Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 58mm - Bekijk alle specificaties

Canon EF 28mm f/1.8 USM Review

flo_ 17 november 2007, 3.222 views

Canon EF 28mm f/1.8 USM

Pluspunten

• Zeer lichtsterk, snelle autofocus, niet erg zwaar

Minpunten

• Beetje aan de dure kant

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 5
Zeer lekker objectief! Meteen in gebruik genomen nadat ik hem in de winkel heb opgehaald. Kan er bijna geen moment vanaf blijven. Hij is in veel donkere lichtomstandigheden (binnenshuis, trein/metrostation, winkels) te gebruiken. Het autofocussen gaat ook lekker stil en snel, manueel is natuurlijk ook mogelijk. Diafragma-range is op de volgende manier opgebouwd: f/1.8 - 2.9 - 2.2 - 2.5 - 2.8 - 3.2 - 3.5 e.v. op mijn 300D. Scherpstelafstand loopt van 25cm tot oneindig. Je ziet ook duidelijk dat er niet alleen verticaal scherpte-ondiepte wordt veroorzaakt, maar ook horizontaal. Het objectief is niet zo erg zwaar (310 gram). Er zit standaard geen zonnekap bij.

Heb jij ook een Canon EF 28mm f/1.8 USM?

Kan jij je vinden in wat deze review vertelt? Ze zeggen hier dat de lens eigenlijk helemaal niet zo scherp is en dat hij last heeft van lens flares.

[Reactie gewijzigd door Paquito op 22 juni 2012 19:27]

Volgens mij is dat alleen op F1.8. Als ik die en andere revieuws lees is het een zeer goede keuze. Ja, L is nog beter, maar dat kost een veelvoud.

Ik wilde ook altijd L lenzen (heb er ook wat) maar heb nu ook eens gewoon erbij gekocht de 35MM F2 en de 50MM F1.4. Fantastisch resultaat en prima kwaliteit. En ik hoef er geen prijswinnend kunstwerken mee te maken die ik op 20 x 30 meter moet ophangen. Ben ervan overtuigd dat L niet altijd beter is, alleen op hoogtste diafragma misschien.

M.a.w. als je een 35MM wilt zou ik gewoon die F2.0 aanschaffen.

Ik moet wel zeggen dat ik op FF schiet, dus misschien dat het op een crop camera iets anders is.

P.S. Voor de reviewer, 419,= valt toch wel mee voor zo'n kwaliteits lens.? Ja in $ is ie goedkoper, maar dat probleem hebben we hier altijd ;-(. En vergeet niet dat je lenzen/objectieven bij je blijven en je camera regelmatig wisselt. Dus een goede investering.

[Reactie gewijzigd door gas0line op 28 januari 2013 06:40]