Specificaties Hardeschijfkoeling (passief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM-2HC2 Fanless HDD Cooler Review

Xyzar_ 15 november 2007, 1.474 views

Zalman ZM-2HC2 Fanless HDD Cooler

Pluspunten

• Uiterlijk is erg mooi
  • prima koeling
  • i.c.m. een casefan koelt hij geweldig
  • installatie is een eitje
  • handleiding, reserve schroefjes e.d., stickers voor bevestiging tegen kast
  • geen enkele trilligen wordt nog doorgegeven aan je kast

Minpunten

• montage moet in een 5.25" slot, of je moet gaan boren

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
De Buitenkant
Een eerste blik op mijn gloednieuwe ZM-2HC2's stemt mij tamelijk vrolijk want, zonder twijfel, het zijn prachtige dingen.
Het gešnodiseerde aluminium van de koelblokken heeft een mooi diep-blauw kleurtje en met de 11 heatpipes ziet er geheel er strak uit. De foto's doen hem eigenlijk geen eer aan, want het blauw ziet er in het echt toch wel een stuk mooier uit. (serieus, ik vind het Ťcht heel mooi :) )
De onderdelen zitten stevig op hun plaats en het geheel voelt solide aan.
Het hele zaakje vind je in een plastic verpakking, die verder niet noemenswaardig is.
Naast de koeler zelf bevat de verpakking een zak met bevestigingspul (schroefjes enzo), een handleiding, en twee stickers met bevestigingspunten.
Deze stickers kun je gebruiken om de koeler tegen de onder-, of zijkant van de kast te bevestigen in plaats van in een 5.25" slot. Aardig van ze trouwens dat je er 2 stickers bij krijgt, handig als je hem nog eens wilt verplaatsen of je boort verkeerd :) Overigens zitten er van alle soorten reserve schroefjes, en reserve bevesitings-dingentjes-van-rubber bij, zoals we gewend zijn van Zalman

De Installatie
Installeren is zo eenvoudig als.. een harde schrijf installeren. De koeler aan de HD bevestigen is een kwestie van 4 schroefjes indraaien, en de bevestiging aan de kast bestaat uit nog een 8 schroefjes en een draadje.

De kwaliteit van de bevestigings-dingen is niet top-notch, maar verder prima in orde. Ik had twee ZM-2HC2's gekocht, en van de 12 die ik er kreeg (4 + 2 reserve per koeler) waren er 1 of 2 een beetje beschadigd/neit helemaal mooi en deze kreeg ik er ook niet goed ingeschroeft. Gelukkig zaten er genoeg bij en was dit verder geen probleem.
Na het bevestigen van de koeler aan de HD zelf is het een kwestie van de rubberen dinegtjes erin draaien, het aarde-draadje plaatsen en het geheel in een vrije 5,25" slot schroeven.
(Bij het plaatsen van de aarde-draad is het zinvol om de handleiding exactte volgen. De bevestigingspunten aan het draadje zijn zelf namelijk ruwweg een millimeter dik, en wanneer je de twee uiteinden van de draad aan 2 schoefjes aan dezelfde kant van de schijf zet heft eht verschil elkaar op. Ik had ze in eerste instantie aan 1 schoef gedaan, om de behuizing heen gelust en met dezelfde schroef vastgezet, maar dan heb je aan een kant dus een schroefje wat 2mm verder uitsteekt dan de andere en dat maakt het installeren wat lastiger. Je kan het hele draadje natuurlijk ook weglaten en dan past het ding ongewtijfeld zo, maar het draadje zit er vast neit voor niks bij dus ik heb hem er toch maar tussen gezet)

Bij mij was het even frotten om hem erin te krijgen, want door het aarde-draadje is het geheel een millimeter breder geworden waardoor eht niet meer perfect past. Echter, even friemelen en het hele zaakje schuift zo op z'n plaats en na het bevestigen van de laatste 4 schroefjes en de stekkerts van de HD is het hele ding klaar voor gebruik.

Bij het installeren van de koelers heb ik overigens ook meteen een extra casefan geplaats aan de voorkant van m'n kast. Deze (tamelijk oude, wat inefficiŽnte) koeler draait op 7 volt en blaast zo rustig aan over de 2 HD koelers.
De Resultaten
Het koelvermogen van de koelers was meteen merkbaar. Na het inbouwen m'n PC opgestart en met speedfan de temperaturen gecontroleerd, en ze liepen meteen zo'n 10 graden koeler dan voorheen.
Ik heb ze er nu een tijdje inzitten, en m'n HD's draaien nu vrij constant rond de 25 graden, terwijl ze voorheen net boven de 30 zaten.

Maargoed, die temperatuur zal me eigenlijk een zorg wezen :)
Waar het natuurlijk werkelijk om ging: het reduceren van de trillingen in m'n kast en zo dus de herrie die de boel veroorzaakt.
En dat doet hij, zeer zeker. Ik heb de 2 koelers om 2 Western Digital schijven zitten (zie specs in gallery pagina :P). De ene is vrij nieuw, pas een paar maanden, en deze trilde al niet zoveel, maar andere schijf heb ik al een jaar of 3 en deze trilde een stuk meer. Voorheen kon ik op diverse plaatsen m'n kast aanraken en voelen trillen, maar na installatie van de koelers kan ik de zijkanten van de 5,25" sloten aanraken zonder enige trilling te voelen. De koelers zelf trillen uiteraard lekker met de schijven mee, maar de rubberen bevestigingen vangen alles op.

Ik heb mijn 2HC2's aangeschaft om de trillingen in m'n kast te reduceren en dat doen ze, heel goed. Maar aangezien ze dat doen door middel van 4 stukjes rubber neem ik aan dat de alternatieven van andere fabrikanten dit ook prima kunnen. (CoolerMaster heeft ook HD geluidsreductie dingen, deze bestaan uit 2 hoefprofieltjes met een blokje rubber ertussen. Hetzelfde principe dus: de HD isoleren van de kast d.m.v. rubber. Ongetwijfeld zullen deze dingen dezelde resultaten opleveren..) Dus wat dat betreft zal de Zalman niet (veel) beter presteren dan andere opties.
Wat betreft koeling doet hij het prima. Zonder extra casefan houd hij de HD's al gauw een paar graden koeler, en met een casefan erbij kan het zo 10 graden schelen. (en dat was met een oude fan op 7V, met een nieuwe fan van een fatsoenlijk merk op 12V wordt het zaakje natuurlijk al helemaal goed gekoeld)
De prijs valt wel mee, dik 20 euro, maar dan heb je je HD's wel tussen heatpipes hangen en ben je vrij zeker van een goede koeling.
als het je puur en alleen om te trillignen gaat ben je wellicht beter (lees: goedkoper) af met een alternatief product, maar ik heb toch voor de Zalmans gekozen, aangezien de rest van m'n PC ook door Zalman wordt gekoelt, en deze koelers mooi combineren met die andere hardware. En alsje je hd's dan toch gaat voorzien van nieuwe onderdelen om ze stiller te maken, dan kun je er net zo goed wat moois omheen bouwen, toch?

Heb jij ook een Zalman ZM-2HC2 Fanless HDD Cooler?

Prettige, informatieve review!

Aangezien je tevreden bent over het uiterlijk, ben ik maar even gaan zoeken naar een foto van 't geheel, dus dat zou hier beslist niet misstaan

Edit: ik heb niets gezegd :)

[Reactie gewijzigd door Nokinee op 15 november 2007 21:01]

Ik heb hem ook al een lange tijd en het is gewoon een super dingetje inclusief een case fan op 5v
Ik zou toch eerder voor een Nexus Disktwin gaan denk ik...
Als je minder geld kwijt wilt zijn en hem puur en alleen voor de trillingen koopt zou ik zeggen: ja, inderdaad. Maar dan kun je net zo goed ieder ander product van iedere andere fabrikant nemen, aangezien ze toch allemaal rubberen anti-tril dingen hebben.

Denk dat de Zalman beter zal presteren als je voor actieve koeling gaat, door de 11 heatpipes heb je een redelijk koeloppervlak, en in ieder geval wel meer dan een paar vinnetjes, ergens in de zijkant..

en tsja, uiterlijk he :)