Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

-Tom 4 april 2012, laatste update op 17 november 2015, 8.440 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Uniek design en perfecte afwerking
  • Degelijkheid a la Nokia
  • Goede gebruikservaring

Minpunten

• Beperktheid camera
  • Accuduur

In december 2011 heb ik de Nokia Lumia 800 mogen ontvangen als opvolger voor mijn HTC Legend. Het was een vrij lastige keuze om de overstap te maken naar deze smartphone: Windows Phone 7.5 Mango was nog erg nieuw en Nokia stond ook niet bekend als vooraanstaand smartphone-maker. Aan de andere kant trokken de eerste impressies van het toestel me wel. Het design van de telefoon, maar ook Mango spraken me erg aan. Vijf maanden na dato kom ik met deze review, waarin ik vooral op wil gaan op mijn ervaringen - specificaties, cijfers e.d. zijn wijdverspreid te vinden. Toch begin ik met een beknopte beschrijving van de technische specificaties.

Specificaties
De Nokia Lumia beschikt over een gebogen 3,7 inch AMOLED Clearblack Gorilla-glass scherm, welke over 840 x 400 pixels beschikt. Intern beschikt de Lumia over 16 GB, niet-uitbreidbaar, geheugen en een werkgeheugen van 512 MB. De processor betreft een Qualcomm MSM8255 welke zijn werk doet op 1.4 GHz. Dit geheel wordt voorzien van stroom door middel van een 1.450 mAh accu, welke niet vervangbaar is. De volledige specificatie-sheet vind je op de wetsite van Nokia.

Design
Smaak is een erg persoonlijk iets, maar het uiterlijk van de Nokia was voor mij een unique selling point om over te gaan tot de aanschaf van het toestel. De body als het ware uit een stuk opgebouwd en het scherm lijkt hier als het ware op te zweven. Door de kleurstelling van WP 7.5, welke een zwarte achtergrond met gekleurde tiles betreft, wordt de telefoon nog meer een geheel. Door de 'Clearblack' technologie welke Nokia toepast is de overgang tussen het scherm en de rand amper zichtbaar. Dit geeft in zijn geheel een erg chique uitstraling.

Het scherm is noemenswaardig op zichzelf. Enerzijds is de resolutie van 840 x 400 (~252 ppi) allesbehalve bijzonder, en het gebruik van een Pentile display doet hier zelfs nog meer aan af, anderzijds is het scherm een lust voor het oog. De kleuren komen mooi naar voren, wat ongetwijfeld heeft te maken met de enorm diepe zwartwaarden. De bolling van het scherm aan de randen ziet er bijzonder uit en in combinatie met het bekende gorilla glass voelt het geheel solide en kwalitatief hoogwaardig aan.

De telefoon is naar standaarden van 2012 vrij dik. De Lumia meet 12.1 in de dikte en dit klinkt vrij fors. Echter voelt zelfs met een (bijgeleverde) beschermhoes de telefoon allesbehalve dik. Wanneer ik het hoesje verwijder voelt de Lumia me zelfs iets te mager aan. Over de hoesjes gesproken, onder de zoekterm Nokia CC-3301 zijn verschillende tinten van het originele bijgeleverde hoesje te vinden. Erg leuk voor de afwisseling

Featureset
Hardwarematig heeft de Lumia een mooie featureset aan boord. De camera is redelijk, en daar is ook alles mee gezegd. Eigenlijk zijn we dat niet van Nokia gewend. Overdag schiet de camera goede foto's, en wanneer je een stabiele hand hebt zijn ze zelfs bijzonder scherp (8 MP, Carl Zeiss-lens), maar in duistere omgevingen neemt de kwaliteit drastisch af. De dubbele-led flitser verpest meer foto's dan dat het daadwerkelijk toegevoegde waarde bied. De camerainstellingen verdienen wel lof, deze werken vloeiend, gebruiksvriendelijk en worden door mij vaak aangewend om een foto net de finishing touch te geven. De dedicated camera button werkt goed - deze kan tevens gebruikt worden om de camera te activeren en het lockscreen te omzeilen.

De speakers van de Lumia geven een degelijke sound. Persoonlijk vind ik het geluid van de high-end galaxies en Apple's iPhone beter klinken. Maar gezien de 'bang-for-the-buck' ben ik de mening toegedaan dat deze speakers prima presteren. Op hogere volumes wordt het minder, maar ik kan geen enkele smartphone bedenken waarbij dit niet het geval is. De audio out (3,5") levert goed goed geluid, naar mijn idee is hier zeker niet op bezuinigd. Ik heb dit getest in combinatie met Klipsch Image S4 in-ears getest en mijn Lumia heeft sindsdien mijn mp3-speler in de kast doen verdwijnen. (Creative Zen)

Softwarematig is de Lumia afhankelijk van het besturingssysteem. Het moge bekend zijn dat Windows Phone 7.5 vrij jong is en je moet er dan ook niet vanuit gaan dat alle apps beschikbaar zijn. Nokia heeft besloten zelf enkele apps te ontwikkelen en deze mee te leveren met de Lumia. Dit betreffen o.a. Nokia Drive, Maps en Music. Stuk voor stuk goede apps waarvoor Nokia lof verdient. Ook Microsoft timmert aan de weg om haar besturingssysteem te blijven voorzien van nieuwe games. Dit gebeurt o.a. door Xbox Live games. Deze kunnen gratis geprobeerd worden, maar zijn voor de volledige game vaak relatief prijzig (3-5 euro). Deze games zijn doorgaans erg vermakelijk en de marketplace is dan ook een vrij levendige plek.

Nokia Drive

Wat wel mist zijn snelle releases van hypes als Draw Something. Nu hecht ik hier persoonlijk weinig waarde aan, maar releases voor grote titels volgen vaak wat later voor Windows Phone. Bij dergelijke apps zul je vooralsnog vaak de boot missen.

De marketplace van Mango is wel goed gevuld met andere soorten apps en voor elke dienst zijn er vaak meerdere alternatieven (tip voor Twitter: Carbon). Het heeft nog niet de massaliteit zoals Android en iOs dat hebben, maar Windows Phone timmert erg goed aan de weg

Op het internet zijn al genoeg woorden vuil gemaakt aan de mogelijkheden van Mango. Ik zou het operating system als volgt samenvatten: Windows Phone is nog beperkt ten opzichte van haar concurrentie, maar anderzijds ook erg vernieuwend en het biedt een erg goede gebruikerservaring. Het relatief 'jonge' os voelt al erg volwassen aan en ik ben er ook van overtuigd dat het mobiele marktaandeel van WP de komende tijd zal blijven groeien.

Ook Mango zelf werk vloeiend, na vijf maanden gebruik is mijn Lumia nog niet merkbaar trager geworden en dat vind ik toch wel een zeer goed punt. Dit merkte ik bij mijn HTC Legend, Android 2.2 wl heel erg. Onthoud hierbij wel dat dit natuurlijk ook erg afhankelijk is van het soort gebruik van de telefoon.

Accu
Een hot issue met betrekking tot de Lumia zijn de zgn. batterijproblemen. Ik heb er geen last van gehad en kan derhalve geen uitspraken doen voor anderen. Sinds de laatste update zouden de problemen opgelost moeten zijn en ik merk inderdaad een lichtelijk verlengde batterijduur. De capaciteit van 1.450 mAh is mager, maar het eind van de dag is voor mij prima te halen, ondanks dat de Lumia vrij intensief gebruik. Dit wordt pas anders wanneer ik zowel WiFi als 3G gebruik en GPS vreet de batterij ook flink aan. Maar door de telefoon met enig beleid te gebruiken is het acceptabel.
Tweakers.net: "Update Nokia Lumia 800 moet accuduur verlengen"

De Lumiia wordt op het moment van spreken verkocht voor ca. 360 euro. Naar mijn inziens is dit een mooie prijs voor een keurig afgewerkt toestel, met enkele tekortkomingen waarvoor je zelf moet overwegen of je deze voor lief neemt. Het is aantrekkelijk (en verstandig) om deze telefoon met een jaarabonnement te nemen, Windows Phone verwerft marktaandeel, maar het is nog steeds relatief pril t.o.v. Android en iOs. Daarnaast is de prijs dusdanig laag dat je de Lumia voor een gering bedrag krijgt bij een jaarabonnement.

De Nokia Lumia 800 gooit hoge ogen als het aankomt op design. Het is een werkelijk onderscheidende telefoon doet qua bouw en afwerking niet onder voor concurrenten als de iPhone. Nokia heeft een grote stap gemaakt in de goede richting met deze telefoon, maar kinderziektes zijn nog wel aanwezig. Dit is deels te wijten aan Nokia en deels aan het besturingssysteem. De camera is in staat tot mooie foto's, maar faalt wanneer het minder licht is. Ook is de accuduur krap. Windows Phone 7.5 mango is nog niet zo groot als iOs of Android, maar geeft wel een unieke tint aan de telefoon. Het besturingssysteem werkt vloeiend en gebruiksvriendelijk, de andere kant van de medaille is dat ontwikkelaars Windows Phone vooralsnog niet op de eerste plek hebben staan qua ontwikkelprioriteit. Nokia en Microsoft stimuleren dit en komen zelf met initiatieven en dat verdient lof.

Kortom is de Lumia 800 een erg mooie telefoon, maar je zult de eerder genoemde tekortkomingen voor lief moeten nemen. Je krijgt er echter wel een niet-alledaagse telefoon (in de positieve zin) voor terug.

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Het is 4 maanden na dato ;).
Interessante review aangezien ik verregaande interesse heb in dit toestel.

Omschrijving van de kinderziektes vind ik een beetje aan de 'externe' kant. Ontwikkelaars schrijven er weinig software voor is niet echt een kinderziekte van Mango zelf.
Wel nog zaken die in Mango echt vervelend zijn die je bijvoorbeeld in Android niet hebt?

Heb nu nog een HTC Desire (geroot, met CM 7.1 erop) namelijk maar daar ben ik wel op uitgekeken inmiddels.

Communicatie via Facebook, Whatsapp, SMS , bellen en contactpersonen moet optimaal zijn vind ik.
Dan heb ik goed nieuws voor je, die werken allemaal als een tierelier.
De livetiles van je contacten laten de laatste update van dat persoon zien, afgewisseld met hun avatar. Doorklikken er op geeft je diepzwarte paginas met witte tekst met de laatste update van hem/haar, met daaronder de beschikbare contactgegevens (mails, sms, bellen etc.) Fotos, historie, etc zijn een zwiep naar een kant op.

Dat geld voor Live, Google en Facebook.
Daar worden ook de contactgegevens uitgehaald. Het overzetten van mijn lijst vanaf de N900 naar de Lumia werkte niet, maar was eigenlijk ook overbodig. Slechts enkele contacten hebben geen van die 3. (Tip: eerst even je contactenlijst daar schonen, dat scheelt werk achteraf.)

Whatsapp, sms en bellen werkt gewoon goed. De belkwaliteit is zondermeer goed te noemen, en aan de andere kant ben je ook prima te verstaan. Er is een tweede microfoon voor noise-cancellation in het toestel.

Ik kan dit toestel van harte aanraden.
Er is een tweede microfoon voor noise-cancellation in het toestel.

Ik denk dat je je vergist. Ik zit net de bijhorende tweakers rev te lezen en daar staat dat hij die 2e mic niet heeft.
Nette review. Enkel geef je aan zelf geen problemen te hebben omtrent accuduur en is dit na de update verbeterd. Merk je dit toch aan als negatief. Vanwaar die keuze als ik vragen mag?

[Reactie gewijzigd door ThomasXCI op 4 april 2012 14:20]

Sinds de update is de accuduur wat je van een 1.450 mAh batterij mag verwachten. Echter is 1.450 mAh voor hedendaagse smartphones niet bijzonder veel. Ter vergelijking: de Samsung Galaxy S II heeft een 1.650 mAh batterij en dateert uit maart 2011.

De verbetering an sich is erg gewenst, uiteraard vooral door de mensen die reeds problemen hadden met de accuduur. Maar wat mij betreft had de accu hardwarematig nog wel een tandje flinker mogen zijn. Heb daarom gekozen voor een 'voldoende' beoordeling. :)
Hoe is de muziekkwaliteit en video opnamen?
Muziekkwaliteit heb ik toegevoegd aan de review. Video-opnamen heb ik tot op heden weinig gebruik van gemaakt. Ik zal binnenkort hier enige verandering aan brengen wanneer ik de gelegenheid hiervoor heb gevonden.

Bedankt voor je feedback. :)
Leuke review, je hebt bij negatieve eigenschappen staan over de accu duur.
Dat had inderdaad beter gekund heb de telefoon zelf ook.
Ikzelf had ook last van een slechte accuduur, soms was de telefoon al leeg rond na 11 uur gebruik.
Met de laatste update is dat echter veranderd: na 16 uur gebruik heb ik elke dag nog ongeveer 55% over. Terwijl ik de hele dag 3g en locatie aan heb staan.

Verder leuke review en ik ben helemaal eens met de pluspunten.