Specificaties Socket 775 met Intel G31 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI G31M-F Review

Zadok 12 november 2007, 2.123 views

MSI G31M-F

Pluspunten

• Goed genoeg voor een basis PC

Minpunten

• Niet goed over te klokken.

Oorspronkelijk had ik dit moederbord gekocht met de intentie deze in combinatie met een E2180 (200FSBx10) en goedkoop geheugen (Kingston KVR667D2N5K2/2G) over te klokken.
Ik heb gekozen voor dit moederbord omdat deze de G31 chipset gebruikt, die volgens mij de goedkoopste 'nieuwere' chipset is die gemaakt is om default op 333 te kunnen draaien. (Andere chipset kunnen middels overklokken ook wel op 333 draaien overigens).

Het eigenlijke doel:
G31M + E2180 (default 2.0GHz) + standaard DDR2-666 overklokken naar FSB333 (moederbord zelf is dan niet overklokt) met een resulterende CPU clock van 3.33GHz (wel zwaar overklokt) en het geheugen op 1:1 ratio (dus ook weer niet overklokt). Alleen de CPU zou dan dus overklokt zijn.

Na een dag proberen het bord over te klokken heb ik het opgegeven.
Ik heb zelfs moeite genomen om op zoek te gaan naar BIOS editors voor de AMI bios, echter teleurstellend resultaat (niet voldoende werkende tools: AMIBCP 7.xx). Ook heb ik het CMOS behorende bij het BIOS (niet het BIOS programma, maar de BIOS 'user' settings staan hierin) geprobeerd te hacken in de hoop de FSB-mem ratio te wijzigen --> FSB op address 0x57 (offset ten opzichte van 200MHz) en FSB-Mem ratio op address 0x5E (gevonden values 0x00 auto, 0x0A 5:3, 0x0B 2:1, 0x01 4:3, 0x02 5:4, 0x05 1:1 ??), moest wel steeds het (simpel) checksum op address 0x3E, 0x3F updaten anders kreeg ik een Checksum error bij boot en werden de instellingen weer naar default gezet.
Bios wist echter steeds weer settings te vernaggelen, wel een mogelijke methode om settings te wijzigen overigens, dus dit zou een mogelijk manier kunnen zijn om bijvoorbeeld ook de FSB-PCIe ratio te vinden??? echter heel erg BIOS afhankelijk. Beter misschien om een paar 10-tjes meer uit te trekken voor een wel overklokbaar moederbord??? :) .

Het BIOS heeft wel overklok mogelijkheden maar er ontbreekt:
- FSB-Mem ratio opties niet bij voorhand zichtbaar, pas na een gedurfde overklok (verkeerde FSB-MEM ratio met een verhoogde FSB) met een geslaagde reboot in het BIOS wel nieuwe FSB-Mem ratio te zien (266 met zelfde geheugen op 5:3).
Echter na selecteren en opslaan/reboot, soms crash, soms goede start maar blijkt in Windows met CPU-Z gecontroleerd te hebben de ratio weer terug op het oude (5:3). BIOS heeft dus zo zijn eigen nukken.
- FSB-PCIe ratio niet in te stellen. Toen ik mijn 200FSB (default voor de CPU) boven de 240 had werd spontaan mijn SATA harddisk niet meer herkend. Ik vermoed dat dit betekend dat niet alleen mij FSB 20% is opgeklokt, maar ook de PCIe ?!?!

Met standaard 200FSB heb ik 240FSB wel makkelijk kunnen halen, met het Kingston KVR667D2N5K2/2G (goedkoop) geheugen op de standaard voor dit geheugen 1.8V (BIOS default is overigens 1.9V). Of het BIOS de memory timing heeft aangepast om dit te bereiken weet ik trouwens niet, stond op auto (CPU-Z melde wel steeds 5-5-5-15).

Het moederbord is in principe gemaakt om met processoren te werken voor default 200FSB 266FSB en 333FSB. Het moederbord zou dus technisch makkelijk geschikt moeten zijn voor over klokken van mijn 200FSB CPU.
Zelfs in combinatie met standaard geheugen (DDR2-666 => 333).
Het BIOS is echter de beperkende factor. Als de fabrikant iets meer moeite had genomen zou het een ideaal low-budget G31 overklok-moederbord zijn.
Mischien dat er een andere fabrikant is die ook een goedkoop G31 bord heeft maar dan wel overklokbaar? Laat het me weten!!!

Voor overklokken is dit bord dus een echte afrader!

Nog een opmerking:
Mij viel laatst de Conroe1333-D667 op, EUR10 goedkooper, maar wel goed overklokbaar volgens een review, beperking is 333FSB met PCIe op 115, dus 300FSB moet makkelijk lukken, oudere chipset, niet veel luxe maar voor basic gebruik zeer geschikt?! HINT: Vergelijkbaar/gelijk bord verkopen ze ook met een bundled CPU onder de naam 2Core1333-2.66G en 2Core1066-2.13G wat volgens mij een E2140 200x8 is op 333 => 333x8=2.66 respectievelijk op 266 => 266x8=2.13, lijkt erop dat los bord met CPU goedkoper is dan laatstgenoemde bundled??? Anyway geeft wel aan dat dit moederbord type (Conroe133-D667) geschikt is voor overclocken. LET OP: dit zijn aannames, geen garanties, heb nog geen Asrock geprobeerd!!!

Heb jij ook een MSI G31M-F?

Waarom neem je niet de G33? Volgens Anandtech een prima mATX bordje om mee over te clocken :)

Verder goede en duidelijke review! :)
Ik vind dit een matige review, want je beschrijft alleen maar het overclocken, en ik denk niet dat dit moederbord daar voor bedoeld is. Je zou dus ook wat meer informatie over de rest van het moederbord kunnen geven.