Specificaties Tower, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master CM 690 Review

Venator 13 november 2007, laatste update op 17 mei 2013, 4.437 views

Cooler Master CM 690

Pluspunten

• Prijs!
  • Koeling
  • Opties voor waterkoeling of gewoon veel 120MM fans
  • Makkelijke inbouw van apparatuur
  • Kabelgeleiding
  • Voeding op de bodem van de kast Š la BTX
  • The looks (ook na 5+ jaar)

Minpunten

• Niet 100% toolless
  • Geen stoffilter onder de voeding

De doos

Waar begint het mee? Met uitpakken natuurlijk! De CM-690 komt in een nette doos en is verpakt zoals het zou moeten: goed beschermd.

Exterieur

Na eenmaal uitgepakt te hebben oogt de kast als eerste indruk solide en netjes afgewerkt. Nergens heeft men steekjes laten vallen, geen rammeltjes, alles zit netjes vast zoals het zou moeten. De kast heeft een in mijn ogen erg mooie mesh over het front en de bovenkant lopen, alwaar men ook de aansluitingen voor USB, Audio en zelfs e-Sata vind. De knopjes voor reset, power en de led's bevinden zich aan de rechterkant op de overgang van voorkant naar zijkant, wat lastig zou kunnen zijn als je de kast naast een muur plaatst op je bureau, zoals ik. Stukje er vanaf dus, probleem opgelost :).

Interieur

Na het verwijderen van de zijpanelen komen er mooie en ruime inbouwmogelijkheden naar voren. Er is in totaal plaats voor 7x 120mm fans, waarvan er 3 al ingebouwd zitten. 1 Hiervan is een blauwe LED-fan, voorin de kast, de andere twee zijn onverlichte en overigens vrij stille fans.

Als je waterkoeling in wilt bouwen: er zijn al gaten aanwezig voor de slangen en bovenin de kast zou je makkelijk een Blackice 240 kwijt kunnen, hiervan heb ik ook al enkele exemplaren mogen zien in een CM-690. Je zou zelfs 2 radiatoren in kunnen bouwen, aangezien je er ook nog eentje kwijt zou kunnen op de bodem van de kast (of een max. 140mm fan). Verreweg de meeste inbouwplaatsen (kaarten, drives) zijn toolless met een lullige uitzondering voor de optische drives. Deze kun je namelijk maar aan 1 kant schroefloos vastzetten, als je dus de drive aan twee kanten wil fixeren moet je toch nog even schroeven. Op zich wel te doen, maar noem de kast dan niet toolless ;)

Er zijn overigens zat schroeven in de kast aanwezig, netjes in de drivecages geschroeft en van 2 typen. Ingevette schroeven, zoals in een andere review te lezen is, ben ik niet tegengekomen.

Inbouw

Het inbouwen is eigenlijk zeer makkelijk, dankzij het grotendeels schroefloze design. Wat wel een hekel punt is, en al vaker genoemd is, is de beperkte ruimte achter de hardrive cage. Een SATA-connector komt hier inderdaad een beetje onder spanning, maar dit is naar mijn idee niet heel erg bezwaarlijk. De harddrives kun je in een plastic (wat goedkoop) houder stoppen, wat afgewerkt is met rubberen delen om de ophangpunten tgen resonantie.

Het interne kabelgeleidingssysteem is overigens wel fijn, maar toch wat iel uitgevoerd. Een echte klem was beter geweest, als je kabelboom wat dikker wordt wil het klemmetje nogal eens open springen.
Verder is het interne design er op gebouwd om ook kabels makkelijk achter het moederbrod en de drivecage door te voeren, dus het wegwerken van kabels is eigenlijk heel gemakkelijk. De voeding plaatst men overigens op de bodem van de kast, waardoor deze ook geen hitte in de kast brengt. Vreemd hierbij is dat Cooler Master wel een stoffilter voor de lege 140mm fan inbouwpositie er in heeft zitten, maar voor de voeding dit niet heeft gedaan (terwijl je die toch zeker weten wilt inbouwen ;)). Minpuntje.

Bouwkwaliteit

De kwaliteit van dit exemplaar was zonder meer goed. Geen scheef front, zijpanelen of scherpe randjes te bekennen. De kast is verder netjes gelijkmatig zwart van kleur en voelt solide maar toch licht aan. In de meshpanelen heb ik geen deukjes of foutjes gezien. Sommige plastic delen zouden mooier uitgevoerd kunnen worden, maar ik denk niet voor de prijs van deze kast.

Werking

Na al de spullen ingebouwd te hebben de machine eens aangezet en wat opvalt is het lage geluidsniveau gecombineerd met de afwezigheid van resonantie. Hier dragen zaken als de rubber ophanging om de ophangpunten van de harddrives zeker aan bij, alsmede natuurlijk de grotere fans.

Een hele fijne kast met mogelijkheden tot een goede luchtkoeling of een leuke waterkoeling. Er zijn wat kleine minpuntjes, maar die neem je heel snel voor lief bij het zien van de prijs van al dit moois. Als Cooler Master voor een iets hogere prijs deze minpuntjes aanpakt dan gaat de Antec 900 het moeilijk krijgen..

Update 2013

Zo tijd, voor een klein update. De behuizing is inmiddels de respectabele leeftijd van meer dan 5 jaar bereikt en het leek mij aardig om een klein overzicht te geven van plus en minpunten na deze periode. In deze periode is de inhoud 2 keer gewijzigd en is de kast dienst gaan doen als machine voor de vrouw des huizes.

Plus:

- De kast is qua looks nog steeds bijna zoals hij uit de doos kwam meer dan 5 jaar geleden, inclusief de plus- en minpunten van de initiŽle review.
- Service (zie hieronder)!

Min:

- De fans zijn toch echt wel wat gesleten, helaas heb ik geen meetapparatuur voor de geluidsproductie maar deze is subjectief wel hoger.
- Het aansluitpaneel bovenop de kast is een keer compleet gesneuveld, fabrieksfout, maar:

Het laatste punt is overigens keurig opgelost door CM door gratis verzending van een nieuw paneeltje + toebehoren, buiten de garantie!

Heb jij ook een Cooler Master CM 690?

Leuke revieww maar ik mis iets... foto's
Zelf ook trotse eigennaar van deze kast, maar bij mij hoor je fans overduidelijk, klint als een stof zuiger. Verder geen betere/koelere kast voor deze prijs.
Hmm geen last van, fans zitten voor wat betreft de front fan direct op de BeQuiet voeding, de andere twee worden door het moederbord bestuurd. Scheelt best in geluid, pas bij aardige belasting laat de kast zich wat meer horen.
ik wil deze al lang aanschaffen ter vervaging voor mijn uitelkaar aan het vallen sweeks behuizing
ik ben wel geÔnteresseerd in deze kast, maar ik zou graag een fototje willen zien als je alles ingebouwd hebt.
ik vraag me ook af, want dat zie ik neit in je review of je voorkant en bovenkant er niet een beetje goedkoop uitzien. je zei wel dat alles recht zat enzo, maar van welk materiaal is het?
voor de rest, puike review:)
De tweede foto is een foto die over de bovenkant van de kast geschoten is, de metalen mesh is daar aardig zichtbaar. Ik zal vanavond even wat foto's van m'n nieuwe systeem, dus gevulde kast in m'n fotoalbum zetten :) Kun je even zien hoe het zit met de ruimte en de bekabeling.
Mooie review!

Mijn broertje heeft deze kast en het is een geweldige kast. Maar helaas is deze niet voor de slaapkamer imo, juist vanwege het (felle) blauwe LED lichtje :/. Aangezien mijn computer juist op de slaapkamer staat, maar deze kast is wel redelijk stil.

[Reactie gewijzigd door XTREEMRaGE op 25 februari 2009 09:21]

Het LEDje is ook uit te schakelen met een button, he ;)
Hebbeh Hebbeh!

Ik heb 'm gisteren besteld, en als ik het zo lees krijg ik daar geen spijt van.

Is het trouwens ook mogelijk om de voorste fan te verwijderen voor een ander exemplaar? (andere kleur LED, of juist geen LED omdat ie in mijn kamer komt)
een puntje bij de goede punten vat ik niet heel erg, wat is er BTX aan een voeding onderin ? mooie review overigens