Intel Core 2 Quad Q6600 Review

miorob 12 november 2007, 6.671 views

Intel Core 2 Quad Q6600

Pluspunten

• Goed te clocken
  • met goede cooler lekker cool
  • prestaties

Minpunten

• heb gezocht maar niks kunnen vinden

Na veel proberen en wat hulp met clocken komt hier mijn eerste review.

Inleiding:

Begin augustus ben ik weer bij een kleine Lanparty ( 12 vrienden ) geweest en was natuurlijk weer dolle pret met Flatout2 wat op elke pc wel draait. De pret werd voor mij al wat minder toen we rainbow6 Las Vegas gingen spelen.
Alles haperde, stotterde en was niet te spelen voor mij. Dus heb ik tegen de andere al gezegt dat ik op de volgende party een betere pc mee zou brengen.

mijn oude pc was een;
Amd64 3400+
1GB DDR 400
msi kt800 moederbordje ofzo
wd raptor 36gb 10k rpm
geforce 6800LE (geflashed naar 6800)
maxtor 80 gb p-ata
sweex voeding gold 650 watt
en dat allemaal in een sweex kast

Mijn systeem nu

Antec SonataIII kast
Asus P5kc moederbord
Q6600 cpu G0 Stepping
Scythe Mugen SCINF-1000 cpu cooler
2X 1024Mb DDR2 8500 Team Xtreem
Geforce 7900GS 256Mb vga ( te leen)
Zalman hp600 Watt voeding
WD raptor 36gb 10.000rpm s-ata
maxtor 200Gb s-ata
seagate 250Gb s-ata

Q6600 clocks en temperaturen

De overstap van amd3400+ naar deze Q6600 was voor mij al een hele revolutie en had er gelijk veel plezier van maar na het lezen van de Review van Masterant ;) had ik toch zoiets van "toch ff kijken wat ik eruit kan halen"

Met de stock cooler heb ik hem laten stressen op 2,8Ghz en deed dat zonder problemen, alleen vond de temperatuur wel aan de hoge kant ( 67 graden) en durfde met de stock cooler niet verder te clocken.

Dus maar een andere cooler besteld ( de Scythe Mugen SCINF-1000)
Fsb verhoogt naar een clock van 3Ghz en lekker laten lopen voor een nachtje maar na 5 uur toch een error. :(

Volgende ochtend de vcore verhoogd naar 1.350 en weer aangezet ( ik weer lekker dagje werken met de gedachten of het thuis nog wel goed zou gaan)
Ik thuis gekomen van het werk gelijk gekeken of het goed was gegaan. _/-\o_ jahoor alles goed.

Clock verhoogt naar 3,1Ghz maar niet gelijk stabiel dus vcore verhoogt naar :1.5 en uiteindelijk stabiel gekregen op 3,3Ghz 8uur prime. Ik vond het goed genoeg alleen temperatuur werd erg hoog dus case fan op snelste stand (dus redelijk wat geluid)

Conclusie:

Heb de cpu iets terug geclocked naar 3,26 Ghz om de temps goed te houden met de case fan op mid (acceptable geluidsproductie)

na 14 uur en 16 min prime95 vind ik dat ik zeer nette temps heb

CPU 47 graden
kern1 57 graden
kern2 57 graden
kern3 50 graden
kern4 52 graden

en dit met maar 1 cpu-fan en 1 case-fan!!!! beide 12 cm

wat ik vind is dat de kast dan ook een goede airflow heeft want mijn hdd`s zijn ook niet heel warm geworden!!!

het enige wat mij opvalt is dat ik in de bios vcore heb ingesteld op 1.5 maar dat die terug valt tijdens prime95 naar 1.3 8)7 kan ook normaal zijn, ik vind het wel best .

heb ook 3dmark06 laten lopen om naar mijn cpu score te kijken en mag niet klagen denk ik met een score van 4639 Marks
De score is te checken op

Het enige jammere is:

dat 1 bankje memory het begeven heeft die ik ff opstuur voor nieuwe!!!

vandaar ik deze tests heb gedaan met maar 1 gb memory.

andere tests volgen nog als ik andere Vga-kaart heb.

Gezien dat dit mijn eerste review is weet ik dat ik wel wat kritiek kan verwachten maar hou het wel netjes ;)

special thanx to Masterant _/-\o_ voor de hulp met clocken ;)

Heb jij ook een Intel Core 2 Quad Q6600?

Meer advertenties

It's not a bug, it's a feature ;)

Ik heb zelfde moederbord, ik schrok mezelf eerst ook dood toen mijn Vcore opeens zo zakte, ik snel even wat gegoogled, en het schijnt een feature te zijn. Niks om je zorgen over te maken iig, ook niet volges de Asus site.
Thx voor je reactie, ik had er nog niet naar gegoogled maar na 14 uur prime95 stabiel vond ik het al snel best ;)
Die temperaturen meet je met speedfan? Wat geeft CoreTemp 0.95.4 (beta) dan aan? Bij mij (e6750) geeft deze 10~15 graden hoger aan, ik denk dat je temperaturen eerder rond de 65C-70C zitten dan rond de 50C-55C.
dat verschilt per batch he? ;)

Als het een G0 is, dan moet hij inderdaad even CoreTemp downloaden, dan liggen de temps al gauw zo'n 15 graden hoger zoals jij al aangeeft.
oke ik zal nog coretemp downloaden en dan even kijken wat ie dan doet maar het is gemeten met everest (ook te zien in de screenshot, tijdens 14uur stressen.
Als ik getest heb dan pas ik de review wel ff aan.
Je kan gelijk hebben maar ik denk het niet want anders was het al keertje eerder fout gegaan want heb met stock cooler een stress gedaan en werd cpu 67 graden en als er dan nog eens 10-15 graden bij zou komen had ie dat niet overleeft denk ik. maar zal eens kijken met coretemp
ik zou als ik jouw was 8x400 3,2ghz draaien hogere fsb is meer snelheid he :) Je geheugen moet het makkelijk aankunnen zo te zien op 1:1
Ik heb hem nu op 3,2 Ghz draaien 9x356 FSB
Maar jij zegt 8x400
Als ik dat nu doe is mijn q6600 dan sneller als gewoon 9x356
Scheeld dat dan in benchmarks enzo.

Ik snapte het even niet waarom 8x400 nou sneller zou zijn als 9x356..

Kan jij me vertellen wat ik het beste kan doen dan en wat sneller..
Misschien wat verschillen vergelijken.
ja want dan draaid je geheugen namelijk op 400mhz.
Idd ja, dan draait m'n geheugen 400..
Ik gaat het eens proberen.
Want 400x9 lukt me niet (3,6Ghz) mag blij zijn dat ik de 3,4 a 3,45 haal..
Dus ik ga dat eens proberen die 8x400FSB en kijken wat het scheeld..
Ik kan het idd wel eens proberen maar dat heb ik al eens gedaan maar mijn membankjes gaan retour omdat er 1tje mee gestopt is dus die zijn niet goed |:(

ik kan het wel proberen met dat ene bankje die ik nog heb maar vorige keer kreeg ik hem niet stabiel. eruhggg jammer

EDIT: Prime95 staat aan op 8x401 en gaat nog goed ;)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Dat ging nu niet goed maar heb de voltage omhoog gezet op 2,3v en loopt nu op 1089Mhz

[Reactie gewijzigd door miorob op 13 november 2007 21:55]

Die 8x400 lukt bij mijn gewoon niet.
XP start dan niet eens op..
Ik heb namelijk de Asus P5W DH deluxe en staat al bekend dat hij een Quadcore niet zo hoog kan krijgen als dat je dat op een Asus P5K zou doen..
Ik kom met 8x Multiplier niet hoger als 375FSB stabiel.. das dan 3.0Ghz.
Maar m'n geheugen is wel sneller als zoveel x9 op 3.0 ghz dat wel..
bij mij kreeg ik hem ook niet stabiel op 8x400 dus laat hem mooi staan op 9x361 met mijn memory op 1089mhz. Mijn grootste zorg is nu de vga kaart, heb geen idee wat ik moet kopen.
Yoo, goeie review ! Lekker uitgebreid. Je hebt hem toch nog verder gekregen dan de 3,1 waar je eerst van dacht dat je hem niet verder kon oc-en , echt sweet. }> Nog beter dan ik met mijn 680i chipset, maarja het gaat uiteindelijk om het exemplaar dat je geleverd krijgt , klokken doen tegenwoordig de meeste mobo's toch wel (mid/high end) :+ .

Greetz
Ja goed he, misschien dat ie wel nog verder kan want de geheugenbankjes die ik had van Team Xtreem waren niet goed en heb nu andere van corsair pc8500@1080Mhz nu

ook heb ik nu vga kaarten gekocht want anders sterf ik met de folder in de hand.
Het zijn 2X HD3870 geworden van jetway!!! #@$%%$^ wat een vette kaarten zijn het zeg!! Alleen had wel iets meer prestatie verwacht maar kan er wel tegen aan tot februari of tot de R700 uitkomt.

meerdere reviews gelezen maar prestaties blijken wel goed te zijn!!

3dmark06 16200 ;)

[Reactie gewijzigd door miorob op 11 december 2007 23:00]

Ziet er goed uit!

[Reactie gewijzigd door TheHammer op 2 april 2008 14:23]

leuke review,

ben zelf ook van plan een Q6600 te kopen icm waarschijnlijk 1x3870 of 1x8800 GT (1024mb)

wordt waarschijnlijk de 3870 icm P5KC mobo.. misschien later als de 3870 90 euri is nog eens uitbreiden naar crossfire :P

En eerst maar 1 graka omdat ik niet uit ben op ultieme gameprestaties maar wel veel videobewerking doe. Dan hoop ik dat dit proc'je met 4 Gb ram het leuk doet :)

ga ik wel vanuit :P