Specificaties Intel Atom D2700 on board - Bekijk alle specificaties

ASRock AD2700-ITX Review

bossanova 2 april 2012, laatste update op 2 april 2012, 2.364 views

ASRock AD2700-ITX

Pluspunten

• Zuinig
  • Stil
  • HDMI
  • HD-Audio

Minpunten

• Geen 64-bit
  • Geen 1080p

Layout Score: 3
In verband met cursus wilde ik een 2008 R2 servertje neerzetten dat 24/7 kon draaien. Op de intel site werd de D2700 gepresenteerd als 64-bit capable. Helaas bleek na het in elkaar schroeven van het kastje dat de 2008 installer meldde dat de CPU niet 64-bit capable was.

Wat onderzoek en informatie van intel leert me dat hoewel de cpu zelf EMT64 ondersteund er geen 64-bit ondersteuning kan worden geleverd vanwege de ingebouwde GMA3650. Intel wil of kan hier geen drivers voor ontwikkelen en heeft de beschikbare 64-bit drivers voor de eigen bordjes ook teruggetrokken. Aangezien 2008 R2 een 64-bit OS is kan het systeem dus niet worden ingezet als een zuinige Windows 2008 R2 server.

Natuurlijk is het funest dat intel eerst meldt dat ze 64-bit ondersteunen en dat later moeten herroepen. Dit is niet mijn eerste recente aanvaring met Intel. Voor een mediacenter wilde ik eveneens een zuinig kastje en heb gekozen voor een ASUS S1 met intel Atom 525 en NVidia ION2 video. Na ook alweer moeilijk te vinden informatie kwam ik erachter dat NVidia met de ION2 geen gebruik mocht maken van de Direct Memory Interface vanwege een patentgeschil met Intel. Hierdoor kon de ION2 niet worden gebruikt voor H.264 en/decoding. Dat kon ik toen nog oplossen door de WiFi/Bluetooth mini-pcie adapter te verwisselen voor een Broadcom H.264 kaartje maar een mooie oplossing is het natuurlijk niet. Mijn volgende projectje zal zijn om de functionaliteit voor beide systemen om te ruilen.

Intel gooit mijn inziens zijn betrouwbare naam te grabbel op de Atomprodukten en ik zal nog wel twee keer nadenken voordat ik mijn volgende CPU of chipset van deze koekebakkers afneem.

[EDIT[

Zoals vermeld heb ik getracht de gebouwde machine in te zetten als mediacenter. Helaas moet ik constateren dat de D2700 geen 1080p aan kan. Na het installeren van Nero Multimedia Suite 10 en Shark007 codecpack en het optimaliseren van de instellingen kan ik het systeem er niet toe krijgen om vloeiend H.264 1080p video af te spelen. Dit is een voorwaarde omdat ik er een HDTV-decoder op aan wil sluiten. Intel heeft dus ook de 1080p belofte niet kunnen waarmaken.

Aangezien ik het systeem ook niet kan inzetten als mediacenter gaat het moederbord terug de doos in.

• Asrock AD2700-ITX
  • LC POWER LC-1320mi
  • Kingston KVR1333D3S9 4GB
  • OCZ AGILITY 3 120GB
  • Windows 7

Heb jij ook een ASRock AD2700-ITX?

- OS: Microsoft Windows 7 32-bit compliant

Dit had je dus makkelijk vantevoren kunnen weten
Sterk afhankelijk van de aanschafdatum. Dit staat er nl. nog niet zo heel lang.
Je hebt gewoon een miskoop gedaan, en je hebt het alleen negatief over intel. Verder noem je helemaal geen punten op over dit bordje, en je geeft onterecht een negatieve beoordeling.
Vormt dit 64-bit euvel eigenlijk een probleem als je linux gaat draaien (in de vorm van openelec?) Er zijn namelijk 32 en 64bit builds.

Ik ben geen hardware guru, maar als ik niet meer dan 4 GB Ram neem moet dit toch geen probleem vormen?
Voor Linux zijn er nog helemaal geen drivers uit voor Cedar Trail, ik heb van het weekend de nieuwe Ubuntu ook even geprobeerd maar heeft allemaal geen zin, t is bedroevend.

64 bit Windows werkt trouwens wel bij me, maar vanwege geen GFX driver (voor Windows server minder relevant) ben ik overgestapt 32 bit, beetje jammer, idd. Met hardware versnelling speel ik overigens prima full HD video af, zonder hapert het.
Je schrijft vooral veel klachten over Intel, maar de reden waarom dit bord (van Asrock) op vrijwel alles matig tot slecht scoort ontbreekt volledig.

- Hoe heb je de betrouwbaarheid van specifiek dit moederbord getest. Viel je computer telkes uit, had je lekkende componenten, enz?
- Wat mis je qua aansluitingen, volgens mij is het alleen jammer dat er geen PCI-e op zit ipv PCI?
- Hoe heeft de layout je beperkt in het bouwen van je computer?
enz.

Op deze manier zijn er gewoon geen sterren te geven imho.
"Bij de specificaties van dit bordje op de website van Asrock staan verscheidene duidelijke boodschappen dat 64-bits niet (of gebrekkig) draait:

- OS: Microsoft Windows 7 32-bit compliant
- Due to Intel VGA driver limitation, AD2700-ITX only supports Windows 7 32-bit sofar"

Op het moment van aankoop (ik heb een maand verloren vanwege onderdelen) waren deze specs niet bekend. Intel heeft daarop ook zijn 64-bit drivers teruggetrokken.

Laten we vaststellen dat Intel in dit geval het niet voor elkaar krijgt om een 64-bit driver te fabriceren voor zijn produkt vanwege onvermogen of andere prioriteiten. Laten we ook vaststellen dat NM10 voor de ION2 oplossing vanwege een patentkwestie geen volledige ondersteuning biedt. Waar laat dat de ATOM produkten in de strategie? Mainstream zal ATOM worden ingezet voor stille zuinige computers. Dat zijn over het algemeen mediacenters en homeservers.

Dit is een halfbakken produktlijn die in geen van beide gevallen voldoet. We betalen Intels ontwikkelkosten met deze mislukkingen. Dan moet iik zeggen dat het Zacate platform waarvan ik een netbook heb gekocht, de verwachtingen een stuk beter voldoet..
Zacate draait idd heel mooi. Heb bij een soort van klant een D425 draaien als homeserver en een E-350 als mediacenter. In tegenstelling tot wat je op basis van de TDP zou verwachten is de E-350 net een tikkeltje zuiniger ťn loopt nog eens een stuk harder ook.
Bossonova heeft in dit geval wel een punt hoor. Stel dat je een Athlon64 koopt, met een geintegreerd videokaart "XYZ" dat 1080p ondersteunt. Je zoekt de afzonderlijke onderdelen op; zou wel kloppen denk je (quote: "Natuurlijk is het funest dat intel eerst meldt dat ze 64-bit ondersteunen en dat later moeten herroepen.")

En dan blijkt: A64 moet op 32bit lopen omdat "XYZ" geen 64 ondersteunt.
"XYZ" krijgt geen DMI, dus wordt gecrippled en kan niet volledig benut worden (1080p aansturen), dan zit je mooi met de gebakken peren :/...

Al geprobeert hem terug te brengen?
Supporting Blu-ray Full HD 1080p playback with DVI and HDMI ports, ASRock motherboard is able to deliver top-class video quality for high definition content.
is gewoon pure misleiding.

[Reactie gewijzigd door C.Hariri op 3 april 2012 00:22]

Hoi Bossanova, ik had je al een DM gestuurd... Heb je dit bordje nog liggen ? en zoja, is het te koop ? :-)
Hoi,

Ik ben van plan dit moederbord aan te schaffen om een custom nas / download server in elkaar te zetten. Aangezien deze bij voorkeur 24/7 aan staat is stroomverbruik voor mij dus erg belangrijk. Heb je dit toevallig ooit gemeten? Volgens mij staat Asrock niet bekend om zijn efficiŽntie namelijk.