Specificaties 500GB 3.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

WD My Book Essential WDG1U5000 500GB Zwart Review

tomtom137 11 november 2007, laatste update op 13 november 2008, 1.332 views

WD My Book Essential WDG1U5000 500GB Zwart

Pluspunten

• Weinig tot geen geluidsproductie
  • Goede prestaties
  • Plug 'n Play: geen probleem
  • Strak design

Minpunten

• Knop werkt niet altijd even goed

Mobiliteit Score: 5
Mooi schijfje van Western Digital. Ik heb deze gekocht omdat het sowieso een mooi apparaat is, en ik nooit problemen heb gehad met Western Digital.

Prestaties zijn netjes, iets onder de maximale snelheid die USB2.0 heeft. Linkje naar HDTune benchmark:

Jammer genoeg werkt het groene knopje niet altijd. Af en toe kan ik 'm middels die knop uitzetten maar vaak moet het toch echt eerst via "Safely remove hardware" en dan moet ik de knop 2 seconden inhouden om 'm uit te zetten. Aanzetten is geen probleem.

De schijf werd geleverd met een adapter, een 230V kabel én een Engelse stekker(3-polig). Dat vond ik zeker een pluspunt want nu kan ik de schijf ook in een groot deel van het buitenland gebruiken.

Compatibiliteit is in orde. Ik hoefde de schijf maar aan te sluiten en 2 minuutjes later was de schijf toegankelijk via Explorer. Verder wordt Google Desktop Search nog meegeleverd. Er hoeft dus geen software van WD geďnstalleerd te worden, het is aansluiten en gaan met die banaan :).

De schijf is niet al te groot en de voeding viel me ook mee: niet te groot en een laag gewicht. De schijf zelf weegt ook niet veel. De WD is een mooie, slanke schijf die mooi op je bureau staat.

Af en toe staat de schijf heftig iets weg te schrijven terwijl ik 'm daar geen toestemming voor heb gegeven. Dan maakt de schijf redelijk wat lawaai maar het grootste deel van de tijd is de schijf nauwelijks te horen.

Warmteproductie is prima. Op een lanparty staat ie af en toe een uur of 40 constant aan, en zelfs dan is het geen probleem. Als je er iets oplegt wordt het voorwerp wel warm maar over de gehele linie zit dit dik in orde.

De schijf is goed geprijst, enkele tientjes boven de prijs van een interne 500GB-schijf. Ik koos voor de 500GB versie omdat die maar een paar tientjes duurder was dan de 320GB versie en ik wist toch wel dat ik 'm vol zou krijgen.

Kortom, de WD Essential Edition is een mooi, slank ding met een goed design dat net staat op je bureau. Met 500GB een weelde aan ruimte op dit moment.

Heb jij ook een WD My Book Essential WDG1U5000 500GB Zwart?

raar, ik heb dezelfde, maar de groene knop is bij mij geen knop. Hebben wel alle tweakers hier de Essential? volgens mij niet..
Ik heb deze ook maar volgens mij is de groene cirkel echt geen knop hoor :S Maargoed ik heb die knop toch niet echt nodig
Verder wordt Google Desktop Search nog meegeleverd.
Hoe dan? Staat dat voorgeinstalleerd op die schijf?
Mijn ervaring is dat erg veel van die MyBooks defect gaan. In de tijd dat ik in de computerwinkel werk zijn die dingen als broodjes over de toonbank gegaan, maar ze zijn ook in grote aantallen retour gekomen, met klanten die smeken of je hun data kan redden... Blijkbaar is WD al bekend met de hoeveelheid klachten, want die heeft bijna alle teleurgestelde klanten bevoegdheid gegeven het apparaat open te laten halen door ons, en de garantie alsnog door te laten lopen.
Mijn vetrouwen in die dingen is matig, in ieder geval voor de Essentials editie.