Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB Review

heinovandermeerNewbie 14 november 2007, 726 views

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB

Pluspunten

• Snelheid
  • Features
  • Erg stil in IDLE

Minpunten

• Seek geluidsproductie

Sinds een paar weken in bezit van deze schijf. Ik heb hem in een Shuttle barebone gebouwd met de intentie om een zeer stil systeem te bouwen. Eerst was ik ervan overtuigd dat ik een seagate baracuda schijf moest gaan gebruiken.... De geluidsproductie van de seagate was echter dusdanig hoog dat ik deze rap retour heb gestuurd. Na wat reviews gelezen te hebben bleek de spinpoint een stille en acceptabel snelle schijf te zijn. Snel besteld en ingebouwd dus. De eerste ervaringen van de schijf zijn behoorlijk positief. De snelheid is voor een samsung schijf inderdaad acceptabel. De betrouwbaarheid moet zich nog bewijzen.
Wat geluidsproductie betreft ben ik nog niet helemaal tevreden (was toch de reden voor aankoop van deze schijf) In Idle is de schijf inderdaad heerlijk stil. De seek geluiden wekken bij mij echter behoorlijk wat irritatie op. Wanneer de pc boot of er wordt een serieus programma gestart dan heeft de schijf behoorlijk wat lawaai (positief: minder dan de seagate). Ik geloof dat er op dit moment niet echt stille 500GB schijven te verkrijgen zijn.

Conclusie:
goede harde schijf, prijs kwaliteit is erg goed. Ondanks de geluidsproductie toch een aanrader.

Heb jij ook een Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB?

Ben erg benieuwd, krijg volgende week 2 stuks binnen,

Bedankt voor deze review.
Bedankt inderdaad, ben ook een 500GB schijf aan het overwegen maar jammer dat deze toch "luidruchtig" is... Ik wacht nog even af, systeem staat nog in de planning.
Ik heb er eentje in een NAS zitten, en die hoor ik eigenlijk alleen bij het opspinnen als de schijf uit standby komt (2m afstand).
wat voor seekgeluiden praten we nu over? is het trilling door de case heen (resonantie) of puur het echte seekgeluid van de samsung zelf? Je hoort het seekgeluid wel (heb helaas vrij weinig ervaring met andere 500gb schijven van nu) maar storend is het niet. Als je last heb van resonantie kan je proberen de schijf los op schuim (of iets zachts) te zetten of als je ruimte hebt een hdd silencer te kopen.

Ik hoor zelf alleen de seekgeluiden omdat de hdd's opgehangen zijn aan elastiek (antec solo), kan daardoor niet oordelen over geluid door resonantie. Lijkt mij ook moeilijker te beoordelen zijn omdat elke kast een iets andere geluid erbij maakt.

[Reactie gewijzigd door MannyMo op 14 november 2007 11:35]

Ik heb twee van deze schijfjes in RAID hangen, maar ik heb absoluut geen last van 'herrie'. Ik hoor ze alleen een beetje wanneer ik de computer aanzet en wanneer ik een film uitpak.
En dat als ik pal naast mijn kast (CM Cosmos) zit. Overigens maakten ze in mijn vorige kast ook weinig herrie, maar wel iets meer dan nu.
Volgens mij is je kast niet goed of heb je hem er niet goed ingehangen waardoor je geluid krijgt door vibraties. Je bent ook één van de weinige die zulke lage punten geeft voor geluidsproductie.
ik ben dus ook bang dat het shuttle kastje niet echt bijdraagd aan het dempen van het seek geluid.. en wanneer ik een muziekje wat harder aanzet is het probleem natuurlijk snel verholpen. Ik denk dat ik de behuizing maar eens flink moet modden om de seek geluiden te dempen....