Asus Transformer Pad Prime 64GB Grijs Review

blastR 17 juni 2012, laatste update op 15 november 2012, 3.383 views

Asus Transformer Pad Prime 64GB Grijs

Pluspunten

• Android OS
  • Display
  • Accuduur
  • Kwaliteit

Minpunten

• Dock nog niet los verkrijgbaar

Asus Transformer Prime 64G (TF201) zonder dock.

In tegenstelling tot een iPad heeft de Asus Transformer Prime wel ondersteuning voor bijvoorbeeld Flash. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld winamp op de achtergrond muziek af te laten spelen terwijl je met heel iets anders bezig bent. Dit is voor mij tevens de reden geweest waarom ik niet voor de iPad ben gegaan.

Het is erg jammer dat er nog geen los toetsenbord-dock verkrijgbaar is.
Het optionele toetsenbord-dock beschikt over een extra accu batterij, USB-aansluiting, een SD-kaartslot en een touchpad. Deze ga ik zeker nog aanschaffen omdat ik niet zo'n voorstander ben van on-screen toetsenborden, bij een mobiele telefoon werkt dit beter omdat je gemakkelijk bij alle toetsen kan, dat is vanwege de grootte van dit tablet niet zo. De on-screen toetsenborden werken verder prima, hier is niets op aan te merken.

Het tablet word geleverd met een microvezel schoonmaak doekje, oplader en USB kabel.
De 64GB (uitbreidbaar via microSD) versie heeft met 1GB aan DDR2 werkgeheugen.

Besturingssysteem
Het Android besturingssysteem werkt razend snel, de geinstalleerde software versie is 4.0.3 "Ice Cream Sandwich".

Design
Over het design kan ik zeer kort zijn (persoonlijk), ik vind hem er geweldig uitzien en de achterkant van het tablet maakt het helemaal af.

Beeldscherm
Het Super IPS+ display van het krasbestendige Gorilla Glass is erg mooi en goed bruikbaar buiten.
Alle kleuren worden goed weergegeven en ook de naukeurigheid van het touch pad is superieur.
Enige opmerking over het scherm is dat het iets " traag" overkomt, ik weet dat het geen gaming monitor is maar het viel me gewoon op! (ghosting bij het scrollen van bijvoorbeeld text). Dit zou eventueel iets te maken kunnen hebben met de profielen m.b.t. het energie verbruik.
De maximale resolutie van het 10,1" scherm is 1280 x 800 pixels.

Speaker en microfoon
De speaker zit op een iets onlogische plek weggewerkt, deze zit precies onder je rechterhand als je de tablet vast hebt. Ondanks deze onlogische plaats lijkt het voor de geluidskwaliteit niets uit te maken, dit is ruim voldoende. Moicht je last hebben van een hoop omgevingsgeluid dan is het tablet ook nog voorzien van een 3,5mm poort waarop je een hoofdtelefoon kan aansluiten, ideaal mocht je de tablet meenemen op reis.
De ingebouwde microfoon zit aan de bovenkant van het tablet (boven de camera's) en neemt audio probleemloos op bij een Skype internet gesprek of 1080p video opname.

Camera's
Op de voorkant is een 1,2MP webcam geplaatst, ideaal om bijvoorbeeld video gesprekken via Skype te voeren. Dan de 8MP HD-camera met LED flits op de achterkant.
Digitale foto's en video in zeer goede kwaliteit, de mogelijkheid om in 1080p video op te nemen (met audio uiteraard).

Accu batterij
De accu batterij van het tablet gaat erg lang mee op een volle lading. Deze kan toch zeker wel een uur of 5 intensief achtereen worden gebruikt. Ik zal de review binnenkort updaten voor aanvullende info hierover.
Om de accu op te laden dien je gebruik te maken van de meegeleverde USB kabel met oplader. Hier had Asus wel wat meer aandacht mogen besteden aan de connector, deze verbinding tussen kabel en tablet oogt niet echt stevig.

Connectiviteit
Het tablet is ook uitgerust met een microHDMI poort om het tablet bijvoorbeeld aan een monitor of televisie aan te sluiten en is hij voorzien van een microSD card slot.
Dan heb je nog de keuze om WiFi of Blue tooth te gebruiken.
Doordat dit tablet niet is voorzien van 3G zal je voor een verbinding met het internet dit via je mobiele telefoon (HSPDA) doen. Een simkaart in het tablet plaatsen is dus (nog) geen mogelijkheid. Misschien dat dit een functie is die in nieuwe tablets wel komt.

Applicaties
Met MyCloud en MyNet kan je multimedia delen van je tablet naar bijvoorbeeld je PS3, Xbox360 or PC, dit werk perfect. App Backup en App Locker maken het mogelijk om applicaties te beveiligen met een wachtwoord. Google applicaties zoals WebStorage, Zinio, Press Reader, MyLibrary, SuperNote, TegraZone, Polaris Office zijn standaard al geinstalleerd op de tablet.
De standaard webbrowser werkt goed en geeft je de mogelijkheid om meerdere tabs tegelijk open te hebben en naar wens tussen de tabs te wisselen.

Tot slot kan ik deze tablet iedereen aanraden, alles werkt gewoon zoals het moet en er valt weining op aan te merken.

Ik heb deze tablet bij Wehkamp.nl besteld, bij het schrijven word deze tablet blijkbaar niet meer verkocht. Levering was verder prima, niet aan of op te merken.

UPDATE 06-2012
Inmiddels heb ik ook de Mobile Docking in mijn bezit, hierover zal ik nog een review schrijven.
Met het dock is de tablet geweldig, ik zou eigenlijk iedereen aanraden de tablet altijd met docking station te kopen.

UPDATE 11-2012
De 8 mega pixel camera was defect, deze is (ongeloofelijk) binnen een week gerepareerd in tsjechie onder garantie. Er zijn op het internet een hoop mensen met dezelfde klachten. Bij het openen van de camera applicatie vertoont het scherm horizontale groene lijnen of het gehele scherm is groen.

Heb jij ook een Asus Transformer Pad Prime 64GB Grijs?

Ik vraag me af hoe je aan deze wijsheid komt:

"Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld winamp op de achtergrond muziek af te laten spelen terwijl je met heel iets anders bezig bent. Dit is voor mij tevens de reden geweest waarom ik niet voor de iPad ben gegaan."

Je kan muziek afspelen op de iPad en ondertussen in een andere app bezig zijn..
Waarom blijft dit een 'simpele' productreview?
Ik heb een review geschreven met 600+ woorden.
[edit]
Opgelost, had geen negatieve eigenschappen ingevuld :)

[Reactie gewijzigd door blastR op 26 maart 2012 18:25]

Goede review, maar ik vraag me af waarom je hem niet gelijk met dock hebt gekocht.
De 64GB versie met dock kan ik nergens vinden.
De 64gb versie met dock bestaat ook niet, mede daarom is er een levendige handel in de docks an sich. Is een strategische keuze geweest van Asus, je betaald hoe dan ook 600 euro, voor de 64gb zonder dock, of de 32gb met dock. Gelukkig kan je het geheugen gewoon uitbreiden met een SD kaart, dus om 100 euro voor 32gb extra neer te tellen, en je dock in te leveren lijkt me niet rendabel;)
Bedankt voor je wijsheid, ik kreeg het niet voor elkaar.
Is dit in een latere software versie misschien verholpen!? Als dit toen had gewerkt had ik waarschijnlijk een ipad gekocht.

[Reactie gewijzigd door blastR op 3 juli 2012 19:42]