Specificaties ~600W, volledig modulair - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM600-HP Review

Brainsz 10 november 2007, 4.122 views

Zalman ZM600-HP

Pluspunten

• Stabiel
  • Stil (kan stiller invm groter pc-behuizing (afstand CPU-Voeding))
  • Afneembare kabels

Minpunten

• Led niet goed zichtbaar
  • De 4-pin van de 20+4 flink aandrukken, het lijkt alsof het te losjes erin zit.

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 5

Nadat mijn CoolerMaster Igreen power 500watt was gesneuveld, werd het tijd om eindelijke een stille en stabiele voeding aan te schaffen.
Zalman staat bekend om zijn stille en stabiele voedingen en omdat de CoolerMaster Igreen echt troep was(vliegtuig in me kamer). Vond ik het proberen waard.

Zalman ZM-600HP
Combined 600 Watt
Combined Power 3,3V/5V 155 Watt
EfficiŽntie 84 %

Alle metingen zijn gedaan met PCwizard 2007.

Uitrusting / inhoud

De Zalman zm600HP wordt geleverd in een stevige zwarte doos.
De afneembare kabels zitten gescheiden in een aparte vakje. Je krijgt een voedingskabel en een extra Multi-connector om een 4 pins molex om te zetten naar een 5 volts of 12 volts, waar je je extra fans op kan aansluiten. Er zit ook een handleiding in, zodat je precies weet waar je de modulaire kabels kan aansluiten.

De voeding zelf heeft een matte zwarte kleur, geen scherpe randjes, goede aansluitingen voor de afneembare kabels en heeft vier ingebouwde blauwe ledjes. Je zult het blauwe licht van de ledje in je kast niet echt zien, maar achter je kast(als het tegen een muur aanstaat) is het een beetje zichtbaar. Je koopt de voeding niet voor de blauwe licht..

Er zijn heel veel aansluitmogelijkheden:

1 x ATX (20-polig)of
1 x ATX 2.0 (24-polig 20+4)of
1 x EPS (24-polig)

1 x ATX12V (4-polig)
1 x ATX12V (8-polig)
7 x 5,25 inch
2 x 3,5 inch
6 x Serial-ATA

De voeding heeft overigens 2x PCie aansluitingen, waardoor je een SLI kan opzetten.

Het mooie hiervan is dat je niet al die kabels ergens in je kast hoeft te proppen, je steekt alleen de kabels in die je wilt gebruiken en de rest laat je in de doos.
Dit bespaart veel ruimte en zorgt voor een goeie airflow.

De kabels zijn wel een beetje aan de stijfe kant, je moet ze voordat je het aansluit even flink bewegen om wat meer flexibiliteit erin te krijgen.

Prestaties en stabiliteit

De eerste keer dat ik de voeding had aangesloten en aanzette, gingen alle fans draaien, maar geen boot. Waarschijnlijk kwam dit omdat ik de pc meteen aanzette nadat ik de switch I/O had omgezet.

Idle Voltages:

Stressed:(getest met oblivion)

+3.3V Voltage : 3.31 V
+5V Voltage : 5.05 V
+12V Voltage : 12.30 V

De voeding is nu 24/7 sinds ongeveer een maand in werking, ik heb verder geen problemen meer gehad.

Geluid en warmte

In vergelijking met de CoolerMaster Igreen lijkt het alsof de grote jet-vliegtuig in me kamer is gedegradeerd is tot een fluisterstil muisje.

Over de warmteproductie kan ik eigenlijk weinig over zeggen. Hoezo niet?
Ten eerste ik heb een kleine pc-behuizing, ten tweede ik heb een heethoofd cpu op stock cooling.
Idle is de temperatuur van de voeding:

Power/Aux Temperature : 50 įC.
Bij een kamer temperatuur van 24 graden.

Eigenlijk zou dit waarde veel lager kunnen liggen. In mijn geval trekt de voeding meteen de hete lucht die van de cpu-cooling komt op, dit zorgt ervoor dat de voeding ongeveer hetzelfde temperatuur krijgt als de cpu.

Stressed haalt de voeding 60 graden. Ik heb wat gesearch en 60 graden stressed voor een voeding is 'acceptabel'. Hoe warmer de cpu hoe warmer de voeding ;(.

In vergelijking met de CM igreen power die 75+ gradem stressed kwam, bied de Zalman hele goeie koeling.

Ik heb de voeding bij alternate gekocht voor een prijs van 99 euro.
Hoewel ik dit best wel duur vind, is het een feit dat hoe duurder een voeding hoe beter en aangezien de Zalman hele groeie prestaties leverd, vind ik dat het mijn geld waar was.

Heb jij ook een Zalman ZM600-HP?

Een jaar in bezit nu - geluidloos. Helaas is de aan/uit knop defect - blijft aan staan. :S

Neem aan dat dit een glitch is, maar heb geen behoefte mijn pc te slopen om garantie te claimen...
Na nog geen 2 jaar begon deze voeding bij mij af te slaan, waarna hij weer aanslaaat met een geknetter (kortsluiting?) in de voeding en geen boot meer.
Na 2 uur uit staan kan ie weer aan, slaat echter na 10 minuten weer uit met hetzelfde probleem.
Jammer, had gehoopt na 2 waardeloze Antecs (TrueBlue's, beide na 1 jaar kapot) nu een goede voeding te hebben.
Jup kheb deze voeding ook , lekker stil..
Probleempje is MOCHT je fan er een keer mee stoppen ( wat zeer zeldzaam is )
Kun je deze heel erg lastig vervangen omdat de fan ''achter'' de behuizing zit van de voeding.,
even afkloppen dan he! :D
Voeding ziet er degelijk uit. Hoe efficiŽnt is hij?
CoolerMaster Igreen power 500watt
Hehe, die heb ik ook. Ik ben dus niet de enige met een straaljager. Ik dacht dat het een productiefout was ofzo :S
Efficientie is 84% Heb het ook even erbij gezet.

En ja, als ik die CM igreen power nog een maandje in me kamer zou hebben, zou ik doof geworden zijn.
goede review :)

kheb zelf zijn broertje (de 500W versie) ook mooi en stil ding
Tja, duur is nogal betrekkelijk te noemen. Het lijkt mij in ieder geval qua specs een voeding waar je vele jaren plezier van hebt.

Nette review overigens, daar kun je (we) wat mee! :)
Hoe heb je de PSU temp gemeten? PCwizard geeft bij mij namelijk altijd iets van 127 graden Celsius aan.
Dan kan kloppen, PCwizard is niet bij iedereen even nauwkeurig. Er is trouwens een nieuwere versie PCwizard 2008, misschien helpt dat je betere metingen te geven.
Ik heb deze voeding ook en ben er zeer tevreden mee. Voor de prijsklasse tussen de ( § ) '90 -< 100' is dit toch 1 van de beste voedingen. Maar wat voor case heb jij dan als die Led's niet goed zichtbaar zijn?

[Reactie gewijzigd door Tjona100 op 11 november 2007 04:31]

Ik heb een standaart Compaq Pressario case, die case is eigenlijk niet gemaakt voor high-end hardware(de 8800gts past er net in).
De ledjes van de voeding zijn niet zo vel, ze hebben alleen de capaciteit om de voeding zelf te verlichten, maar de voor de omgeving zijn ze te zwak.

[Reactie gewijzigd door Brainsz op 11 november 2007 14:35]

i heb exact hetzelfde meegemaakt ! iGreen 500w was echt luidruchtig bij belasting ( games ) en heb toen deze gehaald : ik hoor 'm niet

veel plezier ermee
ben van plan ook een review van de Igreen power 500w te maken, mensen hebben het recht om te weten hoe luidruchtig het is :P
Andere vraag: als ik een Abit IN9 32X-MAX, Intel Core 2 Duo E6750, 4 S-ATA hd's, 4GB PC6400 geheugen en 2 8800 GT's wil kunnen laten werken, heb ik dan aan deze voeding genoeg? Ook als ik de pc ga overclocken?