Specificaties 37" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 37LD420 Zwart Review

ormagon 30 maart 2012, laatste update op 1 april 2012, 539 views

LG 37LD420 Zwart

Pluspunten

• Goede kleurweergave
  • Erg goed in te stellen
  • Prima kijkhoek
  • Sterk met bewegende beelden

Minpunten

• Zwartweergave
  • USB ondersteunt geen video
  • Slechts 2x HDMI
  • Kans op een versie met MVA paneel

Introductie
Het mag misschien wat laat zijn om een tv die in juni 2010 zijn eerste prijsvermelding kreeg nu nog te reviewen. Maar dit zijn modellen die winkels nu voor lage prijzen verkopen als ze er nog wat van hebben. Ik heb zelf een demomodel te pakken dat 3 maanden heeft gespeeld, deze mocht na overleg voor ¤200,- de deur uit. Zeer goedkoop als je bekijkt dat de goedkoopste 37" LG in de pricewatch voor ¤350,- van eigenaar wisselt.

Scherm
Bij de 37” editie van de LD420 wordt gebruik gemaakt van 2 soorten panelen. Een IPS paneel uit eigen fabriek, en een MVA paneel van de hand van AUO. Dit is te checken door naar de 4de letter te kijken van je productcode. Bij een W heb je te maken met IPS, bij een D met MVA. Ik heb zelf de IPS versie, de voordelen hiervan zijn de betere kijkhoek, kleurweergave en goede omgang met snel bewegende beelden. Het MVA paneel schijnt een betere zwartweergave te hebben. Verder is het scherm voorzien van een matte coating, dus ook prima te bekijken met wat lichtinval.

Kleurweergave
De standaard kleurweergave zit er flink naast op deze LG, blauw is sterk oververtegenwoordigd. Dit is in het menu goed bij te trekken en na calibratie durf ik te stellen dat de kleuren erg goed zijn voor een tv uit de budget serie. De twee expert modi geven je de mogelijkheid om de kleuren exact zo in te stellen als je zelf wilt door een oneindige stroom aan mogelijkheden.

Contrast & helderheid
Deze tv is de laatste serie die nog gebruik maakt van een klassieke CCFL balk voor de verlichting. De zwartwaardes zijn na calibratie prima te noemen maar het blijft een zwak punt. Vooral in een donkere omgeving is zwart geen zwart, maar grijs. Iets waar vrijwel alle CCFL LCD tv’s last van hebben, maar het komt de kijkervaring ondanks de uitstekende kleurweergave niet ten goede. Waar ik wel van onder de indruk ben is de egale verlichting. Er is bijna geen verschil tussen het zwart aan de randen en het zwart in het midden. Heel netjes.

HD & SD weergave
De rage is tegenwoordig om elk scherm te voorzien van 600hz truemotion, blabla. Wat mij betreft niet nodig. Het inputsignaal van films en games is nooit hoger dan 60hz en het zorgt maar al te vaak voor lelijke artifacten. Er is uiteraard wel een voordeel en dat is bij sport. Als ik mijn tv naast de LG 50PV350 van mijn huisgenoot zet is bij tennis en voetbal het verschil te zien. Bij games, films en reguliere uitzendingen is er echter geen zichtbaar verschil. Daarnaast is er op mijn IPS paneel geen enkele vorm van ghosting aanwezig, de MVA variant schijnt hier nog wel eens last van te hebben. De HD weergave is verder zoals je deze mag verwachten, scherp, van hoge kwaliteit en zonder artifacten. De SD weergave is boven gemiddeld als je een aantal post-processing opties uitschakelt. Op de één of andere manier zorgen die alleen maar voor een blokkerig en pixelerig beeld.

Featureset
De LG LD420 serie is niet erg rijk uitgerust, Logisch voor de instapmodellen van de Full HD serie. Je beschikt aan de achterkant over de volgende aansluitingen: component, VGA, HDMI & scart. Voor het geluid is er ook nog een aparte S/PDIF aansluiting. Aan de zijkant vinden we een composiet aansluiting, 3,5mm jack, USB 2.0 en een door Ziggo gecertificeerde CI+ module. De voornaamste problemen hier zijn de slechts 2 HDMI aansluitingen en de zeer beperkte USB 2.0 functie. Deze ondersteunt enkel audio en afbeeldingen, geen video. Dit is een heel bewuste keuze geweest van LG. Via het servicemenu (te benaderen met bepaalde afstandsbedieningen en telefoons) is dit namelijk wel in te schakelen. Je garantie verdwijnt er echter mee, en je loopt een risico om je tv te verpesten als je op de verkeerde knopjes ramt. Als laatste is het nog het vermelden waard dat er geen ethernet of wifi aanwezig is op de tv.

Extern
De LD420 is qua uiterlijk heel erg 2010. Pianolak, vrij dikke randen, ronde boog aan de onderkant. De bouwkwaliteit is wel dikke prima. De tv is stevig, piept of kraakt nergens als je hem oppakt en het kunststof is lekker dik. Ook is de LG nergens te betrappen op kiertjes of karig aansluitende onderdelen. Prima apparaat.

PC Monitor
Mijn tv doet hoofdzakelijk dienst als monitor. Veelal films, browsen, tekstverwerking en wat programmeerwerk. De LG vervangt een oude 32” CRT Loewe dikzak en een 28” Hanns.G LCD. Ten opzichte van de 28” zijn de pixels uiteraard een stuk groter, en je mist echt de 120 pixels aan de onderkant. Daarnaast zorgen alle post-processen in de tv ervoor dat letters en stilstaand beeld geen pretje zijn om naar te kijken. Door de input van de HDMI echter op PC te zetten schakelt de LG dit allemaal uit en is het ineens een prima monitor! Echter is op dit formaat een hogere resolutie natuurlijk wel te prefereren. Doordat het voor mij echter zowel tv als monitor in één is, is dit ideaal.

Als je deze tv ergens voor een leuk prijsje weet op te pikken heb je een kwalitatief goede tv, met prettige en snelle LG menu’s die vrij basic is uitgerust, maar erg goed in te stellen. Voor ¤200,- heb ik een geweldige koop! Als je echter de volle ¤400,- uit de pricewatch betaalt dan is deze tv aan alle kanten ingehaald door zijn opvolgers en concurrenten.

Heb jij ook een LG 37LD420 Zwart?