Corsair Flash Survivor 4GB Review

Jouke74 11 oktober 2010, 3.196 views

Corsair Flash Survivor 4GB

Pluspunten

• Stevig en betrouwbaar.
  • Snel.
  • 10 jaar garantie.

Minpunten

• Hij rolt...
  • Grootte.
  • Na een jaar gebruik te veel slijtage aan flash chips!

Tja, toch maar voor een wat steviger model USB stick gegaan, althans, mijn vrouw. Dit is haar verjaardagscadeau voor mij nadat onze kleine peuter mijn tweede USB stick doormidden brak. Gebroken plastic, brekende afsluit doppen etc. het was niet de eerste die sneuvelde. Bij deze zal dit echter niet snel gebeuren, hij is waterdicht schokvast en behuisd in een koker van aluminium. Voor het gebruik moet de stick dus wel uit de koker geschroefd worden (en is ie op dat moment natuurlijk ook niet meer waterdicht). De koker kan je dan los neerleggen en de stick zit aan de kokerdop vast. Ook aan de andere kant van de koker zit een vastgelijmde dop, deze kan er uiteraard niet af. De stick zelf is langwerpig en rechthoekig van vorm ongeveer 7 cm in lengte, 8 mm in hoogte en 12 mm in breedte met aan het uiteinde de wat grotere schroefdop van de koker. De koker is een rond aluminum omhulsel dat over de gehele stick gaat. Zie voor foto's: http://www.corsairmemory.com/products/survivor.aspx . Andere USB poorten zijn goed te bereiken, mits de lengte van het andere apparaat (of USB stekker) niet te lang is. De dop kan anders de zaak blokkeren.

HDtune leessnelheid is 32 MB/s, burstrate 27MB/s, access time 0.7 milliseconden bij een cpu gebruik van 5.7%. De schrijfsnelheid gemeten onder Linux is ongeveer 10-15 MB/s.

Accessoires zijn een Corsair dog-tag (metalen plaatje met Corsair erop aan een ketting) Deze kan je tevens gebruiken om de USB stick aan je nek te hangen. Verder leveren ze een USB verlengkabeltje om eventueel problemen met onbeschikbare USB poorten op te lossen. Corsair geeft 10 jaar garantie.

"Probleemjes" : Als de stick in de koker zit is hij rond, en rolt dus van je bureau als je niet op let. Hij is wat groter als de gemiddelde USB stick, met - en zonder koker. Om de koker zitten twee rubberen bandjes, de kleine hiervan is na 7 maanden gebruik losgekomen van de stick. Dit is puur een cosmetisch probleem, het heeft verder geen gevolgen voor het gebruik.

Edits op 7-8-2008 om te voldoen aan vragen van publiek plus aanpassing dat het rubber los kan laten.

Edit: 20-5-2009: In april dit jaar heeft de stick het begeven bij het schrijven van data. Het filesysteem was niet meer leesbaar en ook werd de stick niet meer herkend als Corsair. Hierna heb ik gebruik gemaakt van de garantie van Corsair. Twee weken later lag een nieuwe 8 Gb stick in mijn brievenbus.

De stick kan zonder problemen meegewassen worden in de kleren, weet ik nu uit ervaring.

Edit: 11-10-2010: Ben nu bezig met m'n derde Survivor. Ondanks het feit dat de data van de buitenkant goed is beschermd tegen mogelijk verlies, heeft deze stick wel een zwakte: Na een redelijk aantal keer lezen & schrijven gaat het filesysteem kaduuk. Sinds dit voor de tweede keer bij mij gebeurd is binnen twee jaar, kan ik niet anders concluderen dat de gebruikte flash chips door Corsair niet van de beste kwaliteit zijn. Mijn werk USB stick, Sandisk, heeft het aanzienlijk langer uitgehouden dan deze Corsairs met ongeveer hetzelfde gebruik.

Heb jij ook een Corsair Flash Survivor 4GB?

Hopelijk stond er geen belangrijke data op die oude sticks...
Je vrouw een steviger model?
Kinderen die USB sticks door midden breken?
Acces times van meer dan een halve seconde?

En jij hebt het over probleempjes?
Haha, dat herken ik. Gisteren legde ik de mijne op tafel, ik draaide me om en hij flikerde op de vloer. Dikke put in de vloer :S. De dogtags vond ik wel leuk. Als echte tweaker draag ik em natuurlijk ook :P

36 euro? :'( Ik heb er 59 voor betaald de dag dat ie uit kwam bij Komplett.

[Reactie gewijzigd door Moe_Szyslak op 13 december 2007 10:12]

"Je vrouw een steviger model?" We zijn gelukkig, en ik denk dat het model-down-under wel voldoet als ik twee kinderen heb... }> Toch maar even USB stick er bij gezet... zucht.

Kinderen die USB sticks door midden breken? Ik maak altijd backups van mijn sticks op de computers waar ik op werk. Ze zijn alleen voor data transport werk - thuis. De data staan dus nog altijd ergens anders. Kleine kinderen van 1 tot 3.5 vinden het erg leuk als lampjes knipperen en je achter de computer zit. Als het dan ook nog eens uit steekt en papa heeft het er al uit gehaald dan... Ben blij dat de USB poort het nog goed deed eigenlijk.

Seconden aangepast in milliseconden. Dank hiervoor.

Problemen / Probleempjes is relatief. Wees blij als je gezond bent. Materiaal, zeker een USB stick, is makkelijk vervangbaar.

[Reactie gewijzigd door Jouke74 op 13 december 2007 22:22]

Ik vind de review wat summier.

Dat probleem van het afbreken werd in deze review van Hardware.info al genoemd:

Review Corsair Survivor door Hardware.info

Het probleem zit hem in de lijmverbinding, de dop van de Survivor is bij de usb plug naar het schijnt schroefbaar en geļsoleerd met rubber. Terwijl de achterkant een lijmverbinding heeft die gevoelig is voor werking van buitenaf.

In de review wordt er mee gegooid en overheen gereden, het is immers een Survivor ;) en bij de val van 5 meter breekt de lijmverbinding al. Dus het is opzich nog knap dat die van jou het 7 maanden onder normale omstandigheden heeft uitgehouden.

De toegangstijden zijn daarintegen wel een enorm pluspunt heb ik begrepen.
De leessnelheid is ongeveer het maximum haalbare over USB 2.0. De schrijfsnelheid valt mij (gezien de grote leessnelheid) echter behoorlijk tegen.

Wat ik jammer vind is dat je blijkbaar metingen (HD Tune o.i.d.) hebt gedaan aan deze stick, maar deze metingen niet in je review het opgenomen.

Ook een foto van je stick zou erg welkom zijn.
Accessoires zijn een Corsair dog-tag en dus ook stick-ketting, en een USB verleng-kabeltje. Verder is er 10 jaar garantie van Corsair.
Wat is een dog-tag en dus USB-kettinkje. Een accessoire ("tasje") om hem in te vervoeren? Wederom zou een fotootje welkom zijn.

Is alleen de koker, of ook de stick groter dan normaal. Hoe zit het dan met de bereikbaarheid van het USB-slot er naast?
Als je hem uit de koker schroeft is hij een paar millimeter dikker dan de USB stekker zelf en bijna zo lang als de koker, dus je hebt juist geen probleem als je naast een andere USB aansluiting op een laptop in wilt prikken.
Ik heb er ook zo-een en heb hem een paar maanden in bezit. Ben haartsikke blij mee; hij is inderdaad veel sneller dan andere sticks die ik in het verleden heb gehad.