HTC One X 32GB Grijs Review

H-Cim 4 april 2012, laatste update op 5 april 2012, 2.024 views

HTC One X 32GB Grijs

Pluspunten

• Prachtig scherm
  • Tegra 3 zorgt voor vloeiende games/video en browsing.
  • Beats audio is een échte meerwaarde (Voller geluid)
  • Elegant design

Minpunten

• HTC Sense 4.0(menu&widgets) zijn minder snappy dan de rest van het product.
  • Batterij had wel iets meer mogen zijn (echter voldoende voor 24 uur gebruik).

EDIT : Volledige review wordt herschreven op aanvraag.

Design & bouwkwaliteit
Toen ik de doos van de HTC One X opende heb ik minuten lang zitten staren naar het design van de One X, door de gebogen rand van het scherm en de slanke curves van de behuizing ziet het toestel er gewoonweg prachtig uit. De achterkant van de One X heeft een gevoel dat het best te vergelijken valt met dat van de Desire. Het toestel ziet er ook zeer solide en high-end uit, een gevoel dat ik niet had bij het zien van een Samsung Galaxy S2 telefoon.

Software
De One X draait op de laatste versie van HTC Sense (4.0). Deze schil zorgt voor prachtige animaties en afwerking, de doorschijnende notificatiebalk is hiervan een voorbeeld. Door deze schil wordt het nogal koude Android uiterlijk omgetoverd in een levendig besturingssysteem, een dat naar mijn inziens het mooiste van dit moment is.

Echter heeft al deze pracht en praal ook wat gevolgen, door de vele animaties durft de telefoon al eens te haperen. Al denk ik dat deze problematiek vooral te wijten is aan de bugs die nog in het OS zitten, het is immers nog geen enkele update uitgebracht, ik verwacht dan ook dit snel opgelost zal worden. Het uitschakelen van de meest luxueuze animaties lost dit probleem tot dat moment ook goed op.

Qua gebruiksgemak is Sense dé meest gebruiksvriendelijke schil. Een voorbeeld om dit te illustreren :
tijdens de eerste boot krijg je niet enkel de mogelijkheid om je Google account in te geven, je krijgt de mogelijkheid om letterlijk elk mogelijk account in te geven(gaande van Facebook tot Exchange). Hierdoor is de telefoon gebruiksklaar na slechts enkele minuten.

Hardware
De Tegra 3 zorgt ervoor dat alles vloeiend verloopt, zo krijgt mobiel browsen een volledig nieuwe betekenis. Tweakers.net(cold) laden duurt nog géén twee seconden! Ook video's en games spelen vloeiend op dit toestel. Alle lag die ik beschreven heb bij de sectie softwaren is eerder te wijten aan software fouten in Sense 4.0 dan aan enig gebrek aan rekenkracht.

HET SCHERM
Vergeef mij voor de CAPS-lock maar het scherm is werkelijk een van de meest fantastische dingen aan deze telefoon, alles is simpelweg haarfijn. Het lezen van een mijn favoriete websites was nog nooit zo aangenaam. Door dat Sense 4.0 ook heel snel tekst aanpast bij het zoomen is lezen gewoonweg genieten.
Kleuren worden ook realistisch weergeven, al zorgt het Super LCD2 scherm er wel voor dat zwart niet écht zwart is in vergelijking tot AMOLED. Dit is echter de enige kritiek dat op dit vlak geuit kan worden.

Stabiliteit, betrouwbaarheid en batterij
Hoewel ik hier graag reeds enkele punten zou vermelden ga ik dit toch niet doen. Twee dagen gebruik geeft immers geen adequaat beeld van deze punten. Als ik hiervoor tijd vind zal ik binnen enkele weken mijn ervaring posten.
Eén punt zou ik graag nog kwijt willen : hoewel vele websites klagen van de batterij vind ik deze niet zo slecht (graag benadruk ik dat de batterij pas tot volle capaciteit komt na een 5-tal herlaadbeurten). De batterij verliest inderdaad sneller energie wanneer je hem intensief gebruikt maar doordat de Tegra3 héél zuinig is indien de telefoon op idle staat compenseert dit veel. Zo verloor mijn HTC Desire minder energie indien ik hem intensief gebruikte, maar als ik hem een halve dag idle liet liggen was ik een aanzienlijk deel van mijn batterij kwijt. Hou dus rekening met het totaalbeeld vooraleer je de telefoon laat liggen omwille van de batterij!

Als jullie vragen hebben post deze dan maar in de reacties en ik zal zo snel mogelijk een antwoord formuleren ;-)!

Disclaimer: ik geef toe dat ik bij mijn vergelijkingen slechts heel oppervlakkig kan zijn. Ik heb immers nog maar enkele uren met de Galaxy Note, Nokia N9 en iPhone kunnen spelen. Alle vergelijkingen zijn dus op eerste indrukken gebaseerd.

Heb jij ook een HTC One X 32GB Grijs?

Reviews door de redactie

De meegeleverde apps zitten in de systempartitie, waardoor er na het verwijderen (via s-off/ htc dev unlock) niet extra ruimte beschikbaar is voor userdata. Dus ik denk dat dit een mooie oplossing is, zo'n meegeleverde "legal" bloatfreezer methode van HTC :)

Opvallend wel dat je vindt dat hij out of the box nog niet snappy is. Heb nog niemand andere horen klagen en ook in de filmpjes zie ik nooit vertraging. Met een AOSP rom ben jij misschien qua menusnelheid wel happy, maar je mist natuurlijk wel chille zaken van HTC/Sense zoals de nieuwe camera.

Het lijkt wel of er veel geheugen gebruikt wordt (is ook meer, vergeleken met stock android), maar 75% hiervan is echt het pre-cachen van applicaties en non-essential systeemonderdelen. Zodra je een grote app zou starten en er is geen "echt" vrij RAM meer over, dan kegelt ie gewoon de gecachte apps eruit die je niet onlangs gebruikte en voila: toch RAM.

Meer info over dat laatste kun je vinden in het "V6 Supercharger" draadje op XDA. Sowieso ook handig voor IEDEREEN die last heeft van launcher redraws (HTC logo.. 20-30sec wachten totdat je weer wat kunt doen. Bekende klacht bij de Sensation bijvoorbeeld..).

Overigens ben ik toch benieuwd naar wat je wel echt positief vindt. Dat kan overal wel staan, maar hoe meer meningen en point-of-views hoe beter. Bijv wat vind je van het materiaal van de behuizing en de accuduur? (daarbij je mate van gebruik enigszins toelichtend :) )

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Dahwe op 4 april 2012 16:50]

Tja, smartphones zijn dumbbatteries.

Is het nou zo moeilijk om eens een keer met iets innovatiefs te komen inzake de accuduur?

Maak het bijvoorbeeld mogelijk om supersnel de lege accu te verwisselen voor een vol exemplaar d.m.v. een soort magazijn; zoals in een pistool. Klik, magazijn eruit. Tjoep vol magazijn er in. In dit geval dus een accu anders belt het zo lastig. Zomaar een suggestie.

Leuk hoor, dual-core, quad-core...maar zonder stroom doe je er echt heel weinig meer mee.
er is al vreselijk veel onderzoek gedaan naar accu's en enorm veel verbeterd.
als je nu een simpele telefoon hebt kun je daar wel 2 weken mee doen op een accu.

dat was vroeger ondenkbaar. het punt is alleen dat smatphone steeds mee energie gaan vragen. en dat accu's dit maar net bij kunnen benen.
Inderdaad, al vind ik het persoonlijk beter dat ik 1 dag héél snel kan werken dan 2 dagen gematigd snel. (Quad-Core > Dual Core, etc).

Dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur, al kan ik mij ook voorstellen dat anderen het net omgekeerd zouden willen. Als hier een markt voor bestaat zal er wel een oplossing komen (Huawei met zijn Quad XL, 2250 batterij!). Eventueel een dikkere telefoon om dit probleem om te lossen.
Probleem ligt hem er vooral in dat de meeste mensen hun smartphone toch elke nacht opladen, aangezien de One X perfect 1 dag gebruik kan volhouden is er niet echt een probleem.

Innovatief zijn op vlak van batterij daarentegen kost héél veel research en ik denk niet dat mensen zoveel meer geld willen geven voor een batterij die twee dagen meegaat i.p.v. 1 dag.
Hoezo is dat een probleem? ik weet dat vroeger je batterij naar de klote ging als je hem ging opladen als hij niet helemaal leeg was
Maar volgens mij is dat tegenwoordig geen issue meer.

Dat mensen hun telefoon elke dag laden komt omdat een telefoon geen 2 dagen mee gaat
Deels ben ik het wel met je eens. Ik denk dat je de accu in het algemeen kan vergelijken met een HDD voor een pc. Het blijft de achilleshiel voor telefoons.

Helaas(?) is het zo dat het meredeel van de gebruikers de telefoon gewoon elke dag aan de lader hangt. Daardoor is er geen probleem voor de massa en zijn andere oplossingen niet commercieel aantrekkelijk.
De vraag is ook of, als een fabrikant een 2x zo grote accu erin hangt de consument dat toestel wel wil, hij word immers zwaarder en groter.

Iets met keuzes
Een apparaat wordt nou eenmaal warmer wanneer je deze oplaad en gebruikt. De accu wordt warm, omdat deze opgeladen wordt. Daarnaast wordt de processor warm omdat je deze intensief gebruikt. Dit bij elkaar opgeteld zorgt ervoor dat je telefoon (gevoelsmatig) erg warm kunnen worden. In principe dienen ze hier tegen te kunnen. Ook bv. de iPad 3 heeft er last van: Tweakers.net: Consumentenwaakhond VS: 'behuizing nieuwe iPad kan 46 graden worden'
Natuurlijk, dit is geen écht probleem. Ik duid gewoon alle elementen aan waarmee ik problemen ondervonden heb, maar dit is een probleem dat bij vele toestellen voorkomt (ook bij Galaxy Nexus)
En hoe ervaar je de menubar en het lockscreen? Persoonlijk vind ik dat je het lockscreen beperkt aan kan passen. Als je widgetlocker download, staat de menubar met de drie puntjes onderaan. Persoonlijk vind ik irritant, maar hoe ervaar jij dit alles? :)

Verder een nette review!
Lockscreen vind ik best wel goed, ik heb wel nog niet veel aangepast aan de telefoon zelf dus daar kan ik niet over meespreken!
Interessante reacties! Het is inderdaad zo: waar ligt je prioriteit?

Maar ik krijg een enorme aversie tegen het bijkans compulsieve gedoe met die accu en die stekker.

Bij het verlaten van het pand is het laatste wat je doet je foon afkoppelen en bij binnenkomst weer aankoppelen.

En dan is er nog het scenario dat je niet thuis overnacht ( :) ) en des ochtends de oplader niet in je binnenzak blijkt te zitten...

Het is me al zo vaak overkomen dat ik niet eens meer kon bellen (taxi!) , gloeiende gloeiende! Mijn oplossing: 1 smartphone en een dumbfoontje voor noodgevallen. Ergo: ik loop dus regelmatig met 2 foons op zak... En de moderne man heeft al zoveel mee te nemen.