Specificaties 13,3" (1366x768), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Toshiba Satellite Z830-10J Review

MarianiNewbie 28 maart 2012, laatste update op 29 maart 2012, 1.582 views

Toshiba Satellite Z830-10J

Pluspunten

• erg dun en licht
  • prettig backlit toetsenbord

Minpunten

• kwetsbaar scherm
  • weinig opslagruimte

Voor mijn studie was ik op zoek naar een laptop, waarbij gewicht en prettig typen de belangrijkste punten waren. Uiteindelijk twijfelde ik tussen drie ultrabooks: Samsung Series 5 ( 899) , Asus UX31 ( 1149) en deze Toshiba ( 999). Mijn mening over de Asus (1,3 kg): zeer hoge resolutie, maar tikt voor geen meter en door afwerking is het aluminium erg vingerafdrukgevoelig. Over de Samsung (1,4 kg): tikt het lekkerst van de drie, maar ik wilde iets lichters. Bij de Toshiba had ik liever een hogere resolutie gezien, maar het gewicht (1,1 kg) en het fijne (backlit) toetsenbord maakten dat goed voor mij.

Na twee dagen licht gebruik is er een diagonale scheur/kras op mijn scherm gekomen. Toshiba beweert dat de flexibele constructie het dunne en fragiele scherm beschermt. Nou, daar twijfel ik nu sterk aan.

Ik heb natuurlijk meteen contact gezocht met de reseller en Toshiba. Allebei geven aan dat dit soort schade bijna nooit onder de fabrieksgarantie valt. Die 200%-norm van Toshiba kent dezelfde uitsluitingen. Bij Toshiba (zonder tussenkomst reseller) heb ik de reparatie geregeld en de volgende dag heeft het reparatiebedrijf de ultrabook opgehaald. Het is nu wachten op hun diagnose. Ik ga maar uit van het ergste... Het enig lichtpuntje is dat ik meteen op de dag van aankoop de verzekering geregeld heb.

Afgezien van het kapotte scherm heeft de ultrabook nog een paar andere noemenswaardige punten.
- De ventilator hoor je constant draaien, zelfs als je niks doet. Dit is een zacht zoemend geluid, alleen hoorbaar in een stille ruimte. Toshiba lost dat op met bios update 1.6. Hiermee wordt de ultrabook inderdaad stil, totdat je iets zwaarders draait, dan is het geluid van de fan harder dan voor de update. Wanneer de ultrabook weer minder rekenkracht nodig heeft (zoals met Office), wordt het weer stil.
- Een SSD van 128 GB is niet veel, maar te doen dacht ik. Het was een flinke teleurstelling dat er slechts 67 GB vrije ruimte was (van de beschikbare 97 GB). In de fabriek zijn vier partities aangemaakt, die volgens de handleiding niet te verwijderen zijn. Verder staat er veel bloatware op.
- Hoewel ik nog niet veel op de Toshiba getikt heb, vond ik het toetsenbord prettig en zeker niet ondiep. Alleen de ENTER-toets had iets groter mogen zijn en de muisknoppen zijn aan de zware kant.

Jammer dat dit de eerste gebruikersreview wordt op Tweakers. Dat doet deze mooie machine geen recht.

Heb jij ook een Toshiba Satellite Z830-10J?

Wat een waardeloos artikel. Je koopt een ultrabook als het bij je gebruik past. Daar heb jij duidelijk niet naar gekeken. Schrijf dan ook geen review
De schade aan je scherm is duidelijk gekomen doordat het lcd te ver gebogen is. Dit duidt enerzijds op een flutbehuizing, anderszijds zou je er wat bijzonders mee uitgespookt kunnen hebben. (huisdieren?)

Ik krijg laptops met dit soort schade regelmatig binnen, en meestal weten mensen niet hoe het komt. Het is echter wel fysieke schade, dus geen garantie...