Sandisk Cruzer Blade 32GB Zwart Review

halojamie 1 april 2012, laatste update op 17 november 2015, 7.384 views

Sandisk Cruzer Blade 32GB Zwart

Pluspunten

• prijs
  • handzaamheid

Minpunten

• geen dopje op USB-connector
  • jammer dat het niet in USB 3.0 iuitvoering s

Koopdrang 1 - 0 Zelfbeheersing

Aangezien ik een headset(creative tactic 3D sigma) wou kopen bij pixmania, en deze in aanbieding stond (prijs is 20 euro, voor Nederlanders 18 euro -22/03/2012- ) ,had mijn koopzucht de bovenhand.

Analyse
Even HDtune en Crystaldiskmark erop los gelaten, maar hddiskmark deed buggy en kon de testen niet afronden, desondanks doe ik resultaten erbij om een kijkje te geven op de prestaties.

Hd tune:
De resultaten van HD tune komen overeen met de praktijk, met een lage acces tijd en vrij hoge maximum schrijfsnelheid van 35 MB/sec, ook deze heeft geen fouten gevonden.

Crystal diskmark:

Deze test verliep niet volledig vlotjes, maar geeft je wel inzicht voor de snelheden. Ik heb de settings voor test op 9 en grootte op 1000 MB staan voor de Cruzer die voor de test geformatteerd is.
Van boven naar onder is de :
  • 1ste de sequentiŽle snelheid
  • 2de de 512K
  • 3de 4K
  • 4de 4K met queue depth 32 bit (degene die niet volledig is afgerond is)
De resultaten zijn zeker niet slecht, ze verschillen wel met die van HDtune, maar op sequentiŽle snelheid zijn ze wel het snelst (logisch ook), de 512 K reflecteert meer op de praktijk en de 4K situatie komt ook maar weinig voor.

Om de schrijfsnelheid te meten in de praktijk, heb ik het volgezet om te kijken wat de schrijfsnelheid is (schommelt tussen 15 en 20 MB/s, soms komen er dipjes onder de 10 MB/s voor) en de effectieve 29.8 GB (van de 32 GB) volgezet rond de 30 min (hangt natuurlijk af welk bestanden werden geplaatst, in mijn geval veel zipjes en mapjes van allemaal onder 10 MB, 20MB max). Verwacht ook niet teveel van het goede, ik heb soms ervaringen met 5, 6 MB/sec via USB.

Deze versie is nog met USB 2.0 en de prijs is waarschijnlijk ook zo laag omdat Sandisk de stock wilt uitverkopen voor meer ruimte te maken voor USB 3.0, maar dat is nog toekomstmuziek. Tot dan zal ik met deze snelheden/prestaties moeten leven.

Software
Er is encryptiesoftware meegeleverd, maar ik vertrouw meer op Truecrypt, voor de mensen die het willen weten. De encryptie is 128 bit AES en werkt zogenaamd met de drag en drop functionaliteit, ook is er een online back up (tot 2 GB beschikbaar, maar er zijn voorwaarden zoals registreren etc)

20 euro voor 32 GB, komt neer op 1.6 GB/§ of 0.625 §/GB, zeker niet slecht voor een USB-stick maar er zijn natuurlijk betere (draagbare) alternatieven voor meest GB/§ gedreven persoon.
Edit: op 1 April is de prijs zelfs gedaald naar 16 euro!

Tevredenheid en uiterlijk
De Cruzer Blade is een klein ding en het zal makkelijk zijn om het kwijt te raken. Pixmania had een lintje meegegeven om eraan vast te binden, maar deze is flashy (fluogroen) en lelijk. De USB-stick heeft een zwarte voorkomen met rode accenten en een grote print van Sandisk bovenaan en de specificaties (naam, "made in China", typenummer etc) erachter. Het weegt ook niet veel (ik schat dat het gewicht rond 10 gram weegt/ volgens deze site( http://www.usbmemorystick...sk-cruzer-blade-and-slice ) is het 2..5 gram!). De behuizing is volledig van plastic, maar buigt niet door. Toch zou ik er niet teveel mee rond gooien.... Het meest jammerlijk aan deze Sandisk is dat er geen dop wordt meegeleverd! Dus ik zou oppassen met vuil in de 'mond' van de Cruzer. Water(druppels) is ook grote vijand voor de Cruzer

Een kleine vergelijking met de Sandisk Cruzer Micro (degene die de Cruzer vervangt) is dat de Cruzer Micro een metalen behuizing en een rubberachtig omhulsel bevat, het is jammer dat de Cruzer dit niet heeft, want dit geeft je een veiliger gevoel dat het niet zo snel fysiek zal beschadigen bij een stootje of val.

Al met al een klein,maar fijn spul. Zeker een aanrader!

voor meer informatie en foto's:

Edit: 28/03/2012 schoonheidfoutjes verbeterd
Edit 30/03/2012 versie 2.0: benches toegevoegd en alinea
Edit 1/04/2012 probleem met plaatjes opgelost

Heb jij ook een Sandisk Cruzer Blade 32GB Zwart?

Wellicht handig als aanvulling op je review : http://crystalmark.info/s...stalDiskMark/index-e.html
en

Verder vind ik hem er kort maar netjes uit zien :)
Nog wat benches erbij en misschien wat uitbreiden en je hebt een zeer nette review.
benches toegevoegd, maar ik heb een slechte ervaring met de crystaldiskmark, het maakt mijn pc buggy tijdens het benchen voor 1ste test (ik was maar met internet bezig) voor de 2de test is het helemaal een ramp, daar crashte zelfs mijn pc, ik zou deze software ook niet teveel aanraden.

Ook staat op de site dat er een crucial bug is, die ik vind, nog niet opgelost is in mijn geval.

alle kritiek.commentaar is welkom.
Precies, dat snap ik ook niet.
Met USB 2.0 is best wel max 30 MB/sec te halen.
En in een USB 3.0 port ligt het nog wel iets hoger (zelfs met een USB 2.0 device).
Maar 45MB/sec ?? Dat vind ik ook wel erg hoog...
hoe kom jij in godsnaam aan 45 MB/s over usb 2.0 ? das onmogelijk namelijk want die doet hooguit 25MB/s zelfs met mn externe usb HDD red ik die leessnelheden niet via usb 2.0.
Geen idee of dit het geval is, maar zou de data ingepakt weggeschreven worden, dan kan de oningepakte data snelheid hoger liggen dan dat er werkelijk verstuurt word.
Je zou dit kunnen testen met oncomprimeerbare data.
Waterdruppels als vijand voor USB-sticks? Hier gaat er wekelijks wel eens een de wachine door op vol programma, en er is er nog nooit een stuk gegaan. Zowel U3/Sandisk dingetjes als merkje el cheapo..