Specificaties GF 8800 GT, 512MB DDR3 - Bekijk alle specificaties

Sparkle SF-PX88GT512D3-HP Review

L.N. 29 februari 2008, 2.330 views

Sparkle SF-PX88GT512D3-HP

Pluspunten

• Prestaties
  • Prijs/kwaliteitsverhouding
  • Fan is maar 1 slot dik
  • Overclockbaarheid

Minpunten

• Geluidsproductie
  • Fan blaast de warmte de case in

Drivers en compatibiliteit Score: 4
2 x Maxtor HDD
Coolermaster 450W voeding

Windows XP MCE
NVidia 169.09 Beta driver

Zoals velen heb ik uitgekeken naar de Nvidia 8800GT-serie vanwege de lovende reviews en de zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding. En tot nu toe maakt de kaart deze verwachting helemaal waar! Spellen lopen erg soepel en vol details!

Featureset
Qua features blinkt de kaart niet echt uit, maar persoonlijk vind ik dat niet erg. Zo zijn er geen spellen bij geleverd. Qua core is deze erg goed, maar de bijgeleverde accessoires zijn minimaal:
  • een molex naar 6-pins-power-aansluiting
  • Kort S-video-kabeltje
  • S-video-naar-RGB-kabeltje
  • DVI-naar-D-Sub-connector
  • CD met drivers
  • Installatiegids
Dit is erg karig, maar dat zorgt er waarschijnlijk ook voor dat de kaart iets goedkoper is dan vergelijkbare kaarten. Aangezien ik niets geef om extra games of tierelantijntjes, vind ik de featureset goed, doordat het weglaten van onnodige zaken een positief effect op de prijs heeft. Verder is de kaart voorzien van de "normale" aansluitingen (2 x DVI en 1x S-Video). Niets speciaals dus.

De kaart is groot, wat bij sommige cases problemen kan opleveren. Bij mijn Lian Li PC60 past het net, maar bij sommige andere cases komt de kaart tegen de HDD-bays aan. De kaart is 23,5 cm lang en hier komt de stroomconnector nog bij, zodat de maximale lengte ongeveer 24 cm is.

Prestaties
Hierover kan ik kort zijn: de 8800 GT is de kaart met de beste prijs/kwaliteitsverhouding bij de highend-kaarten. Een highend kaart voor een midrange prijs. Om wat scores neer te zetten:

3dmark05: 18763
3dmark06: 11570

Hierbij moet ik aangeven dat mijn processor en geheugen waarschijnlijk de prestaties wat tegenhouden. Dit is ongeveer 80% meer dan mijn 7900GS! De kaart is in veel gevallen sneller dan de duurdere 8800GTS.

Overklockbaarheid
De kaart is zeer goed over te clocken. Bij mijn kaart kon ik de core van 600 naar 720 Mhz verhogen, wat een verhoging van 20% is! Het geheugen kon ik van 900 naar 1020Mhz verzetten. Dit resulteerde in de volgende scores:

3dmark05: 21561
3dmark06: 13190

Tegenover de standaardscores (18763/11570) is dat een toename van 1798 punten bij 3dmark05 en 1520 punten bij 3dmark06 oftewel 15%. Dit vind ik indrukwekkend! Met een betere processor zal het verschil nog groter zijn.

Beeldkwalitet
De beeldkwaliteit van zowel de S-video als de DVI is goed. Het beeld is haarscherp. De videokaart is krachtig genoeg om hoge resoluties aan te sturen (tot 2560x1600 volgens de doos). Dit wordt gecombineerd met een lage processorbelasting bij HDTV-weergave. Precies wat je er van mag verwachten!

Modbaarheid
Aan een videokaart valt weinig te modden, behalve de koeler. Daarom geen mening.

Drivers en ondersteuning
Zowel de laatste "normale" drivers als de beta-drivers (169.09) hebben een goede ondersteuning voor de videokaart. De driver zorgen voor een stabiele kaart. De beta-drivers zorgen bij de meeste gebruikers voor iets hogere prestaties, maar veel verschil is er niet. De beta-drivers zorgen vooral voor betere ondersteuning voor nieuwe games als Call of Duty 4: Modern Warfare en Crysis (demo).

Ook na enige maanden gebruik heb ik geen problemen met de drivers ondervonden. Het aansluiten van een andere monitor met andere resolutie leverde ook geen probleem op (maar dat was ook niet te verwachten).

Warmte- en geluidsproductie
Voor een dergelijke highend kaart produceert de kaart weinig warmte. Dit komt doordat er over is gestapt op een kleiner procede, wat zorgt voor minder lekstroom en dus een lager stroomverbruik en lagere warmteproductie. Echter zit er maar een enkelslots-koeler op, zodat de kaart toch redelijk wat geluid maakt. Het is niet ontzettend veel, maar meer dan dat mijn systeem maakt. Hiervoor had ik een passief gekoelde 7900GS en het verschil is duidelijk (boven de rest van het systeem) te horen. Echter wordt in sommige reviews gesproken over een "stofzuiger". Dit vind ik overdreven, hoewel de videokaart duidelijk veel lawaai maakt als de fan op het hoogste toerental draait. Bij het gamen heeft de kaart deze stand echter nog niet gehaald. Jammer is dat de koeler de warmte in de kast blaast en niet direct uit de case.

Er komt van Sparkle een passief gekoelde variant van deze kaart. Volgens Dollarshop zal deze 260-270 euro kosten en begin of halverwege december leverbaar zijn. Voor degene die graag een stil systeem willen, is het waarschijnlijk waard om hierop te wachten.

Hoewel een prijs van 230 euro niet mis is, is de kaart het geld zeker waard. Zoals gezegd heeft de kaart een hele goede prijs/kwaliteitsverhouding.

Heb jij ook een Sparkle SF-PX88GT512D3-HP?

Reviews door de redactie

Perfecte review met de nodige info en leuke screen. Ook goede preformance berschijving :) KUTGW
Tipje; Er gaan gruchten dat als de 8800GT meer dan 2000Mhz voor het mem heeft, hij een veel kortere levensuur zou hebben, ik weet niet waar ik t gelezen heb, maar toch.

En een vraagje; Wat is je CPU Score met die CPU ? :)
Ik ga de videokaart niet overclockt gebruiken, dat was enkel voor de review, dus ik maak me geen zorgen voor de kortere levensduur.

Sterker nog, ik ga hem verkopen (ga een huis kopen, waardoor ik de komende tijd geen tijd heb om te gamen en het geld beter kan gebruiken om een kast of bak te kopen, daarnaast vind ik dat hij te veel geluid maakt). Ik ben een zeikerd wat geluid betreft, dus ik vind het te veel geluid, maar iemand anders waarschijnlijk niet, vandaar dat ik geen negatieve waardering voor de geluidsproductie heb neergezet.

Om mijn CPU-score te achterhalen heb je tegenwoordig een betaalde versie van 3dmark05/06 nodig, dus deze score kan ik niet achterhalen.
Die score van 11,5k is niet overdreven slecht hoor. In 3dmark bottleneckt je CPU meer dan in games dus zoveel zou ik er niet op uit doen.
Het is inderdaad geen slechte score maar met een beter cpu (intel C2D/QuadCore) gaan zijn prestaties echt een heel stuk voorruit! Maarja 3dmark meer bottlenecked dan in games, ja de ene game maakt meer gebruik van de cpu dan de andere he.

[Reactie gewijzigd door jporter op 15 november 2007 09:25]

Ja, het systeem is een beetje uit balans met een highend grafische kaart en een (lage) midrange processor en relatief traag geheugen. In 3dmark heeft dat een behoorlijke invloed op de score, maar volgens mij merk je dat ook wel in games. Maar dat is lastig te vergelijken en ga meer af op mijn gevoel dan gegevens.
Het gaat behalve om drivers per game ook of hij wel of niet mutlithreaded is. De CPU bottlenecked totaal niet, maar 3DMark06 is gewoon cpu gevoelig, omdat deze mutlithreaded is dus je ziet ook al dat je met dualcore in theorie dubbele van de cpu score hebt en met quadcore dubbele van de dualcore scores. Ook zijn sommige games OpenGL berust of ATi/nVidia-gesponsort en daardoor is het engine toegepast op bepaalde drivers. Zie doom 3, half life 2, call of juarez, world in conflict etc. etc.

Drivers zorgen van compatibility en ondersteuning voor bepaalde technieken en games. Maar zelfs met de beste (custom) drivers kan je met multi gpu weinig relatieve winst halen. Performance in mutligpu ziet er gemiddeld ong. zo uit:

1 Kaart: 100%
2 Kaarten: 150%
3 Kaarten: 170%
4 Kaarten: 180%

Maar dat hangt ook weer van de settings af, maar de prestatiewinst die je in theorie zou kunnen halen met mutligpu wordt sowieso nooit gehaald en dat wordt per gpu ook verder gebottlenecked.
Nette revieuw..
Voor de Stofzuiger verhalen kan je er toch een andere koeler opzetten?.
Ik heb een goede airflow in mijn kast (thermaltake soprano + 4 casefans)
en 1 direct op de vidkaart.
Ik zat al te twijfelen tussen de Asus(iets trager geklokt) de MSI(niet verkrijgbaar nog) de XFX( zie MSI) en deze..
De tests over deze kon ik niet vinden qua clocks...
heb em 5min geleden besteld dankzij jou.....
Een andere koeler kan, maar dan zit je vaak weer met de garantie die waarschijnlijk vervalt. Bovendien wilde ik een review schrijven over de videokaart zoals deze standaard geleverd is en niet zoals je hem kan maken.

Tevens zit je met een andere koeler ook aan een hoger aankoopbedrag. Waarschijnlijk is een passief gekoelde Sparkle dan een beter alternatief.

Tot nu toe lijken alle 8800Gt's die ik (op internet) heb gezien, het referentiemodel van Nvidia gevolgd te hebben. Sommige reviews hebben er zelfs over dat ze uit dezelfde fabriek komen. Als dit waar is, dan zullen alle merken gemiddeld evengoed resteren en overclocken.
Ja over de garantie heb je gelijk .. het is dan wel verstandig met riva je temps bij te houden ..
En met een andere koeler is het vaak met de temperatuur beter..
ieder ze eigen keus.. ik denk dat ik mijn garantie ook voorlopig niet op het spel zet..
mijnes komt als het goed is morgen en anders maandag of dinsdag met upc:P
hebt vanmorgen me track trace van dollarshops :P
kan echt niet wachten...

al draai ik dan met een amd 4600+ x2, 2gb (4x512dual) en WD 74 gb.. ben benieuwd of me cpu echt de bottleneck zal zijn .. en in hoeverre..
maar genoeg over mijn kast :D
Ik denk dat alle kaarten die rond deze maand verkrijgbaar zijn de zelfde clocks kunnen halen. En om maar geen risico te nemen zou ik toch 1950mhz ram draaien. Dit geld voor iedreen die deze kaart in bezit heeft.
Ik heb van meerdere tweakers al gehoord dat het geheugen niet boven de 2000 Mhz mag komen? Heeft iemand daar en bron van? Ik krijg namelijk het gevoel dat iedereen elkaar napraat zonder dat er een reden voor is. Maar natuurlijk kan ik het mis hebben.
Ik lees het dus ik neem ook geen risico en draai op 1950mhz

kunnen deze kaarten sli draaien op een Nforce 650i met 2x 8x sloten??
ik heb deze kaart nu ook aangeschaft en ik haal stock 11.700 punten en overgeklokt rond de 13.000 punten

max haal ik 730/1080/1750 - core/mem/shaders