Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite B2403WS-1 Zwart Review

ari3 31 januari 2008, 5.051 views

Iiyama ProLite B2403WS-1 Zwart

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Komt snel uit de energiespaarstand modus
  • Geluidsweergave zeer goed gezien wat je normaal verwacht bij platte schermen
  • HDCP ondersteuning
  • Weergave van audio over HDMI

Minpunten

• Geen 1:1 pixel mapping voor 1080i en 1080p
  • Geen 24Hz en 50Hz weergave via HDMI
  • Geen 576p weergave via HDMI
  • Overdrive (OD) niet bruikbaar in 1:1 pixel mapping modus
  • Aansluitmogelijkheden beperkt tot VGA en HDMI
  • Volume van de speakers alleen in te stellen via het on-screen display (OSD)
  • Geen digitale geluidsuitgang voor doorvoer van HDMI audio

WAT IK ZOCHT:
1) Grote desktop (1920x1200) voor ontwikkelwerkzaamheden
2) Mogelijkheid om (HD) beeldmateriaal af te spelen via PC en externe bronnen.
3) Geschikt voor gamen in HD middels de PlayStation 3.

WAAR IK NIET OP GELET HEB:
- Natuurgetrouwe kleurweergave
- Doorschijnen van de backlight
- portret/landschap kantelmogelijkheden

HET PANEEL

Het paneeltype dat Iiyama gebruikt heeft is mij niet bekend. Mijn vorige scherm was een Acer 2016W, een 1680x1050 TN-paneel. De Iiyama is vergelijkbaar behalve dat de Overdrive (OD) techniek er voor zorgt dat bewegingswaas minimaal is. De inkijkhoek is goed te noemen, maar ik ga het scherm voornamelijk zo gebruiken dat ik er recht voor zit, dus niet echt interessant. De lichtopbrengst is niet zodanig dat je het scherm als TV kan gebruiken in bijvoorbeeld een slaapkamer. Op mijn exemplaar heb ik (nog) geen defecte pixels waargenomen.

PIXEL MAPPING

Testen heeft uitgewezen dat 1080i en 1080p helaas niet in 1:1 pixel mapping kan worden weergegeven. Voorgenoemde resolutie wordt altijd schermvullend weergegeven waardoor de bekende problemen zich voordoen: artifacts door uitrekken en een foute beeldverhouding. Dit is toch wel erg jammer als je een PlayStation 3 wil aansluiten voor 1080p spellen en films. Vraag me ook af wat de technische beperking nu eigenlijk is om 1:1 pixelmapping voor 1080p te implementeren? Kost geen rekenkracht, terwijl het beeldvullend weergeven wel rekenkracht kost... Schiet mij maar lek...

RESOLUTIES

576p kon niet worden weegegeven via HDMI. Hierdoor kan de monitor dus ook niet gebruikt worden voor digitale STB van de bekende Nederlandse providers.

GELUIDWEERGAVE

De geluidsweergave door de ingebouwde luidsprekers is verrassend goed. Normaal merk je bij platte schermen dat, met name, de lage tonen slecht worden weegegeven. In vergelijking met m'n laptop was de weergave zeer goed en zeker bruikbaar om een filmpje of muziekje te spelen.

BEDIENING

Bediening via het menu is intuďtief. Wel jammer dat ze de instellingen waar je vaak bij moet zijn voor OD, pixelmapping, volume en beeldverhouding in een submenu verstopt hebben waar je dus 15x moet drukken om er heen te navigeren.

CONCLUSIE

Goed product gezien wat je krijgt voor je geld. Er zijn concurrerende 24inch monitors in hetzelfde prijssegment maar die hebben minder features. Voor mijn doeleinden is dit een goede monitor voor PC gebruik. Voor externe apparatuur zoals de PS3 of STB voldoet de Iiyama eigenlijk niet. Voorlopig houd ik deze monitor bij gebrek aan beter in dit prijssegment. Het blijft vreemd dat 400 euro LCD televisies veel meer aansluit- en weegave tmogelijkheden hebben dan monitoren. Hopelijk pakken fabrikanten dit nu eindelijk eens op.

Heb jij ook een Iiyama ProLite B2403WS-1 Zwart?

Mooie review :)

Ik heb ook interesse in zo'n scherm maar ben nu toch aan weer aan het twijfelen of ik niet door zal sparen voor een betere.

Uitgerekt beeld zit ik niet echt op te wachten, ik wil over een paar maanden ook een PS3 aanschaffen. Zou je misschien foto's kunnen posten/toevoegen waarin je de artefacts duidelijk kan zien?
HDMI audio en audio in het algemeen verloopt toch via de geluidskaart en niet via het beelscherm?
Ik heb deze monitor ook.. Ik heb vandaag een PS3 gehaald, zou ik dan met een HDMI kabel vanaf deze monitor naar PS3 kunnen aansluiten?.. En zou ik dan wel kunnen gamen met geluid?.. Want die boxen sluitje toch apart aan op een soundkaart van deze monitor..
Heerlijke monitor! Heb zaterdag 5 januari 2 exemplaren opgehaald en ben erg tevreden.
De pixel mapping ontbreek helaas maar dat is gemakkelijk op te lossen als je een videokaart van Ati of Nvidia hebt. De eerste HD film heb ik al gedraaid en ben erg te spreken over deze monitor die een erg aangename prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Heb voor beide monitoren 425 euro betaald gewoon in de winkel en kreeg volledige pixel garantie. Bij een defecte pixel mocht ik de monitor weigeren en bestelde ze een nieuwe. Dit had ik vooraf goed afgesproken met de verkoper. Maar gelukkig waren er geen defecte pixels aanwezig.

ik ben binnenkort van plan om ook een uitgebreide review te schrijven, maar ik wil eerst nog even testen met de diverse games die ik speel en nog wat HD content. Ook wil ik nog wat tests doen met de aspect scaling van Nvidia. Heb er n nog maar een beetje mee gerommeld maar het was erg hoopvol allemaal.
System specs: CPU AMD 4800, GPU Asus 7800GTX 256MB, RAM 2048MB OCZ platinum, MOBO Asus A8M SLI Premium, PSU Thermaltake power series 580W, chassis Thermaltake Armor. Audio Creative Xfi extreme music, + overig
Kortom voor 360 euro heb je een Benq g2400W met een extra aansluiting(DVI EN HDMI) en de benq ondersteund ook nog eens 1op1 pixel mapping op alle resoluties. Daarnaast wordt het geluid wat over HDMI komt wel doorgelust naar de speakers in het scherm. Al met al dus een betere monitor voor minder geld zou ik zeggen. He je al spijt? :)
Maar de Benq g2400w heeft een iets mindere kleurweergave, deze is uitzonderlijk goed, voor een tn-paneel en in zijn prijsklasse!
Deze heeft betere respons, mede door de overdrive functie.
Maarhet is maar net waar je voor die extra 60 euro het doet. Als je inderdaad een ps3 aan wilt sluiten is de benq een betere oplossing, maar als je geluid over hdmi niet gebruikt en ook nooit op 1080p resolutie hebt staan, is dit een prima monitor, ik zit zelf nog tussen de benq en iiyama te twijfelen..
Daar is niet iedereen het met jou eens op internet maar het was vooral een reactie op deze review namelijk:

WAAR IK NIET OP GELET HEB:
- Natuurgetrouwe kleur weergave

Als dat iets is waar hij niet op let geeft hij in dit geval dus meer geld uit voor een, voor hem, minder product. Dat valt bij mij in de categorie gemiste kans. :)
De een vind de benq beter en de ander de Iiyama, het is waarschijnlijk meer smaken verschillen..
Maar idd, daar heeft hij niet op gelet nee, maar misschien wel op de features die de Iiyama heeft, zoals de hoogteverstelling, pivot functie, misschien heeft hem dat wel de doorslaggevende factor gegeven.
Ik ga zelf denk ik ook voor de iiyama, aangezien die hier in de buurt redelijk goedkoop te krijgen is (lees: net iets boven laagste pricewatch prijs) en de pixelgarantie is daar goedkoop. De Benq is niet voor een goede prijs in de buurt te krijgen.
Maar ze liggen denk ik erg dicht bij elkaar, waardoor de een de Benq mooier vind en de ander de Iiyama, weinig verschil blijkbaar.. Op de featureset en aanslutingen na..
Is deze aan te raden boven een Samsung Syncmaster 2493HM?
ik heb deze scherm nu al 6 maanden in mijn bezit.
hier voor heb ik hem ook gehad, dus totaal bijna 1,5 jaar.

ik gebruik hem voor mijn ps3 en voor mijn pc.
pc beeld is super en ps3 beeld ook.
ik heb mijn dvd speler via hdmi op aangesloten en en de 567p doet het ook prima.

gr...