Sony Ericsson Xperia Neo V MT11i Blauw Review

Barrycade 25 maart 2012, laatste update op 14 mei 2012, 1.592 views

Sony Ericsson Xperia Neo V MT11i Blauw

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Gladde plastic behuizing met gammele afdekklepjes
  • Ontbreken van HDMI kabeltje

Deze Neo V gekozen omdat ik op zoek was naar een allround Android toestel met een redelijk formaat scherm. Niet zo groot dat hij lastig in de broekzak op te bergen is, maar ook niet zo klein dat het bedienen lastiger wordt.

En dat scherm is meteen ook een groot voordeel van dit toestel: met zijn resolutie van 854x480 is hij lekker scherp. Ook de kleurweergave is zeer goed.

Even verder naar het toestel kijken:

De basics:
Bellen: gaat prima, door zijn 2e microfoon is er weinig last van omgevingsgeluid en kom je luid en duidelijk aan bij de ontvanger. Ook is de ingebouwde speaker goed bruikbaar voor handsfree bellen.

Bouw:
Toestel is uitgerust met een plastic behuizing, ziet er niet meteen plastic uit, maar is wel een beetje glad. Dus je moet wel opletten dat het toestel niet uit je handen schiet.

Edit: ondertussen is het vallen dus gebeurd en ik kan vertellen dat de plastic behuizing, stoeptegels niet zo leuk vindt. Er zijn een aantal putjes in het plastic gekomen.

Zijkanten zijn van metaal, al met al steekt het toestel wel stevig in elkaar. Geen kraakjes of piepjes en alles sluit goed aan. Nadeel is wel dat de USB aansluiting achter een klepje ziet dat aan een dun plastic draadje vast zit. Hopelijk is het steviger dan dat het er uit ziet, anders ben ik binnenkort dat klepje kwijt. Ook is de Jack voor de headset niet voorzien van een afscherming, waardoor er snel stof in komt.

Krasgevoeligheid:
Scherm is niet krasgevoelig, nu na een maand gebruik en vervoer in de broekzak zijn er geen krassen te zien op het scherm, en ook de behuizing houdt het goed.

Smartphone:
Android 2.3 loopt soepel en snel. Er schijnt ook een upgrade naar 4.0 te komen. Maar mijn eerdere ervaringen met SE met upgrades met Android kan dat nog wel even duren.
Er staan een aantal bloat apps op, en is Facebook tot vervelens aan toe geintegreerd, maar dat vind IK een nadeel, als je Facebook wel gebruikt kan dit handig zijn.
Internetten gaat prima op het scherm door zijn hogere resolutie, snelheid is natuurlijk afhankelijk van je abbo, maar 3G loopt soepel en WiFi (n) is natuurlijk nog beter. Wifi gebruikt trouwens redelijk weinig energie, valt snel in standby en pakt snel weer op als je je telefoon uit standby haalt.

Camera:
Er zit een 5 MP camera met een enkele LED flitser in. Resultaat is prima voor snapshots en bij goed licht zijn de resultaten zelfs opvallend goed te noemen (voor een telefoon). En je kan bv panorama's (zelfs in 3D) mee maken. Maar aangezien ik normaal gesproken met een D7000 fotografeer zie ik deze camera als leuk, maar niet als serieus.

Batterij:
Bij niet te intensief gebruik is 2 dagen zonder opladen haalbaar. Bij intensief gebruik haal je de volgende morgen niet op 1 lading.

Uitrusting:
In de doos zaten een headset met standaard jack aansluiting, een USB lader en een USB kabeltje (en wat boekjes). In de camera zat nog een 2 GB micro SD kaartje. Aangezien de telefoon ook met een HDMI uitgang is uitgerust is het jammer dat men geen kabel heeft bijgevoegd, of op zijn minst een Micro HDMI-> normaal HDMI adapter heeft bijgeleverd. Want dit is niet een standaard aansluiting.

Conclusie:
Voor het geld een goede telefoon, met een goed scherm.

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia Neo V MT11i Blauw?

"Maar mijn eerdere ervaringen met SE met upgrades met Android kan dat nog wel even duren."

Nog een maand geduld op zn max. Er is al een beta vrijgegeven:
Ik vind je batterijduur wel erg laag gewaardeerd. Als ik vergelijk met mijn vriendin die een Galaxy (1.0) heeft doe ik het een stuk beter. Ik kan een heel weekend overleven, als ik er aan denk dat ik geen oplader heb en dus geen muziek moet luisteren/uren internetten.

De energiebesparing van Wifi en scherm zijn erg agressief ingesteld bij mij, dat kan schelen. Maar ik herken me totaal niet in 3 sterren voor batterijduur, tenzij we met dumbphones gaan vergelijken.

Ook vind ik 4 sterren voor prijs & features onterecht als smartphone. We missen alleen USB-host & RFID. Deze specs, ICS update, ~220 euro? Je noemt de verhouding zelfs als positief punt.

Edit: als Facebook gebruiker is de integratie slecht uitgevoerd (Geen chat of lijst met statusupdates, alleen directe posten op eigen wall of inzien van andermans profiel).

[Reactie gewijzigd door Cio op 13 mei 2012 11:35]

Qua batterij duur: ik gebruik mijn telefoon niet als een heavy user. En als hij het dan op 1 lading de volgende dag niet red vindt ik het niet erg, maar het is niet echt goed te noemen.

Wellicht heb je goed bereik op je thuis situatie, of zijn er andere verschillen in ons gebruik. Maar ik had 'm zaterdag nacht aan de oplader gehangen en vanmorgen (maandag) was er minder dan 15% over.
Terwijl ik volgens de accugebruik 1 uur weergave op het scherm heb gehad en 1 uur WiFi.

Dus in mijn situatie doe ik 24 hr met 1 lading. Dus niet goed genoeg voor 4 sterren.

Nu ben ik wellicht wat nuchter in het uitdelen van sterren maar laten we wel wezen: afgezien van het goede scherm is het toestel nu niet een premium toestel. En daar is de prijs ook na, die is goed, maar niet prima.

Qua facebook: ik ben geen Facebook gebruiker, dus ik kan niets zeggen over de integratie. Omdat ik het niet gebruik vindt ik wel dat het vaak terug te vinden is. Zonder dat de app verwijderd kan worden.

[Reactie gewijzigd door Barrycade op 14 mei 2012 11:24]