Medion Erazer X7815 Review

ta-master 4 april 2012, laatste update op 13 mei 2012, 3.379 views

Medion Erazer X7815

Pluspunten

• Lage prijs in vergelijking met MSI / BTO shops.
  • 2x SEAGATE ST9750422AS 750 GB @ 7200rpm ipv 5400rpm
  • zeer goed geluid!
  • fijn typend toetsenbord
  • blijft erg koel (Palmrest, toetsenbord.)
  • goede koeling

Minpunten

• Informatie vooraf niet correct!
  • Accutijd is minder dan 2 uur bij idle gebruik (te verwachten met deze hardware)
  • relatief zwaar
  • Veel extra software voor ge´nstalleerd.

Nadat mijn vorige Notebook niet meer geschikt was om op te gamen. Heb ik gezocht naar een vervanger. (even voor de mensen die gelijk roepen een notebook is niet geschikt om op te gamen; ik werk op een schip, dus alles wat ik mee wil nemen moet met het vliegtuig mee kunnen :) )

De notebook is gebaseerd op een MSI barebook. En is in de basis de zelfde notebook als de MSI GT780DX-694NL, of de BTO X•BOOK 17M39 (deze heeft dan wel meer video geheugen!)

Op internet kwam ik de Medion Erazer X7815 tegen. Na telefonische contact om te checken of het mogelijk is om er zelf een SSD naast te plaatsen en te vragen als dit consequenties heeft voor de garantie. E n als de 1,5 GB hdd ruimte op 1 of over 2 schijven is verdeeld. na een paar keer ruggespraak aan hun kant, en een opmerkingen (vroeg niet naar de aantal partities :) ) was het antwoordt . er zit 1 hhd in en een SSD kan erbij in geplaatst worden zonder consequenties voor de garantie! wel moet de laptop in geval van service in originele staat teug gebracht worden!

Wat zit er in:
CPU: Intel Core i7 2670QM 2,2GHz
Moederbordchipset: Intel Mobile HM67
Geheugen: 16GB DDR3
Scherm: NON glare 17,3"(Full HD 1080p) BacklightLed: Edge-lit
Videochip: GeForce GTX 570M Verzie 8.17.12.9610 met 1536 MB GDDR5
Hardeschijf: 1,5 TB 5400rpm (blijkt 2 x SEAGATE ST9750422AS 750 GB @ 7200rpm
Optische Drive: Blu-Ray / DVD+/-RW
Verbindingen: eSATA, 3x USB 2.0, 2x USB 3.0,Cartreader, Multitouch touchpad , Bluetooth 3.0 en Webcam,
Wifi: Intel Centrino Wireless-N 1030 802.11b/g/n
Ethernet : Realtek 1Gbps
Besturingssysteem: Windows 7 Home Premium (meertalig)
Gewicht: 3,8kg

Verpakking:
De notebook zat stevig verpakt en in het pakket zat gelijk ook een rekening en een duidelijke (en zover ik weet correcte) beschrijven van de "wet kopen op afstand" en hoe de procedure is als je het product wil terug sturen. (Ik weet dat dit meer bij een shopreview hoort maar omdat er maar 1 leveranciers is voor deze notebook toch vermeld)

Eerst indruk:
Goed, bijna de gehele notebook is zwart. Boven op het scherm en de palmrest zijn uitgevoerd met een imitatie van geborsteld staal in een zwarte kleur.

Eerste gebruik:
Na het aanzetten en door de bekende Microsoft Windows licentie schermen, start de laptop nog een aantal opnieuw op en naar ongeveer 10 minuten was de laptop klaar voor gebruik. De laptop is niet uitgerust met de flashy leds zoals de vroegere MSI's. Wel kwam ik er achter (via schijfbeheer) dat er niet 1 maar 2 hhd's van 750 GB waren geplaatst! maar wel weer 2 x SEAGATE ST9750422AS 750 GB @ 7200rpm

Scherm:
Mijn vorige notebook had een glossy lak. dat beviel redelijk. maar nu ik dit scherm zie met "Non Glare" vind ik dit toch prettiger werken! Het scherm is zeer helder met mooi kleuren.

Geluid:
Erg goed! Ik heb verschillende notebooks gehad en gezien/gehoord maar het geluid niveau dat uit deze Medion komt heeft mij echt positief verrast. De notebook heeft de beschikking over 2 boxen boven op en een subwoofer onder. Mede door de aparter Subwoofer heeft het een voller geluid. ook is het te behalen volume erg hoog voor een notebook.

Toetsenbord:
Het toetsenbord heeft geen backlight, wat ik zelf niet erg vind. Ik vindt persoonlijk het toetsenbord erg fijn typen. Wat wel opvalt is dat er geen ruimte is gelaten tussen het hoofd gedeelte en het numerieke gedeelte. ikzelf vind dit absoluut niet erg ik ben namelijk linkshandig en gebruik het numeriek deel voor gamen, dus heb nu meer knoppen tot me beschikking :)

De koeling:
De GPU en CPU wordt door 1 ventilator gekoeld. De lucht wordt van achter aangezogen en op zij (aan de linker kant) er weer eruit geblazen. Door middel van 1 van de knoppen op de S-balk kan de ventilatie op 100% gezet worden! Als de ventilatie op 100% gezet wordt is de ventilatie duidelijk hoorbaar! Maar ja er is dan ook redelijk wat warmte af te voeren. zelf vind ik het geluid van de ventilatie niet storend.

Tijdens het spelen van Battlefield 3 komt de temperatuur niet boven de 60 graden uit.

Extra hardware plaatsen:
Toen de al aangeschafte SSD (Curcial M4 128 GB) te plaatsen. Ik heb de hdd die geplaatst was op de SATA 0 aansluiting vervangen door de SSD. hierna met een OEM Windows 7 home premium disk (van te voren al geplaatst vanwege het softwarematig openen van het Blu-Ray station, een clean installatie gedaan met de laatste drivers.

De laptop is nu merkbaar sneller geworden met opstarten. ook zal het zeker helpen de laadtijden tijdens gamen kort te houden!

[b]PCMark score:

PCMark: 4093
Video playback and transcoding / Video playback 23.11 fps
Video playback and transcoding / Video transcoding - downscaling 5195.01 kB/s
System storage - gaming / System storage - gaming 15.48 MB/s
Graphics - DirectX 9 / Graphics - DirectX 9 56.73 fps
Image manipulation / Image manipulation 9.75 Mpx/s
System storage - importing pictures / System storage - importing pictures 23.92 MB/s
Web browsing and decrypting / Web browsing 10.36 pages/s

Random Read 4KB (QD=1) : 12.899 MB/s [ 3149.2 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 42.942 MB/s [ 10484.0 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 192.944 MB/s [ 47105.5 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 167.782 MB/s [ 40962.4 IOPS]

Test : 100 MB [C: 65.3% (77.8/119.1 GB)] (x5)
Date : 2012/05/13 12:49:43
OS : Windows 7 Home Premium Edition SP1 [6.1 Build 7601] (x64)

SEAGATE ST9750422AS 750 GB @ 7200rpm

Random Read 4KB (QD=1) : 0.554 MB/s [ 135.2 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 0.543 MB/s [ 132.5 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 0.952 MB/s [ 232.5 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 0.632 MB/s [ 154.4 IOPS]

Test : 1000 MB [D: 29.3% (189.7/648.0 GB)] (x5)
Date : 2012/04/02 20:03:49
OS : Windows 7 Home Premium Edition SP1 [6.1 Build 7601] (x64)

Heb jij ook een Medion Erazer X7815?

Mooie review dankzij de inside look :)
Het probleem is; dat als ik de prijzen van de concurrentie erbij zet, die over 3 week niet meer kloppen.

De BTO's staan niet in de pricewatch en moeten zelf samengesteld worden. (wat kan bij verschillende webshops)

Ik heb in de review een voorbeeld van MSI genoemd. Het lijkt me dat mensen die de review lezen en ge´nteresseerd zijn, zo de verschillende modellen van MSI en de Medion naast elkaar zetten in de pricwatch.

[Reactie gewijzigd door ta-master op 4 april 2012 16:52]

Prijs kwaliteit verhouding by far the best
4/5 misschien was het leuk nog even de concurrenten met hun prijs er bij te vermelden?
Met jouw lees/schrijfsnelheden lijkt het haast dat je je Crucial op een SATA-300 poort hebt aangesloten? Voor zover ik weet hoor je met gemakt boven de 400 MB/s read te halen...
Of zit er misschien geen SATA-600 poort op de Medion? :/
@ YKaliber

Je heb gelijk ik heb net even gekeken de Medion heeft SATA-600. ik heb CrystalDiskMark opnieuw gedraaid; en kom op hogere waardes uit idd boven de 400 MB/s read

heb het aan gepast hierboven.
mooie review. hij is dus wel goed voor gamen?
hoelang zou hij ongeveer nog goed blijven voor gamen?
Hij kan bv Battlefield 3 zeer goed afspelen. (1 van de zwaarste spellen van het moment)

Voor de vraag blijft hij goed genoeg voor gamen. tja dat is afhankelijk wan verschillende factoren.
Moet alles op high resolutie, high settings of mag het ook wat minder. En dan zijn er ook nog een hoop verschillende spellen met allemaal hun eigen eisen.

Ik zelf hoop er 3 jaar mee te kunnen doen. Mijn eigen eisen zijn dat de bv de battlefield spelen soepel moeten kunnen draaien op de laptop. ivm het online gamen. de setting terug halen naar medium heb ik geen problemen mee.
ok. maar verder, zou hij ook blijven zoals hij is? want een nu verouderde computer kan spellen die hij eerst wel kon nu al niet meer aan. dus als ik bf3 neem zou daar daar op kunnen blijven?

zou ik de hardware ook kunnen upgraden of laten upgraden? ik zil namelijk net als de computer die ik nu heb ook mijn laptop het liefste kunnen upgraden
in theorie zou je de laptop kunnen upgrade worden. Maar als de financieel lonend is dat is maar weer de vraag van wat je wil upgraden. zo is de videoplank te vervangen. maar dat is een kostbare ingreep. CPU, geheugen kunnen wel gewoon vervangen worden. dat is ook redelijk betaalbaar, als je dat op tijd doet!

tot nu toe heb ik meerdere desktop vervangers gehad en ze na ongeveer jaar 2 vervangen. De oude verkopen is het meest rendabele in mijn ogen.