schoot werkt, dit op een gegeven moment irritant kan worden. De laptop drukt immers maar op 2 plekken.

Het scherm is niet bijzonder. De Vostro is eigenlijk een zakelijke laptop, dus optimale videoprestaties hoef je niet te verwachten. Tevens is het scherm mat, wat mijn voorkeur heeft. Voor gaming gebruik ik toch een andere PC.

Prestaties

Op dit moment heb ik de laptop nog te kort in bezit om een gefundeerde uitspraak te kunnen doen over de prestaties, vandaar dat ik ook enkele punten in de algemene review heb opengelaten. Deze vul ik nog aan.

Mijn eerste indruk is dat ik een goede aankoop heb gedaan. Voor deze samenstelling heb ik 700 euro betaald. Ik ben tevreden over de prijs/kwaliteit verhouding. Het zal formeel geen utrabook zijn (?), maar een lichte, snelle laptop is het zeker.

~[UPDATE 27/4]

Heb de laptop nu een aantal weken in gebruik, vandaar de beoordelingspunten nu allemaal ingevuld. Eigenlijk wijken de conclusies niet veel af van mijn eerdere bevindingen.
- Bij zware belasting (bv video converteren) neemt de temperatuur toe, maar dit valt op zich nog wel mee. Irritanter is de geluidsproductie: deze is aanzienlijk. Ook wanneer er geen belasting is, is de laptop hoorbaar.
- De prestaties zijn (waar ik de laptop voor gebruik) prima.
- Het scherm heeft een erg beperkte kijkhoek.
- De accu gaat erg lang mee, gemakkelijk zes uur.

Heb jij ook een Dell Vostro V131 (10001)?

Reviews door de redactie

Als aanvulling:
De laptop beschikt over één 4GB Sodimm dus het uitbreiden naar 8GB is op een goedkope wijze de mogelijheid. Sommige laptops hebben namelijk een configuratie van 2x2GB.

Ik heb zelf de duurdere configuratie met SSD aangeshaft. Mocht je voor een Vostro V131 gaan met SSD, dan krijg je deze uit de 830 serie.
Ik realiseer me nu wel, dat het een beetje onlogisch is om herstel DVD's te leveren bij een laptop die geen optische drives heeft. Of is dit tegenwoordig standaard?

P.s. Ik heb nooit eerder een review geschreven op Tweakers: aanvullingen en ideeen zijn welkom. :)
Dell levert standaard geen herstel DVD's en/of CD's meer bij "consumenten" laptops, mits je bij het configureren hebt gekozen voor de herstelmedia, maar goed daar zitten kosten aan verbonden.

Gelukkig levert Dell nog wel standaard herstelmedia bij Optiplex en de rest van het zakelijke assorti. Maar goed daar heb je niks aan.

Vaak staat er nog wel een Roxio programma voorgeïnstalleerd die je alsnog een herstel DVD kan laten branden, mits je dus een extern optisch station hebt aangesloten.

edit: onder zakelijke producten versta ik de Optiplex/Precision and up.

[Reactie gewijzigd door HammieDuDe op 27 april 2012 13:57]

Hoe is het scherm? Qua kijkhoeken, kleurenechtheid?
Ik lees vaak in reviews dat het scherm van de V131 erg tegenvalt, is dit ook zo of moet dit gerelativeerd worden?
elk scherm in deze prijsklasse valt tegen. Serieus. Elk scherm.
De goedkoopste 13" laptop zonder een absoluut shitscherm is pricewatch: Samsung 900X3A-B01NL. En die is niet erg goedkoop.
Het scherm is inderdaad niet geweldig (zoals ook in de review genoemd). Je moet er telkens voor zorgen dat je het scherm goed zet, zodat je de optimele kijkhoek gebruikt.