Samsung Syncmaster 245B Zwart Review

qbical 14 november 2007, 2.286 views

Samsung Syncmaster 245B Zwart

Pluspunten

• Vormgeving
  • Resolutie

Minpunten

• Opwarm tijd
  • Kijkhoek

Na jarenlang met mijn trouwe Philips 17 inch lcd schermpje bezig te zijn geweest vond ik het wel eens tijd worden voor wat groter geschut. De samsung 245B was een van de goedkoopste 24" monitor die ik kon vinden, er was verder ook nog het 24" scherm van Acer, maar na deze in de winkel te hebben gezien vond ik het ding lelijk en het voelde erg onstabiel. Vandaar is het de Samsung geworden.

Bij het uitpakken van het scherm was het wel even schrikken, het scherm is gewoon bijna te groot :)
Het was daarom ook nog een gedoe om alles te laten passen. Ik gebruik hem namelijk in mijn (muziek) studio het scherm mag natuurlijk niet voor mijn monitor speakers staan. Dit had nog wat voeten in de aarde maar is uiteindelijk gelukt en hij staat nu naast mijn oude 17"scherm zijn werk te doen.

Mijn eerste indruk was dat je het scherm even de tijd moet gunnen om op te warmen. Dan merk je dat de kleuren beter worden, en het contrast hoger wordt. Als het ding uiteindelijk fatsoenlijk is opgewarmd komt me er dan ook een partij licht van af! Dit kan best vervelend zijn als het wat donkerder is in de kamer, ik zet de brightness dan ook ergens op 30 ( v/d 100 ) om geen hoofdpijn te krijgen.
Qua kijkhoek is het op zich prima, ik zit er toch voor dus dan zie je alles goed. Als je er naast gaat zitten dan zie je wel snel een verkleuring en als je gaat staan nog meer. Dus voor mensen die een muur van schermen willen hebben is dit scherm niet geschikt, wil je er maar een dan doet ie het prima.

Ik gebruik het scherm vooral voor mijn muziek programma's ( live, cubase, pro-tools enz ) en de hoge resolutie heeft daar echt te veel voordelen. De kleur weergave maakt me daar niet zo veel uit. Maar, naast mijn werk als producer mag ik ook graag een website klussen of een beetje met photoshop in de weer zijn. Ik vind het goed werkbaar en merk niet echt iets van kleur-onechtheid. Maar ik doe niets voor drukwerk en ik check altijd alles op verschillende schermen/platformen voordat ik iets naar buiten stuur. Met spelletjes heb ik geen problemen ondervonden van ghosting.

Tot nu toe heb ik geen pixel defecten ontdekt en ben ik bijzonder tevreden met mijn aankoop. Voor het geld wat je ervoor betaald een prima scherm!

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 245B Zwart?

Heb hetzelfde scherm inmiddels 6 maanden staan, ook niks anders dan lof voor het scherm. Dat er een grote hoeveelheid licht vanaf komt had ik ook gemerkt en heb daarom de brightness aangepast naar 50.

Opwarmtijd is alleen de eerste keren, ik heb er inmiddels geen last meer van. Heb wel gemerkt dat je dit scherm echt op DVI moet aansluiten, op vga is het beeld merkbaar slechter (niet dat dat een punt is, bijna iedereen heeft een DVI aansluiting tegenwoordig).
Een fotootje zou leuk zijn denk ik. :)