Asus Transformer Pad Prime 32GB Grijs Review

.Sjoerd 3 april 2012, laatste update op 4 april 2012, 3.745 views

Asus Transformer Pad Prime 32GB Grijs

Pluspunten

• Fantastisch scherm
  • prestaties
  • lange accuduur
  • USB en cardreaders
  • Toetsenbord

Minpunten

• WiFi signaal niet altijd even goed
  • GPS onzeker
  • Bouwkwaliteit toetsenbord bij sommigen niet overtuigen.

Na een paar weken eindeloos rondbellen heb ik van het weekend mijn ASUS eee pad transformer prime zoals ie voluit heet halverwege maart eindelijk mogen ophalen. De prime is een op android draaiende tablet met een bijpassend toetsenbord waarmee de prime om te toveren is tot netbook. In deze review zal ik de volgende punten behandelen:
-Waarom de Prime
-Behuizing
-Scherm
-Prestaties
-Camera
-Het toetsenbord/dock
-Software

Een kleine 3 jaar geleden had ik al een android tablet, dat was een Archos 5 IT 8GB (zie http://tweakers.net/produ...nternet-tablet-zwart.html). Deze heeft vorig jaar plaats moeten maken voor een iPad. De iPad kon echter voor mijn studie een heleboel taken niet aan. Compabiliteits problemen deden 'm de nek om en de iPad ging weg. Voor een netbook, hoefde ik ook niet de hele tijd een los toetsenbord mee te nemen. Sinds de dag dat ik de netbook had bleef het gemis van een touchscreen en de toch iets mindere mobiliteit knagen. Een ASUS transformer had een betere keuze geweest. Totdat ik hoorde van de nieuwe prime, ik was meteen verkocht. Het heeft een kleine twee maanden geduurd van dat moment tot dat ik de prime in mijn handen had. In de rest van de review zal er regelmatig een vergelijking maken met zowel de Archos, de iPad en de netbook (Samsung NC-210).

Maar waarom dan de prime. Nog afgezien van de toetsenbord dockings mogelijkheid zijn er natuurlijk zat redenen waarom ik heb gekozen voor de prime. Snel opgesomt:
-Tegra 3, 1.3Ghz Quad core processor
-Android 4.0 Icecream Sandwich
-Prachtig scherm
-Dunner en lichter dan alle anderen

De ASUS transformer Prime

De behuizing:

De behuizing van de prime bestaat uit een aluminium shell en een glazen voorkant. De shell heeft een cirkel patroon, zoals bij de ASUS zenbooks ook het geval is. Het ziet er goed uit, maar is wel redelijk kras gevoelig. Iets wat voor de voorkant/het scherm niet zou moeten gelden. ASUS zegt dat dit gorilla glass is, iets wat ik voor de zekerheid toch liever niet ga uitproberen. Onder het gorilla glass vinden we het scherm, een 1.2MP front facing camera en een lichtsensor. Aan de achterkant treffen we een 8MP camera met een LED flitser en een monospeaker. De zijkanten zijn ook niet leeg gelaten. Bovenop een aan/uit knop en een micro foon. Aan de linker zijkant de volume bediening, een Micro SD kaartlezer en een micro HDMI output. Een 3,5mm jack is te vinden aan de rechter zijde. Onderop zit de power supply/dock aansluiting.
De behuizing zit goed in elkaar en voelt stevig aan.
Met een dikte van slechts 8,3mm allround is de prime een van de dunste tablets op de markt. Gecombineerd met een gewicht van slechts 583 gram maakt het dat de prime erg lekker in de hand licht. Vanwege die geringe dikte kan de prime in bepaalde houdingen na een tijdje een beetje irriteren in de hand, als een zware plasticboodschappen tas een beetje. Maar dit komt weinig voor.
Wat iets vervelender is zijn de kaart aansluitingen. Door de afrondingen van zowel de prime als het dock verdwijnen (micro-)SD kaartjes niet volledig. ASUS had er slim aan gedaan deze sloten wat dieper te maken. Nu steekt een deel van het geheugenkaartje uit.
Wederom; heel storend is het niet maar met weinig moeite had het beter gekund.
De bouwkwaliteit van de tablet is uitermate goed. Van het dock wat minder. Hij doet wat fragiel aan. Op een gegeven moment sprong een deel van de behuizing los. Terugklikken, rubber verwijderen en een schroef aandraaien hebben het probleem verholpen, maar het laat geen goede indruk achter.

Het scherm:
Het capacitive touchscreen bevat een IPS paneel, door asus bestempeld als super IPS+. Hun benaming voor het feit dat het scherm erg helder ingesteld kan worden voor buiten gebruik. Het heeft een resolutie van 1280x800 pixels en grote kijkhoeken. De kijkhoek is echt prachtig. Waar het IPS paneel van de iPad nog wel eens wilde verkleuren onder een hoek is er bij de Prime totaal geen verkleuring of helderheids verschil.
De super IPS+ modus is erg prettig. Buiten op een zonnige dag werkt het nog steeds niet, maar bijvoorbeeld in de trein terwijl dat de zon er op schijnt maakt het wel het verschil.
De helderheid is overigens zeer gemakkelijk en snel in te stellen, fijn, want het verschil in helderheid van het scherm is merkbaar in de accuduur.
De resolutie van het scherm is hoog zat. Later dit jaar komt er een opvolger van de prime, de TF700, welke een HD scherm mee krijgt. Zover ik kan zien is dit totaal overbodig, pixels zijn absoluut niet zichtbaar, laat staan te onderscheiden van elkaar, op een normale kijkafstand.
De aanraakgevoeligheid en de response is goed. Er zit geen merkbare vertraging tussen aanraking en actie. Daarnaast is het oppervlak van de prime niet al te glad en zeker niet stroef waardoor het bewegen met vingers prettig aanvoeld.

Het scherm is overigens behoorlijk vet gevoelig, het meegeleverde doekje doet wonderen:

Geluid
Bij de iPad en vooral de Archos was de speaker echt zwaar bagger. De gaatjes in de dunne behuizing van de prime doet vermoeden dat dit niet beter is. Dat is echter niet het geval, de geluidskwaliteit valt erg mee. Natuurlijk, het is niet als een setje redelijke PC speakers maar het is beter dan elk mobiel apparaat dat ik heb meegemaakt, een enkele laptop daar gelaten. Lage tonen heeft de speaker wel af en toe moeite mee. Vliegtuig geluiden. De kwaliteit vanuit de 3,5mm jack is prima maar niet uitzonderlijk.

Prestaties
Hoewel ik door gebrek aan credit card nog geen zware 3D applicaties heb kunnen draaien is aan alles te merken dat de prime alles behalve een stakker is als het om prestaties gaat. Alle animaties gaan zeer soepel en applicaties draaien als een tierelier.
Ook het overzetten van bestanden van externe opslag naar de tab gaat snel. In tegenstelling tot wat berichten op verscheidene fora vermelden. Een medetweaker beweerde dat zijn prime een half uur over een gigabyte deed. Inmiddels heb ik een groot aantal bestanden overgezet en de prime handeld het prima af. Een gigabyte neemt anderhalf tot twee minuten (afhankelijk uit hoeveel bestanden het bestaat) in beslag.

Camera
In hun promotie filmpje laat ASUS de camera ongeveer 3x zo lang in beeld staan dan de Tegra 3. De camera is in tegenstelling tot de Tegra 3 SOC niet bijzonder. De camera neemt 8 megapixel foto's en Full-HD (1080P) video's. De kwaliteit is helaas niet te vergelijken met die van 8 megapixel compact camera.Vooral binnen en bij minder licht zijn de foto's nogal grofkorrelig. Daarnaast laat de relatief lange sluitertijd makkelijk bewogen foto's toe.
De video modus weet beter te overtuigen. Voor een mobiel apparaat zou ik het zelfs uitzonderlijk goed willen noemen.

Een 1080P video van de prime:
Camera test

Een drietal foto's vanaf de prime:

Batterij duur
De accuduur van de prime is goed te noemen. Zonder dat het docking station wordt gebruikt houdt hij het bij normaal gebruik met gemak 8 uur vol. Echter is dit praktisch nooit het geval. Indien er gekozen wordt voor de 32gigabyte versie (die standaard met dock wordt geleverd) althans. In mijn geval wordt de prime altijd vervoerd met dock. Tijdens vervoer laadt de prime dus bij waardoor er een extreem lange batterij duur ontstaat door onderweg bijladen. Wel vervelend als er de eerste en tweede dag de batterij volledig opgeladen en gedraind dient te worden. Het duurt erg lang.

Bereik
WiFi bereik is prima, tussen dat van een laptop en een mobiel in, zoals te verwachten. Bluetooth heb ik nog niet kunnen proberen omdat mijn HTC Radar (WP7.5) geen enkele vorm van interactie via bluetooth toestaat.
De prime heeft veel problemen gehad met de GPS, zo ernstig dat ASUS op een gegeven moment de GPS uit de specs heeft gehaald om zo RMA's met die reden te stoppen. Maw, er zit nog wel GPS in maar je hebt er eigenlijk geen recht op. De GPS van mijn prime is binnenshuis compleet dood. Buiten heeft het bij het maken van de eerste fix anderhalf uur geduurd, maar nu heeft hij binnen seconden een fix. De verbinding is wel minder stabiel dan die van mijn HTC radar. Op de snelweg wil de prime de snelheid nog wel eens laten schommelen. (met marges van +- 15Kmh)

Warmte en geluid
Bij normaal gebruik niet aan de orde. Bij zware Games kun je voelen waar de CPU zich bevind. Warm is het niet, maar wel warmer dan de rest van de tablet.
Geluid is 0.0, zoals te verwachten.

Het toetsen bord/ docking station
Zoals hierboven te lezen heeft het dockingstation/toetsenbord een aparte accu. Daarnaast beschikt het over een power ingang indien beide geladen moeten worden of het dock apart. Aan de andere kant is een USB poort en een SD cardreader te vinden.

Het toetsenbord beschikt ook over een touchpad. Deze is handig wanneer een laptop gewend is. Het touchpad reageert prima maar voelt niet erg solide aan. Net als de rest van de behuizing voelt het touchpad. Daarnaast is het ietwat omslachtig als een touchscreen voor handen is. Dat werkt immers een stukje sneller en directer.

De toets aanslag van het toetsenbord is ietwat wollig, er is een minder duidelijke klik. Dit verdwijnt wel met de tijd en gebruik maar het blijft een beetje zacht aanvoelen. Dit betekend absoluut niet dat het niet lekker typt. Getuige dat deze review is geschreven vanaf de prime.

Het docken van de prime gaat iets minder soepel dan ik had verwacht. Er zit een soort van rubberen kussentje in het slot om krassen op de pad te voorkomen. Deze zorgt alleen wel voor wat frictie bij het docken. Bij undocken is dat niet merkbaar.

Omdat het dock een stuk lichter is dan de pad is de prime in 'netbookmodus' wat topzwaar. Bij het in en uitschakelen of bij verplaatsing is dit duidlijk merkbaar.

Software

Android
Voor een klein apparaat (<13,3") is windows 7 niet fijn heb ik gemerkt. iOS vond ik eerlijk gezegd helemaal niks door gebrek aan mogelijkheden voor instellingen en de compabiliteits problemen. Dus dan blijft er voor mij maar een ding over; Android. Op de Archos 5IT draaide versie 1.6 van dit besturingssysteem. Kort na de aanschaf was ik erg teleurgesteld niet de update naar 2.1 te krijgen voor de archos. 1.6 Donut is ondertusen bejaarder dan windows95, Inmiddels zijn Eclair, Froyo, Gingerbread en Honeycomb gepasseerd en is het de beurt aan Icecream sandwich om de strijd tussen mobiele OS'en aan te gaan.

In de basis valt mij op dat er niet heel veel is gewijzigd tov 1.6, de algehele opzet is niet heel anders, alles is wat soepeler, uitgebreider, ziet er wat hipper uit en er zijn betere online mogelijkheden.

Android is een compleet ander OS dan iOS, Android staat wat meer toe, je kunt je apparaat veel meer naar jouw wensen configureren. Vooral zaken als een filebrowser, widgets en een uitgebreider settings menu zijn een verademing tov iOS.

Market
De android market heet tegenwoordig Google Play. De oude market die ik van twee jaar terug kende vond ik toch wat overzichtelijker. Het aanbod is er echter niet minder om, het is gigantisch. Enige nadeel is de verplichting tot creditcard. Apple heeft met iTunes pre-paid kaarten begrepen dat wij hier in europa niet zo dol zijn op creditcards. Ik ben benieuwd of Google met Android ooit nog een dergelijk principe gaat toepassen, ik vind 't erg jammer dat ik apps van $3 niet kan kopen. En nee, ik ga geen credit card aanvragen.

Er is verder nog een hele sloot software meegeleverd:
-Email, calendar, contacts (people), allemaal heel standaard, valt weinig over te zeggen
-Polaris office, fijn office pakket dat de essentie van office goed doet. Heel erg uitgebreide excelsheets gaan iets lastiger. Zeker omdat ik deze vaak niet voor mijzelf maak en ze op slot gooi, met polaris kunnen locked sheets niet worden bewerkt op de open velden. En een mogelijkheid tot unlocken is er niet.
De meegeleverde software zijn voornamelijk multimedia apps. Een muziekspeler, gallery voor foto's en videos (al is een andere app voor video's aan te raden, zoals dice), sound recorder, youtube, MyNet en een video editor. Die laatste is makkelijk in gebruik en werkt prima, opslag kwaliteit is alleen iets minder. Mocht je je op de terugweg in het vliegtuig vervelen dan is Movie studio in mijn ogen voldoende om wat vakantie filmpjes aan elkaar te plakken met een muziekje en wat tekst. Er zullen vast wel betere apps daarvoor zijn in de appstore, maar deze voldoet in principe.

Verder worden er een aantal weer apps meegeleverd (die niet werken vanwege falende GPS), wat nieuws apps en een spelletje dat ik nog niet heb geprobeerd.

Conclusie:
De ASUS eee pad transformer prime is een fantastisch apparaat voor mensen die geen iPad willen of als er langere berichten moeten worden getypt. Ook voor anderen is de prime een goede tablet keuze. De goede prestaties, het prachtige scherm en het slanke design maken de ASUS Eee Pad transformer prime tot een van de, dan wel niet de beste tablet die op die op dit moment op de markt is.

Edit:
2012-04-03 (op de valreep):
Foto's toegevoegd en daarna verkleind

Heb jij ook een Asus Transformer Pad Prime 32GB Grijs?

Goed verhaal. Heb er zelf een en zie het percies zo. Heb een creditcard bij Primera gekocht, vcard. Werkt goed. Vast bedrag tot ie op is
Thanks voor de tip!
Nooit bedacht dat zoiets zou kunnen bestaan.

Google leert mij dat het 3Vcard heet. Heb er meteen een besteld.

[Reactie gewijzigd door .Sjoerd op 3 april 2012 20:54]

fijne review.
een tip: groter dan / zelfde als en kofschip, doe er je voordeel mee.
En let ook op je spaties: Kost de batterij veel, (is de batterij duur), of gaat het over hoelang het duurt voordat de batterij leeg is (en heb je het over de batterijduur)? En ik zou dat bord vol met toetsen wel eens willen zien...

Voor de rest: Prima review!
Mooie review, Vind het zelf een mooi product. Baal alleen enorm van het belabberde aanbod accessoires...
wauw, heb je nou als vervelend punt dat de batterij niet snel genoeg leeg gaat?

haha
Dat rubbertje moet je toch eruit halen? Anders past het gewoon totaal niet.
Rubbertje aan de onderkant van toetsenbord ;)
Ik ben aan het overwegen de Prime te kopen, maar de verhalen over de plotse reboots schrikken mij een beetje af... nooit last van gehad?
Nee, wel force closes van de browsers. Ics bugje...
ik vind het wifi bereik echt te kort schieten en samen met het ontbreken van een echt Office pakket (Polaris slaat Word op als 2003 format (nou ja?)) en de fikse prijs is de prime een teleurstelling. MS Office pakket schijnt in november 2012 uit te komen.