Intel Xeon X3220 Boxed Review

35517 11 november 2007, 1.580 views

Intel Xeon X3220 Boxed

Pluspunten

• 64-bit
  • Stabiliteit
  • Prestaties

Minpunten

• Tot nu toe geen

Ik heb deze processor aangeschaft voor mijn nieuwe webserver aangezien de oude server inmiddels alweer 3jaartjes draaide en nou niet echt over "goed spul" beschikte.

Ik heb heb lang gekeken naar een dual-core, maar de prijs van deze quad-core was relatief gezien erg laag, ik heb er 240 euro voor betaald bij Azerty.

Na het in elkaar zetten van de server was ik toch wel erg benieuwd naar de prestaties onder Windows, dus had ik er maar even snel Windows opgegooit en Cinebench gedraaid. Bij de single-CPU benchmark behaalde hij 2796 punten en bij de multi-CPU 9825 punten.

De Xeon X3220 is geheel identiek aan de Core 2 Quad Q6600, allebei zijn het in feite 2 "aan-elkaar-gelijmde" Core 2 Duo E6600's. Ik heb ook de benchmarks vergeleken met een vriend die een E6600 had en de score van de multi-cpu was dan ook bijna exact de helft bij hem van wat de Xeon X3220 had behaald.

Nu heb ik er FreeBSD 6.2 stable opstaan als OS, of hier benchmarkprogramma's voor bestaan weet ik niet, daar heb ik niet speciaal naar gezocht maar wat misschien wel noemenswaardig is, is dat het compilen van het hele OS (6.2-STABLE) slechts 20 minuten geduurd heeft, in tegenstelling tot de 5 a 6 uur die het duurde op een AMD Sempron 2200+ (4.11-RELEASE, geen idee of dat ook nog wat uitmaakt).

De processor heeft een EM64T instructieset aan boord, Intel's versie van AMD64, hier heb ik dan ook gebruik van gemaakt door de AMD64 versie van FreeBSD te gebruiken, vooral ook omdat ik er 4 GB geheugen in heb zitten leek me dat een verstandige keuze.

Qua stabiliteit is het dik in orde, ik heb 10 uur lang memtest86+ (9 cycles) gedraait zonder problemen, en de server draait inmiddels al 14 dagen zonder enige problemen.

Heb jij ook een Intel Xeon X3220 Boxed?

hey, ik zag hier zo je systeem specs staan, en ik wou iets soortgelijks keertje halen. Nu zie ik op de foto dat je een 1U behuizing gebruikt, mag ik vragen welke dat is?
sorry voor m'n late reactie, zou handig zijn als je hier notificaties kreeg als er gereageerd werd... het is een Chieftec UNC-110S-B behuizing ;)
waarom gebruik je voor een server deze hdds ?
waarom niet de raptor disken ?
Omdat ik ook al WD1600JB schijven gebruikt heb in m'n vorige server en die waren snel en betrouwbaar genoeg. Ik draai ze ook in RAID 1, dus mocht er toch ooit eentje uitvallen dan neem te andere het wel over ;) ik heb trouwens de RAID edition schijven gekozen omdat hier 5 jaar garantie opzat.