Creative Sound Blaster Recon3D PCI-E Review

reaper-nlNewbie 27 maart 2012, 5.131 views

Creative Sound Blaster Recon3D PCI-E

Pluspunten

• loepzuiver geluid
  • 5.1 aansluiting
  • aparte hoofdtelefoon aansluiting
  • klein formaat ( zit niet in de weg van eventuele videokaart koeler )

Minpunten

• tot nu toe nog geen echte minpunten gevonden

Opnamekwaliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Drivers en support Score: 4
CPU-belasting Score: 4
na de reviews , die te vinden waren over deze kaart, gelezen te hebben heb ik getwijfelt of deze kaart de moeite waard was om aan te schaffen. maar kan maar een ding erover zeggen WAT EEN TOPKAART.

ik gebruik hem voornamelijk voor te gamen waar hij echt top kwaliteit geluid weergeeft. ook de films en muziek die ik gekeken / beluisterd heb klinkt loep zuiver.

aangezien de X-fi HD geen directe 5.1 / 7.1 aansluitingen heeft is dit de kaart die je moet hebben. heb de X-fi fatality pro vervangen voor deze , en is echt de moeite waard geweest.

de kaart heeft naast de 5.1 jack aansluiting ook een aparte aansluiting voor een hoofdtelefoon / headset. verder is er nog een optische in- en uitgang aanwezig.

installeren ging makkelijk. veel minder problemen met de drivers als de vorige kaarten van creative.

hoop dat ik degene die op zoek zijn naar een goede review van de recon3D hiermee geholpen heb.

ik geef de kaart 9/10.

Heb jij ook een Creative Sound Blaster Recon3D PCI-E?

is er echt een groot verschil tussen dit en een mobo audiochip?
Heb deze geluidskaart ook sinds vandaag en het geluid is vele malen beter dan een onboard audiochip. Gebruik de kaart icm een 5.1 headset, het surround geluid is zo zuiver en de bass klinkt echt heerlijk :P Zoals de reviewer al aangeeft heb je ontzettend veel opties om aanpassingen te doen in het Creative config scherm en is de mic aansluiting ook stukken zuiverder :) Ben er zeer tevreden mee!

[Reactie gewijzigd door M4DMan op 9 juni 2012 16:20]

ik heb zelf ook die xfi 2 audio chip onboard. persoonlijk vindt ik de geluidskaart veel mooier , helderder en zuiverder geluid geven.

en daarbij zijn de opties in het menu van de kaart veel uitgebreider dan die van de onboard chip.

dus ik zeg als je het geld er voor over hebt is het de moeite waard.
Hoi,

Ik twijfel niet aan dat de kaart beter klinkt dan een on-board geluidskaart, maar hoe groot is het verschil tussen deze kaart en jou vorige kaart?
Wat werkt beter, wat werkt slechter?

Als je de volume langzaam aan omhoog schuift, komt er vervorming?
Gebruik je een equalizer (hard of softwarematig)

Ik vind het zelf wel fijn als ik geen EQ zou hoeven te gebruiken.

Met iedere andere geluidskaart kun je precies dezelfde pluspunten geven. (er zullen vast wel uitzonderingen zijn)

Een aparte hoofdtelefoon aansluiting en 5.1 aansluitingen vind je al op een 19 euro kaartje.
Waardoor onderscheidt deze kaart zich van bijv. http://www.mycom.nl/Produ...Creative-SB-51-VX/1194287
Ik wil de mensen niet teleurstellen maar is het verschil tussen je onboard audio chip en deze geluidskaart echt zo groot? Ik had een x-Fi kaart in gebruik vooral voor het gamen met 5.1 head set. Nu gebruik ik de onboard chips en ik hoor werkelijk met gamen geen verschil. Het is wel van belang dat je de juiste settings gebruikt.

De signaal/ruis verhouding van de "losse" geluidskaart was wel een stuk beter maar voor gamen minder van belang. En voor 3D positiegeluid hoef je het ook al niet te doen.
Ik heb deze kaart gisteren binnen gekregen en ben hem nu vol op aan het testen. Aan mijn monitor speakers (hercules XPS DJ monitor) hoor ik wel een grote verschil, ik twijfelde er niet aan maar heb alsnog even de jack plug in mijn on-board geluidskaart gedaan en ja hoor, je hoorde het verschil. En verder met een koptelefoon, ik heb ook een 5.1 koptelefoon van logitech en zoals M4Dman al zei, de surround geluid en bass is gewoon zo zuiver. Misschien dat "slecht horende" mensen er niets van merken maar ik merk het zeker wel en ben er hartstikke blij mee.
Ik had eigenlijk een paar vraagjes over de geluidskaart.

Kun je ook instellen dat hij muziek (een stereo bron dus) zo afspeelt dat het 2x stereo word (4.0/4.1)??
En kun je ook het aantal hz van de subwoofer instellen in de Software?

Zelf twijfel ik nog of ik een aparte geluidskaart nodig heb. Maar als deze kaart die dingen kan zou dat wel heel fijn zijn..
Je kan van een stereobron surround maken, het is instelbaar hoeveel de achterste speakers meedoen.

De frequentie is instelbaar waarmee je bepaalt wat er naar de subwoofer gaat.
Als hij er surround van maakt, maakt hij er dan een soort nep surround van of stuurt hij gewoon hetzelfde signaal naar meerdere speakers? En dat hij er dan bij (dts) film juist wel true surround van maakt.

En over de subwoofer, je kunt dus gewoon instellen dat de subwoofer pas moet beginnen bij 80hz?
er zit een optie op om van stereo surround te maken , maar weet niet of dit echt 5.1 surround wordt. ik gebruik zelf een 5.1 headset ( mijn speakers zijn helaas kapot ). de subwoofer is inderdaad in te stellen om bv bij 80 hz te beginnen.
Thnx voor je info, ik weet eerst wel genoeg :)
Wat voor boxen heb je er op aangesloten en hoe? Via spdif? of jack?

Ik heb dezelfde kaart, en heb er via spdif out een logitech z5500 set aan gehangen. Nu werkt alles, alleen heb ik mijn twijfels over 5.1. Zodra ik de tests doe in de software van Creative onder Luidsprekers en Hoofdtelefoons klinken de Center Front left/Rightgoed, maar zodra ik Rear Left/Right aan klik komt het geluid ook uit de Front boxen. Enig idee toevallig?
nee sorry. ik gebruik zelf een 5.1 headset en die werkt goed. ook de rear speakers. heb momenteel geen speakers in gebruik.
Ik heb momenteel de Creative X-Fi Extreme Music. Misschien domme vraag, maar wat is de prestatiewinst vergeleken met deze kaart? Hij is namelijk marginaal duurder en kan niet zo snel de verschillen zien.
Wat is het verschil tussen de Creative en een onboard geluidskaart als ik de optische uitgang gebruik in passthrough (o.a. DTS signalen)? Dan moet het toch niets uitmaken of ik een onboard heb of een Creative?