Specificaties All-in-one met Ci5-2390T en 4GB ram - Bekijk alle specificaties

HP Omni 27-1000ed Review

Leut 29 maart 2012, laatste update op 17 november 2015, 5.790 views

HP Omni 27-1000ed

Pluspunten

• een mooi, helder scherm;
  • geluidsarme All-in-One;
  • design;
  • eenvoudige installatie.

Minpunten

• ontbreken van Blu-ray drive;
  • prijs lijkt fors (mede door ontbreken blu-ray drive);
  • door de grootte van het scherm en daarmee de afstand tot de diverse aansluitingen, zijn deze niet eenvoudig te bereiken.

Features Score: 3

Naar aanleiding van de contest, heb ik afgelopen week de HP Omni 27-1000ed in ontvangst mogen nemen. Sinds een aantal dagen gebruik ik de Omni dagelijks, waarmee ik een goed beeld heb kunnen vormen over het gebruiksgemak van deze All-in-One.

Deze review zal zijn gericht op een aantal vlakken, te weten:
Installatie

De Omni wordt compleet geleverd met muis en toetsenbord. Daarnaast is een separate adapter bijgeleverd voor de stroomvoorziening. De installatiehandleidingen zijn enigszins karig toebedeeld, maar voldoen voor het nodige: de Omni aansluiten en aan de praat krijgen. Installatiecd's of iets dergelijks zijn niet meegeleverd.

De installatie an sich verliep vlekkeloos en zonder enig probleem. In principe zoals mag worden verwacht met dergelijke All-in-Ones; je wilt niet geconfronteerd worden met ingewikkelde installatie-procedures, maar wilt een eenvoudige 'click-and-play' installatie.

Nadat de adapter is aangesloten, en de dongle voor de muis en toetsenbord ingeplugd is in de daarvoor bestemde ruimte linksonder de aansluiting van de adapter, is de Omni gebruiksklaar. Een lichte druk op de 'aan'-knop wekt de Omni tot leven.

Eerste gebruik

Nadat de Omni tot leven is gewekt, valt direct op hoe groot, maar ook hoe mooi en helder het 27" scherm is. De geluidsproductie is nagenoeg nihil; af en toe hoor je een kleine ratel van de HDD, maar meer ook niet. In mijn optiek is zo'n lage geluidsproductie erg belangrijk voor zo'n All-in-One, en HP is hierin erg goed geslaagd.

Na het opstarten en het doorlopen van slechts enkele (cruciale) stappen voor het gebruik van Windows 7, staat de Omni volledig tot je beschikking, en wacht stilletjes op wat komen gaat. Wat mij opviel, is dat ik niet direct gevraagd werd om een set herstel-dvd's te branden. Dit had ik wel verwacht, daar er verder geen installatiecd's zijn meegeleverd.

Nadat ik uiteindelijk de hersteldvd's had gemaakt, en Windows 7 heb aangepast naar eigen wensen, kon ik de Omni echt gaan gebruiken. Zoals gemeld is de grote trekpleister het grote scherm. 27" klinkt niet alleen groot, het is ook echt groot. Niet vervelend groot, en je went er -verrassend genoeg- vrij snel aan. De kwaliteit van het scherm vind ik zelf erg goed; mooi helder, mooi scherp. Wel is het scherm behoorlijk reflecterend, waardoor dit een negatieve invloed kan hebben met bepaalde lichtinvallen.

De vooraf ge´nstalleerde software door HP is ditmaal vrij beperkt. Als referentie hiertoe heb ik mijn HP laptop van circa 1.5jr oud. Deze bevatte aanzienlijk meer HP software dan de Omni. Mijns inziens een groot pluspunt, daar de meeste van deze HP software nauwelijks tot niet gebruikt zal worden.

Wel worden andermaal standaard programma's meegeleverd, zoals (een proefversie van) Norton Anti-Virus, Mirosoft Live Essentials, en aantal snelkoppelingen staan op het bureaublad vooraf ingesteld.

Eveneens is door HP de Magic Canvas meegeleverd. Een programma geŰnd op gebruik met de touch-serie van HP. Dit merk je direct in het gebruik ervan. Het programma is niet echt geschikt voor bediening met de muis en het toetsenbord. Het ziet er leuk aangekleed uit, maar ik heb het verder niet meer gebruikt, en zal dit zeer waarschijnlijk ook niet gaan doen.

Bedieningsmogelijkheden

Standaard levert HP een draadloze muis en toetsenbord bij de Omni. Beide zijn van een behoorlijke kwaliteit, liggen prettig in de hand. Terwijl in mijn optiek de muis wel een slag(je) kleiner had gemogen, en het toetsenbord juist een maatje groter.

Als referentie voor de muis heb ik de muis van mijn laptop, een Logitech M505. De HP muis is niet alleen circa 1cm langer, maar ook ruim 0.5cm breder. Met name de breedte zorgt ervoor, dat de muis wel prettig in de hand aanvoelt, maar het gebruiksgemak enigszins be´nvloedt, doordat de muis fors aanvoelt. De registraties van de bewegingen en het gebruiksgemak in Windows zijn goed, zoals mag worden verwacht.

Het toetsenbord voelt licht en prettig aan. Echter, de omranding van het toetsenbord is marginaal. Nu ben ik het toetsenbord van de laptop gewend, met een iets bredere omranding, wat ik persoonlijk iets prettiger vind. De registratie van de aanslagen en het typen an sich met het Omni toetsenbord zijn erg goed te noemen.

Aansluitmogelijkheden

De aansluitmogelijkheden van de Omni zitten aan de linkerzijde en de linker achterzijde. Hier zijn naast een cardreader, eveneens een tweetal USB 3.0 aansluitingen te vinden, een microfoon aansluiting en uitgang van een hoofdtelefoon.

Aan de achterzijde tref je verder nog aan een viertal USB 2.0 aansluitingen. Voorts zit hier de aansluiting voor een bedraad netwerk, de stroomadapter en een tweetal aansluitingen voor geluid: een voor een sub, een voor aansluiting op een versterker. Deze aansluitingen heb ik niet getest.

Aan de rechterzijde zit de HDMI aansluiting, alsook de bedieningsknoppen welke (scherm-)output te gebruiken. Ik heb deze aansluiting verder niet getest.

Het aantal aansluitmogelijkheden is mijns inziens afdoende voor zo'n All-in-One. Ik reken hiertoe althans de gemiddelde gebruiker, die af en toe een SD card of iets dergelijks zal gebruiken, en die af en toe een camera of een externe HDD zal aansluiten.

De bereikbaarheid is afdoende, doch niet volledig optimaal. In mijn optiek is dit geen ontwerpkwestie, maar eerder een praktische kwestie: door de grootte van het scherm, ben je niet geneigd het scherm dichtbij te zetten. Deze zul je op een redelijke afstand willen zetten, waardoor de aansluitingen snel buiten arm bereik liggen.

Multimedia gebruik

HP beschrijft de Omni als 'de nieuwste en grootste multimedia-hub'. Dat de Omni een multimedia-hub is, is correct. Na aansluiting op het netwerk, werkt het bekijken van foto's, films, youtube alsook het streamen van media vlekkeloos. Het scherm heeft hiermee geen moeite, en vertoont alles in een prachtige praal.

Waar in mijn optiek HP (enigszins) een slag mist, is door de blu-ray drive optional te maken, in plaats van standaard. De grootte (en kwaliteit) van het scherm leent deze All-in-One prima voor het bekijken van blu-ray films. Dat kan alsnog, maar tegen extra betaling. Een andere mogelijkheid zou zijn, om middels de HDMI-ingang een externe blu-ray aan te sluiten. Via deze HDMI-ingang kan eveneens een game-console worden aangesloten.

Het geluid wat de Omni ten gehore brengt, is eenvoudig weg te omschrijven als een voluit goed. Mede door de 'beats audio' van HP, krijgt het geluid een fraaie diepte en behoudt het z'n helderheid. De lage tonen worden prima weergegeven voor een All-in-One. Helemaal in vergelijking met mijn laptop, welke ook over 'beats audio' beschikt, maar niet de behuizing heeft waarom speakers vragen.

De Intel HD Graphics 2000 series presteert, zonder gemor, goed bij het afspelen van allerlei formaten films (dvd, youtube, divx). Hoe deze prestaties zijn met gaming, kan ik niet aangeven. Dit heb ik niet kunnen testen, daar ik geen pc games heb. Naar wat ik heb begrepen van diverse reviews op internet, presteert de 2000 serie vele malen beter dan de voorlopers, en kan een (mager) vergelijk getrokken worden met de huidige instapmodellen videokaarten.

Tweakability

Mede op verzoek, heb ik deze alinea later aan de review toegevoegd. Met de tweakability bedoel ik hiermee onder andere bijzondere BIOS-instellingen en de mogelijkheden tot het doen upgraden van bepaalde hardware.

Het BIOS is vrij eenvoudig van opzet. Een standaard opzet, met ditto mogelijkheden. Hier zijn verder geen bijzondere tweaks mogelijk, afgezien van een aantal instellingen voor opstarten. Het BIOS beschikt over een UEFI mogelijkheid, echter deze is niet ge´mplementeerd door HP.

De hardware is relatief eenvoudig te bereiken (*). Middels het verwijderen van een tweetal schroeven aan de achterzijde, is de backpanel te verwijderen. Je krijgt dan toegang tot alle onderdelen van de All-in-One. Hiermee zou je onder andere meer geheugen kunnen installeren, kiezen voor een grotere hdd of bijvoorbeeld een andere videokaart.

Volgens de door HP meegeleverde software 'HP Support Assistant', is 1 geheugenbank momenteel in gebruik door een 4GB geheugenreepje. Dit zou betekenen dat er nog een 4GB geheugenreepje bijgeprikt kan worden, waarmee het totale geheugen tot 8GB zou kunnen worden vergroot.

Klik hier voor informatie inzake het moederbord en de mogelijkheden. Dit betreft de HP support site.
Klik hier voor informatie over de binnenzijde van de Omni. Dit betreft een HP Communities site.

* de informatie over hoe het backpanel te verwijderen, en de mogelijkheden tot welke (additionele) hardware ge´nstalleerd kunnen worden, heb ik verkregen op basis van de support site van HP en Google.

Benchmark

Om de Omni te testen op performance, heb ik gebruik gemaakt van het benchmark-programma 3DMark06 v1.2.0. Alle tests zijn uitgevoerd met de standaard-instellingen, met dienverstande dat drie verschillende resoluties zijn gebruikt. De uitkomsten zijn als volgt.

3DMark06
1024 x 768 3305
1280 x 1024 2667
1920 x 1080 2062

3DMark - vervolg
Vantage - Entry 5644
PCMark 7 2447

Ten aanzien van 3DMark Vantage bleek alleen de 'Entry' benchmark het gehele proces te kunnen doorlopen. Bij de overigen opties kwam naar voren dat de GPU een te grote bottleneck vormde, om een betrouwbare score te kunnen genereren.

Het lijkt hier erop dat de Intel HD Graphics 2000 series de grafische pracht en praal welke het scherm kan vertonen, op het gebied van gaming niet voldoende kan bijbenen. Voor het reguliere gebruik voldoet de GPU prima, echter komt er uit de hoek van gaming enige vraag voor de GPU, dan blijkt deze vrij snel niet thuis te geven. Dit alles overigens gebaseerd op de hierboven vertoonde 3DMark scores. Hoe dit zich concreet verhoudt tot de huidige instapmodellen videokaarten, kan ik niet aangeven.

De cpu-temperaturen van de Omni stegen in alle gevallen tot maximale waarden van circa 46 tot 48 graden Celcius. Bij normaal gebruik variŰren deze waarden tussen de 32 en 35 graden Celcius. Mijns inziens zijn dit zeer acceptabele waarden, waarbij voornamelijk vermeld mag (of eigenlijk moet) worden, dat de geluidsproductie in geen enkel geval significant toenam. De Omni bleef het werk in alle rust doen. De waarden zijn uitgelezen middels Speedfan 4.45.

Na de Omni nu een aantal dagen goed aan de tand te hebben gevoeld, ben ik positief gestemd over de All-in-One in het algemeen, en over het scherm en het gebruiksgemak in het bijzonder. HP heeft hiermee een bijzonder veelzijdig apparaat in de markt gezet, waar de standaard gebruiker voldoende mee uit de voeten kan.

Wel zijn er de nodige opmerkingen. Ten aanzien van het gebruik, de configuratie, de bedieningsmogelijkheden. Dit is m.i. niet vreemd, danwel erg negatief bedoeld. De Omni wordt in diverse gradaties aangeboden, waarmee voor elk wat wils is.

Al met al, is de door mij geteste Omni een prima All-in-One, een prima pc, waarmee men heel goed uit de voeten kan, zonder snel tegen grote beperkingen aan te lopen.

Changelog

-29-03-2012:
  • Benchmarking scores toegevoegd van 3DMark Vantage (Entry) en PCMark 7.
-28-03-2012:
  • Benchmarking alinea toegevoegd, met vermelding inzake temperaturen.
-26-03-2012:
  • toevoeging inzake dongle toegevoegd;
  • HDMI informatie gewijzigd;
  • Intel HD graphics informatie gewijzigd van 3000 series naar 2000 series;
  • Tweakability alinea toegevoegd, met ondere andere informatie over het moederbord.

Heb jij ook een HP Omni 27-1000ed?

Mooie review.
Ik zie dat de aansluitingen aan de achterkant zitten, maar is het vor het gevoel niet makkelijker als ze in de voet verstopt zitten?

In mijn optiek is dat een gemiste kans van HP.

Kan je misschien ook wat dieper op in gaan mbt cpu en HDD ?
Met bijvoorbeeld een notebook of desktop computer vergelijken.

[Reactie gewijzigd door Quad op 29 maart 2012 10:39]

M.i. zou dat zeker handiger zijn geweest. Door de grootte van het scherm, plaats je deze nu eenmaal niet echt binnen handbereik. Als je dan snel een camera wilt aansluiten, dan zul je toch echt eerst moeten gaan rekken en strekken.

Echter, doordat HP de mogelijkheid biedt om het scherm middels een VESA-aansluiting aan de muur te bevestigen, vervalt daarmee de optie om de aansluitingen in de voet te plaatsen. Wanneer je namelijk het scherm aan de muur gaat bevestigen, vervalt namelijk de gehele voet.
Dan nog is het ideaal als het een soort hubje was geweest ;).
Leuk dat hier een review van is gemaakt. Ben aan het kijken voor het aankomende kleinere broertje hiervan, dus wel prettig een beetje indruk te krijgen.

Zijn er nog bijzondere bios/uefi instellingen? Misschien een leuke uitbreiding op de review om daar eens wat screenshots van te maken.

Is dat hardware ook makkelijk bereikbaar? Bv. voor het vervangen / uitbreiden van een harddisk/ssd, geheugen, etc.
Thanks voor je nuttige vragen. Deze heb ik inmiddels via de alinea 'Tweakabilty' trachten te beantwoorden.

In het kort:
- er zijn geen bijzondere BIOS instellingen, noch is door HP een UEFI ge´mplementeerd;
- de hardware is relatief eenvoudig te bereiken, om zodoende hardware te vervangen/ toe te voegen. Dit op basis van informatie welke ik heb gevonden via de HP support site alsook Google.
Vreemd dat er geen gebruik gemaakt is van dualchannel mogelijkheid, ik zou alsnog een extra reepje installeren.

Je kan best ook de specs toevoegen, is overzichtelijker.

En kwa temps, kan je deze ook testen/toevoegen?
Dual channel is meetbaar sneller, maar meestal niet merkbaar sneller...
Hele mooie review, goed opgebouwd en uitgelegd.

Helemaal offtopic: Hoe krijg jij die kopjes zo in je review, dat het een soort van hyperlink is?

Installatie;
Eerste gebruik;
Bedieningsmogelijkheden;
Aansluitmogelijkheden;
Multimedia gebruik;
Tweakability;
Conclusie.
Een mooie review en natuurlijk ook een mooie AIO.
Gefeliciteerd met deze mooie prijs.
Thanx! En bedankt voor je compliment! Dit was mijn eerste review ooit op Tweakers :)
Is deze echt fluisterstil net als een Imac, of hoor je de ventilator toch nog blazen?

Heb twee weken geleden de Touchsmart 610 en Touchsmart 520 thuis uitgeprobeerd, maar beide zijn vanwege de "herrie" weer retour gegaan. Wie verwacht er nou dat je in 2012 nog moet storen aan het geluid van een ventilator terwijl ik nu typend op een Imac van 5 of 6 jaar oud helemaal niets hoor.

In de winkel viel het geluid van beide Touchsmarts ook wel mee, maar als je op een stil zolderkamertje zit dan is het geluid moeilijk te negeren.

Nu doe ik windows dingetjes maar weer op de oude pc, blijft toch moeizaam dat je niet alles op de Imac kan doen. Heb op deze Imac wel parallels draaien. Misschien toch gewoon nieuwe Imac plus nieuwe parallels en dan geen touchscreen....
Echt fluisterstil is de Omni niet. Je hoort wel continu zachtjes een ventilator werken. Storend is dit echter niet, want dit geluid komt nagenoeg niet boven reguliere omgevingsgeluiden uit. Zet je bijvoorbeeld muziek aan via de Omni of heb je een radio of tv aanstaan, dan hoor je de pc helemaal niet.

De geluidsproductie neemt wel enigszins toe, wanneer de Omni onder load gaat werken. Je hoort de ventilator dan meer werken, maar nog steeds niet tot een onacceptabel niveau. Als vergelijk heb ik mijn HP laptop, welke onder load meer geluid produceert dan de Omni.

Ik zal eens proberen om de geluidsproductie te meten met mijn iPhone (en de app Decibel Ultra). De uitkomsten c.q. waarden zal ik vervolgens toevoegen aan de review.
Echt vet :) .
Review is uitstekend.
****
1080P op een 27" scherm ?
Die resolutie mocht echt wel meer
Ik zag m bij de mycom staan. Het scherm viel me tegen t.o.v. een iMac 27. Resolutie had idd hoger moeten wezen.
wat moet je ermee ??
Het is gewoon een uitgeklapte laptop

[Reactie gewijzigd door Sander300 op 9 april 2012 00:49]