Zalman CNPS9500 LED Review

Xyzar_ 15 november 2007, laatste update op 15 november 2007, 2.221 views

Zalman CNPS9500 LED

Pluspunten

• geweldige koelprestaties
  • volledig stil bij laag toerental
  • ook geweldige koelprestateis bij laag toerental
  • eenvoudige installatie
  • bijgeleverde FAN MATE 2
  • uitlerlijk
  • prima handleiding

Minpunten

• neemt een boel ruimte in (bij mij geen punt, maar kan lastig zijn met andere (mobo) componenten of kabels)
  • tijdrovende installatie.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
De buitenkant
Allereerst viel het mij op wat een ernom gevaarte het is, het koelblokje zelf is niet zoveel groter dan de socket (478 in mijn geval), maar de hele assemblage van koelvinnen erop is lichtelijk enorm :)

De verpakking bestaat uit een wat grote doos, met daarin de koeler in een plastic verpakking zodat je er alvast lekker overheen kan kwijlen onderweg naar huis (ja, want mooi istie!). Hierin tref je naast natuurlijk de koeler de nodige bevestigingsspullen (die ik niet nodig had met m'n socket 478), een paar schroefjes (niet eens veel, das wel prettig. bij socket 478 is het zelf een kwestie van 2 schroefjes, en verder niks. Overigens zitten de bevestigingsspullen al voorgesorteerd in 2 zakjes, dus je hoeft niet eesn te zoeken welke schroefjes je nou precies moet hebben)
Daarnaast natuurlijk de handleiding, een Zalman stickertje, en niet te vergeten: de FAN MATE 2. Dit is natuurlijk maar een eenvoudig plastic dingetje en een snoertje, maar het is toch erg fijn om te hebben. De fan mate zelf voelt solide aan, en het knopje zit er stevig op. Je krijgt er een dubbelzijdig plakkertje bij wat heel praktisch is, en ook errug fijn: er zit een enorm lang snoertje aan. Lang genoeg om vanaf de aansluiting op m'n mobo (boven de koeler) langs het mobo geleid te worden, achter m'n 5.25" sloten door, door de doorkant, achter het frontje langs, en er aan de bovenkant weer uit, waardoor ik de fan mate lekker handig bovenop m'n kast kon plakken. (oh, en ik had nog kabel over.) het is trouwens een lekker stevig kabeltje, wat je goed kan bugien enzo, dus je kan hem netjes wegwerken zonder dat hij niet op z'n plaats wil blijven zitten.
De koeler zelf bestaan uit een koperen koelblok met een bevestigingspunt, een drietal heatpipes, en een heleboel vinnetjes. De heatpipes vormen een grote spiraal door de vinnen en kunnen zo snel hun warmte kwijt. De koelvinnen zijn erg dun (.2mm?), maar gelukkig wel stevig. Ze bewegen en trillen als je ze aanraakt, maar veren wel weer terug. Enige voorzichtigheid is ongewtijfeld niet overbodig. Ik heb hem zelf niet bewust als van glas behandeld, maar ik heb hem natuurlijk ook niet zomaar door de kamer geslingerd. (overigens, als je hem voor het eerst uit de doos haalt ben je natuurlijk doodsbenauwd dat er wat mee gebeurt, maar als je al een kwartier op 1 schroefje zit te klooien en dat schroefje al zeker een keer of 10 hebt laten vallen ben je niet meer zo voorzichtig.. heh, toch heb ik hem zonder enige beschadigingen geïnstalleerd, dus hij kan wel wat hebben) Ik denk dat hij behoorlijk wat kan hebben mits je er niks geks mee doet :) Voorop de koeler zit de Zalman 92mm fan. Deze is semi-transparant en verlicht met een tweetal(?) leds. Dit alles ziet er wel leuk uit natuurlijk, maar zal mij persoonlijk verder een zorg zijn. (ga waarschijnlijk wel proberen die LEDS eruit te halen, of af te dekken, aangezien ik ze nu 's nachts zie, zelf met gesloten kast.)
Vind het trouwens wel wat vreemd dat alleen de 9500 AT aléén op socket 775 past. Als je hem dus wilt installeren op een P4 of een AMD, zit je vast aan de 9500LED.
(:edit: Na aanleiding van vele andere reviews: In vergelijking tot veel andere LED producten geven de leds in deze koeler eigenlijk vrij weinig licht. Daar ik zelf nog nooit andere leds in m'n kast heb gehad was het voor mij allemaal nieuw, en ik vond het dus al wat fel. Mijn kast heeft de nodige openingen (lucht in en uitlaten enzo), en laat dus redelijk wat licht door naar buiten. Ik stoor me daar persoonlijk wel aan, maar das natuurlijk alleen mijn mening. M'n kast is overigens een oude MyCom kast, dus een AOpen kast met een ander frontje. Hij heeft aan beide zijkanten rijen gaatjes voor de lucht, en in het frontje zitten wel de nodige gleufjes en kiertjes. Als je kast dichter is dan dat zal het licht je wellicht niet storen, maar om even een indicatie te geven van hoe het er bij mij uitziet.)

Installatie
Het inbouwen was wel even een operatie, maar niet heel moeilijk ofzo. Aangezien hij met een paar schroefjes op moeilijke plaatsen vast was het nodig om m'n moederbord uit m'n kast te halen. Dit is sowieso aan te raden, aangezien het wel even klooien en kracht zetten geblazen is om de schroefjes erin te krijgen.
De handleiding is vrij beknopt, maar wel duidelijk, en na hem even goed doorgelezen te hebben was het monteren niet zo moeilijk. In andere reviews las ik dat mensen problemen hadden met het bevestigingsbeugeltje wat door de heatpipes heen moet, maar deze had ik er zo tussengefrot.
Grootste probleem ws het vastschroeven van dit beugeltje aan de bevestiging op het mobo zelf.
De koeler zit met 2 schroefjes van aan twee beugeltjes die in de standaard koeler bevestiging op het mobo passen, en hoewel de eerste van de twee er zo in zat, is het wel even een gedoe om de 2e erin te krijgen. Ik heb het voor elkaar gekregen door de bevestigingsbakjes omhoog te houden met een schroevedraaier (gewoon eronder steken), de beugel omlaag te buigen met m'n ene hand, en het schriefje erin te friemelen met de andere. Door je vingers tussen de heatpipes te houden kun je het beugetlje wat makkelijker omlaag houden.
Hierna is het een kwestie van de schriefjes goed aandraaien, en de hele handel terug in de kast schroeven.
Voordeel van het mobo verwijderen was dat alles nu toch los zat, en ik het maar meteen even netjes weer heb aanegsloten en de kabels netjes heb weggestopt.
Resultaten
De koeler is geïnstalleerd in het systeem zoals beschreven in m'n profiel: een P4 2.8GHz op een Asus P4P800 moederbord.
Voorheen draaide hij idle op een graag of 50, en onder een flinke belasting al snel over de 70. (met soms een uitschieter rinchtig de 80)
Dit was met de stock Intel koeler die ik er 3,5 jaar geleden (nieuw) op heb gezet.
Meteen na het aansluiten en opstarten gaf Speedfan een keurige 44 graden aan, en na een paar minuten begon deze drastisch af te lopen naar een stabiele idle-temperatuur van 35 graden.
Over het algemeen (tijdens internetten, msnen, TV kijken, =bij een gemiddelde load van zo'n 10 à 20%) draait hij rustig op een graad of 35, 36, en bij belasting stijgt hij niet veel verder dan 44.

Opmerkelijk is dat eht weinig uitmaakt of ik de bijgeleverde FAN MATE 2 helemaal terug draai naar 5V, of dat hij op 12V loopt. Het toerental is bij deze voltages resp. rond de 1300 en de 2600rpm, maar de CPU temperatuur is vrijwel hetzelfde. Het verschil is wel merkbaar, maar alleen bij (langdureige) zware belasting, waarbij hij hem op volle toeren een paar graden kouder joudt, en na een belasting, waarbij hij wat sneller terugloopt naar de 35.
Het evrschil is dus tijdens normaal, dagelijks eigenlijk niet merkbaar en ik heb hem nu dan ook permanent op 5V draaien.

De geluidsproductie is op volle toeren heel acceptabel, en een stuk minder luid en storent dan de stock koeler. De stock fan is slecht een centimeter of 6, 7 in diameter, en maakt dus een stuk hoger geluid dan deze (92mm). Nou kan het natuurlijk schelen dat mijn oude koeler al wat jaartjes oud was en alweer een beetje stoffig (had hem een maandje of wat geleden helemaal schoon gemaakt), maar toch scheelt het aanzienlijk.
Het geluid van de fan op volle snelheid komt niet veel boven de rest van de PC uit, en is ook niet veel luider dan de andere geluiden in mijn kamer. (verwarmingsleidingen, huisgenoten, buren)
Vanaf een volt of 6 (ruwweg 1/5e of 1/6e van het bereik van het knopje op de fan mate) en lager hoor ik de fan helemaal niet meer (ongeacht de afstand van luisteren), wanneer ik hem ietsje harder zet dan dat is hij wel hoorbaar, maar komt hij nog steeds niet boven de andere gluiden uit. (andere koelers, harde schijven)

De prijs van de koeler valt enorm mee. Zo rond de 40 euro zit hij in dezelfde prijsklasse als de andere Zalman koelers voor de P4 (de CNPS7x00 series), welke variëert tussen de 25 en de 40 euro. Hij is hiermee dus vergelijkbaar met het duruste 7x00 model. Ik her er zelf 49 voor betaald bij de Mycom, maar dat scheelde weer verzendkosten en wachttijd. :)

De compatibiliteit van het ding is helemaal perfect, aangezien hij op alle P4's, veel AMD en de nieuwe Intel Core's past. Dit was ook een voordeel voor mij, want mocht ik nu m'n processor eens vervangen (voor een Core Duo of quad, hoogswaarschijnlijk) dan kan ik deze koeler gewoon overzetten.

Conslusie
Al met al is het dus een geweldige koeler. Hij is vrij eenvopudig in te bouwen als je er eventjkes voor gaat zitten, en de prestatie zijn fenomenaal. Bij diverse kleine dingetjes merk je toch dat die jongens bij Zalman er nét even ietsje langer dan stikt noodzakelijk over hebben nagedacht, en dat is fijn. (dingetjes als, de schroefjes die in het goeie zakje zitten, een bijgeleverd inbus-sleuteltje, een plakkertje voor je FAN MATE, praktisch lange snoertjes)
Ik kan me goed voorstellen dat er koelers zijn waarbij het inbouwen toch en stuk problematischer of ingewikkelder is, al heb ik hier geen ervaring mee. Toch durf ik wel te beweren dat deze koeler prima geschikt is voor de onervaren gebruiker. Het is mij ten slotte ook zonder problemen gelukt, en hoewel ik in m'n leven natuurlijk al de nodige computers in elkaar heb geschroeft was et toch wel een beetje spannend.

Het enige wat er nog bij had gemoeten is zo'n mal-stickertje voor de koelpasta. (zo eentje met een opening erin, zodat je je chip makkelijk, op de juiste plaats kan vorozien van een laaghje pasta met de juiste dikte). Zo'n malletje zat er bij de stock koeler geloof ik wel bij, en dat scheelt het geknoei.
Ze hadden er natuurlijk ook gewoon een plakkertje koelpaste op kunnen plakken, of er een bij kunne leveren. (meen dat dat ook niet ongebruikelijk is bij koelers).
Als ze dat zouden doen, dan issie helemaal af. DAn is de installatie alleen nog maar een kwestie van schroefjes aandraaien, en het beugeltje op z'n plaats krijgen, en als da niet iedere halve gare hem kan installeren, dan weet ik het ook niet meer :)

Nog een opmerking wat betreft de installatie; in de andere reviews variëren de ervaringen van "pff.. eitje!" tot "onmogelijke opgave". Het is even een werkje om je hele mobo los te halen, en het vastschroeven is even een geklooi, maar het is niet moeilijk. Je hebt er geen hippe skills ofzo voor nodig, alleen even tijd en een schroevedraaier.

Heb jij ook een Zalman CNPS9500 LED?

Goede en zeer uitgebreide review.
Ik heb de fan zelf ook, ik vind alleen dat de LEDs juist helemaal niet fel zijn. Vergeleken bij mijn andere fans (AC Ryan Blackfire4 Blue UV) geeft deze fan bijna geen licht. Ook als ik naar bed ga en ik zet alle verlichting uit, behalve van de Zalman CNPS9500 valt het mij bijna niet op.
Ik had al gelezen dat meer mesen de LEDS tamelijk flauw vonden, heb het even aangepast in de review.

Tegenover een dikke AC Ryan lichtbak zal hij het inderdaad afleggen, maar als je verder geen leds in je bak hebt, dit nooit gehad hebt, en er niet aan gewend bent is eht een hele bak licht :)

Sowieso is mijn kast niet zo héél dicht (luchtinlaten in de zijpanelen, uitlaten in de achterkant, een enkel PCI slot waar geen afdekdignetje meer zit, dat soort dingen) dus ik zie een aantal vlekken blauwig licht op m'n muren :P
Ik heb zelf de 9700. Wanneer je middels die fanmate het aantal toeren terugdraait naar minimaal (langzaamst) dan branden die ledjes idd erg flauw. Ze branden feller boven de 14 a 1500 toeren. Want dan krijgt ie de volle mep qua stroom. Zal wellicht op de 9500 ook zo zijn?
Ze worden wel beïnvloed door de stand van de fan mate ja. Bij lager voltage branden ze wat minder fel, het omslagpunt zit volgens mij zo'n beetje halverwege het bereik, dus zo rond de 8, 9 volt. toerental zal dan ronde 1800 liggen. (schat ik zo even uit m'n hoofd, hoor)
thermalright ultra extreme blijft toch de king als het op luchtkoelers komt.
voor de rest mooi review
Mag ik je vragen waarom je het lucht naar boven (richting voeding) laat blazen?
Is het niet beter om hem naar de achterkant van de kast te laten blazen, daar zit meestal ook nog een outtake casefan.
Of zie ik het verkeerd op de foto?
Komt toch op hetzelfde neer?! Of het nou via de outtake of de voeding naar buiten wordt geblazen/gezogen.
De voeding zelf geeft al warmte af en dan zuig die dus nog meer warmte erin....
Weet niet of dat veel uitmaakt
Jammer dat je geen eigen gemaakte foto's post ipv van google afbeeldingen.

Voor de rest een nette review. Zelf bezit ik ook de 9500

Ik heb de fan eruit gehaald en vervangen door een papst koeler.