Specificaties Tower, 4 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Thermaltake V3 Black Edition Review

SierraPapa 1 april 2012, laatste update op 1 april 2012, 787 views

Thermaltake V3 Black Edition

Pluspunten

• Ziet er goed uit
  • Stevig
  • Goede ventilatie (met extra uitbreidingsmogelijkheden)
  • Uitbreidingsmogelijkheden genoeg

Minpunten

• Waardeloze handleiding
  • Onhandige manier van frontplaat verwijderen
  • Niet betrouwbare systeem voor schijf montage

Na het lezen van de Best Buy Guide maart 2012 voor het mainstream gamesysteem heb ik voor deze kast gekozen. Vooral de prijs stond me aan en na de oude grijze kasten van mijn vorige pc's was ik wel toe aan een mooie zwarte. Ik heb al 12 jaar lang geen computer mee gemonteerd, dus het was even spannend om het weer te doen. Maar met deze kast is het wel te doen.

Kritiekpuntje is de handleiding, die van dusdanig slechte kwaliteit is dat je beter af bent door hem direct weg te gooien en gewoon na te denken tijdens het monteren. Zo komt de kast bijvoorbeeld met een divers assortiment aan schroefjes, maar nergens wordt duidelijk welk schroefje waarvoor bedoeld is. Op de afbeeldingen van de montage staan de schroeven zo klein afgebeeld dat je het niet kan lezen. Ook bij het monteren van het Micro-ATX moederbord werd me pas naderhand duidelijk dat de gouden schroeven gebruikt kunnen worden om het moederbord extra te ondersteunen. Dus er weer opnieuw uit en verbeteren. Geen ramp voor iedereen die ook maar een beetje handig is, maar het had zo makkelijk voorkomen kunnen worden.

Wat wel vervelender is, zijn de handige drive-vastzet-locks. Hiermee zou je harde schijven en aanverwanten makkelijk moeten kunnen monteren. Maar na hem zorgvuldig volgens de handleiding vast te hebben gemaakt, bleek mijn harde schijf nog makkelijk op en neer te kunnen doordat hij maar aan 1 kant vast zit. Uiteindelijk een paar schroefjes gebruikt om alles ouderwets vast te zetten.

Ook onhandig is de manier waarop je de frontplaat moet verwijderen. Aan de onderkant van de behuizing zit dit vast met schroeven, maar aan de bovenkant zit het vergrendeld met een soort plug. Deze moeten hard geknepen worden en dan kan het frontje eraf. Ze zitten echter zo dicht tussen andere dingen gemonteerd dat ik er nooit met mijn vinger bij kon en een smalle tang heb moeten pakken. Ook daarmee was het nog onhandig. Volgens mij had hier wel iets makkelijker voor verzonnen kunnen worden. (edit: Volgens TNY kan de frontplaat gewoon losgetrokken worden met een beetje extra geweld. Zelf was ik bang dat er dan iets ging breken, dus ik heb het niet aangedurfd)

Nu even terug naar de positieve kanten, want het is echt een prima kast. Eenmaal gemonteerd ziet hij er bijvoorbeeld goed uit. Er zit standaard 1 casefan in aan de achterkant, maar er zijn nog veel uitbreidingsmogelijkheden. Ook zit er een raampje aan de linker zijkant in. De kast is niet de stilste, doordat er overal gaas zit voor ventilatie. Daardoor blijft alles wel mooi koel. Het is ook niet echt hinderlijk, zeker niet bij een game pc. Waarschijnlijk kan een betere CPU fan al een hoop wonderen doen. De kast voelt ook stevig aan en ik zou hem zo meenemen naar LAN parties.

Op wat montage onhandigheden na is dit een prima kast voor een fantastisch lage prijs.

Heb jij ook een Thermaltake V3 Black Edition?

Eerst zeg je:

"Ik heb al 12 jaar lang geen computer mee gemonteerd, dus het was even spannend om het weer te doen. Maar met deze kast is het goed te doen."

Maar je geeft installatiegemak toch 2 sterren, omdat er een waardeloze handleiding bij zit, de frontplaat moeilijk te verwijderen is, en het schijf systeem niet betrouwbaar zou zijn. Dit klinkt nogal tegenstrijdig.
Okee, goed punt. Ik heb het aangepast. Kast krijgt 1 punt hoger voor installatiegemak en de tekst wat aangepast.
Ik heb deze kast ook, prima te doen qua installatie hoor.
De frontplaat trek je gewoon los, geen enkel probleem.

De rede dat ik destijds voor de kast heb gekozen is dat hij helemaal zwart is en naturrlijk de prijs.
Kabel management is ver te zoeken maar met een beetje creativiteit kun je alle kabels toch nog mooi wegwerken.

Ik mis wel de foto's bij je (korte) review ;)
Ik was bang dat er iets ging breken als ik er hard aan ging trekken, maar dat kon dus gewoon? Zo leer je toch wat. Ik zal het in het er bij zetten.

Helaas geen fototoestel..