Asus GTX680-2GD5 Review

alexke1988 24 maart 2012, laatste update op 17 november 2015, 9.762 views

Asus GTX680-2GD5

Pluspunten

• Snel
  • zuiniger dan 580GTX
  • Minder warmte productie dan de 580GTX
  • Relatief stil

Minpunten

• relatief duur maar dat heb je met high-end
  • warmer dan een Direct CU of twinfrozer

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Al na één dag na de launch van de 680GTX heb ik hem al in mijn handen : De ASUS versie dan wel.
Uiteraard zo vroeg bij de launch is dit een reference kaart aangekocht bij Tones.be .
Hierbij wil ik ook Tones.be Bedanken om de snelle levering !

De verpakking is redelijk standaard ASUS , maar komt met weinig frutseltjes : enkel een korte handleiding , driver CD en een powerplug connector.

De GTX680 vervangt mijn 1 jaar oude MSI TwinFrozer II 580GTX en heb ze eventjes naast elkaar vergeleken : de 680GTX blijkt net iets korter te zijn dan de 580GTX ongeveer 4mm

ik heb de 3930K lichtjes overklokt naar 4.4ghz zonder Vcore bij te geven .

Over de geluidsproductie heb ik niet te klagen , maar de kaart wordt wel merkbaar warmer dan mijn 580GTX maar dit neem ik er wel bij , ik zoek niet te overklokken.
neem hierbij dat de temperatuur van mijn 580GTX rond de 55-58c lag onder belasting

De 680 GTX heeft onder belasting een temperatuur van 74 graden terwijl de fan speed onder de 50% blijft de fan is hierdoor onder load onhoorbaar in mijn config

na een tijdje koelt de kaart af tot 40c en een met de minimale fan speed van 30%

enkele benchmarks tussen mijn 580GTX en 680GTX

BF3 1920x1080 4xAA en alles op ULTRA
CINEBENCH gaf een verminderde score tegenover de 580GTX
Unengine 1920x1080 Extreme tessellation , 8x AA ,16x Anisotropy , Shaders : High
Performance profiel
in de link is het wel een 2de run van 3dmark11

Geluidproductie recht onder de koeler :.

1st review! :D

Heb jij ook een Asus GTX680-2GD5?

Vind het een beetje vreemd dat je warmte en geluid zo laag laat scoren, het moge nu uit alle reviews op internet toch duidelijk zijn dat het op die vlakken gewoon goed zit ten op zichte van de concurrent? en buiten dit dat de GTX 680 gewoon op die punten over het algemeen zich goed weet neer te zetten, dat vind ik net 1 van de grote pluspunten van deze serie.
En dat je dan neer zet
warmer dan een Direct CU of twinfrozer
Sorry maar dat is toch wel min of meer logisch aangezien het geen custom pcb is, beetje schot voor open doel gevoel krijg ik daar bij :P
Buiten dit wellicht nog even je foto's anders in je review neer zetten zodat de plaatjes automatisch geladen worden, dat staat een stuk mooier dan de linkjes die er nu staan.
DeComponeur heeft al gelinkt naar de faq waar uitleg staat hoe dit moet.

Succes en buiten alles veel game plezier!

[Reactie gewijzigd door pino85 op 24 maart 2012 10:12]

hij is inderdaad muisstil , maar warm is ie wel referentie of niet ...
Daar kan de kaart wel tegen. Nvidia chips krijg je bij 80 graden nog niet kapot, behalve als je er een met een fabrieksfout hebt (maar het was 5 jaar geleden ofzo, dat er wat van die kaarten in omloop waren).
De 8000 Serie doel jij vast op, zo heb ik er ook eentje gehad, tot ie stief :P

Een vriend van me heeft nog een GTX280, die word doorgaans 86 graden onder load, en die leeft ook nog. Kwestie van goede tin, dat is de laatste paar series wel goed gedaan.
Overigens heeft een external exhaust weer als voordeel dat ze je kast niet opwarmen maar de hitte meteen naar buiten gooien.
Bij de custom cooling is je GPU dan wel iets koeler, maar word alle warmte je kast in geblazen.
Iets wat voor een beetje tweaker geen probleem is, maar er is een reden dat referentie-koeling vrijwel altijd external exhaust is op high-end kaarten.
Dank voor de review !
Het is wel wat makkelijker voor de lezer als je de plaatjes in de review plaatst.
Over plaatjes en andere tweakers.net FAQ (even met Crtl f zoeken wat je wilt weten :) )
Je kan eventueel linken naar een grotere versie van je plaatje door een link om de verkleinde versie heen te zetten (thumbnailen). Hiervoor kan je de volgende RML-code gebruiken:
[img]http://link.naar.verkleind.plaatje.jpg[/img]
Keep up the good work !

[Reactie gewijzigd door DeComponeur op 23 maart 2012 22:41]

Dank ! heb het verbeterd!
Op de foto's zie ik dat je nog plastic folie op de kaart heb zitten. Haal je dit er nog af ? Want dit kan zo 5°C schelen kan ik je uit eigen ervaring vertellen :D
meestal gebruik ik mijn hardware maar een jaartje , dus dan gaat het er niet altijd af.
Ik zal dit wel nog doen :)
Doe je toevallig ook wel eens aan gpgpu? (primegrid ofzo)

Wil dolgraag weten of de 680 handiger is dan de 580... :)
Zonder resultaten gezien te hebben: Deze GPU was eigenlijk bedoeld als mid-range kaart en is, door productieproblemen bij de oorspronkelijke high-end kaart hoger geclockt en als GTX680 neergezet. De GTX580 is dus meer ontworpen voor GPGPU, dus het zou wel eens tegen kunnen vallen.
+- 11 min per WU voor PPS_sr2sieve_45798515_0 Cuda.

[Reactie gewijzigd door alexke1988 op 23 maart 2012 22:07]

Even de negatieve punten weerleggen.

relatief duur maar dat heb je met high-end
Relatief duur het is de beste price/performance op dit moment.(480gtx sli terzijde maar dat gebruikt 4x zoveel energie...)

warmer dan een Direct CU of twinfrozer
Helaas is dit niet vergelijkbaar als je een deze chip zou koelen met Direct CU of msi twin dan zijn de temps veel lager dan de temps van een 570 of 580.

Het feit dat ze zulke goede (2graden hoger dan genoemde) koelprestaties kunnen neerzetten heeft natuurlijk alles te maken met de lagere tdp en de betere reference koeler.

Deze kaart vind ik zelf echt het beste wat Nvidia in 2 jaar heeft uitgebracht samen met de 465 gtx zijn dit de dingen die ik graag zie.
En dan te bedenken dat dit niet eens de high end is dat dit gewoon de mid/enthousiast is.

[Reactie gewijzigd door maarten12100 op 25 maart 2012 01:51]

Wat was er zo goed aan de GTX 465 ? GTX 460 was beter and had een lagere TDP
Sommige waren voledig stabiel onlockbaar naar een 470 :)
x2 een HD7850 maakt gehakt van een enkele GTX680 en is in aanschaf goedkoper.
Sorry, is HD7870... O+

[Reactie gewijzigd door Madrox op 29 maart 2012 16:52]

Dit is nou een review waar je wat aan hebt!

Wat ik mij nu afvraag, ik doe vaak wat renders maken met Bunkspeed SHOT, dit programma gebruikt Cuda cores om alles te renderen. Met mijn GTX560ti (TwinFrozrII) gaat dit al heel snel (5 minuten heb je render wel klaar). Maar de GTX560ti heeft rond de 300/400 Cuda cores. Deze zou 1500 cuda cores hebben, denk je dat het absurd sneller gaat worden?
Thx!

Ik zal eens zien of ik hier kan op testen .
Heb je zelf toevallig Bunkspeed SHOT/PRO/MOVE? Weet niet of je bekent bent met 3D renders
heb het gedownload , maar ik heb geen sample projects om het op te testen... indien je er een kunt bezorgen kan ik dit testen .
Bij Bunkspeed SHOT zijn een paar samples wat je direct kunt renderen. Podium.bif bijvoorbeeld, deze zie je wanneer je SHOT opstart. Dan kun je op render klikken.
2u 05 min 300 passes 450x270 , heb pc wel gebruikt tijdens render ...
3DMark werkt altijd met verschillende soort scores... welke toon jij hier precies..? (dat maakt 't vergelijken makkelijker :) )
Ik bedoel niet welk profiel, maar welke score....? GPU-score..? :)
heb het bij de grafiek gezet

[Reactie gewijzigd door alexke1988 op 23 maart 2012 21:21]

Er is natuurlijk nog een ander probleem, niet alle games werken optimaal met SLI of CrossfireX. Daarom zou ik altijd gaan voor een single GPU kaart. Je kunt later altijd nog een tweede bijsteken en tegen die tijd dat, dit nodig is zou je zelfs nog kunnen gaan voor een tweede hands, scheelt ook weer.

Verder moet je niet vergeten dat drivers altijd worden geoptimaliseerd, of misschien een betere uitdrukking; de aandacht ligt meer bij de laatste generatie kaarten.

Trouwens met de oudere generatie kaarten zoals de 570 is nog meer aan de hand nl het beperkte geheugen, 1,2Gb kan echt te weinig zijn.

Maar ik begrijp je punt.
Slechte support voor SLI of Crossfire is iets wat IMHO bijna niet meer van toepassing is vandaag de dag :)
Tel daarbij op dat je niet ALLE games die er zijn gaat spelen dan kan het al heel snel aantrekkelijk zijn om 2 of 3 kaarten te hebben. Vooral met 3 monitoren voor je neus wat ook in steeds meer games heel goed werkt !!

Wat de GTX 680 zelf betreft : Ik vind dat nVidia eindelijk eens een fatsoenlijke kaart heeft gemaakt die in alle opzichten heel aantrekkelijk is/net zo aantrekkelijk als een ATI kaart. Dit idee heb ik eigenlijk niet meer gehad sinds de 79xx serie van nVidia en heb dus al die tijd een ATI kaart gehad : Dat zou nu zomaar kunnen veranderen afhankelijk van de prijs, niks anders!

Grappig detail trouwens die me opviel : ASUS heeft 0,0 aan de doos veranderd voor hun top end videokaart sinds mijn 1900XTX :D Zag er PRECIES hetzelfde uit !!
Toch even uit je droom helpen ivm SLI of CrossfireX er zijn echt games zoals Rise of Flight die niet goed met, in dit geval CrossfireX om kunnen gaan!!! Ik ben niet echt een gamer maar zo zullen er meer zijn.
Wat is je min. FPS in BF3 in een zware multiplayer map zoals Oman?
FRAPS

7873, 120000, 41, 94, 65.608

Constant in gevecht

het heeft nooit laggy aangevoeld! hier zou mijn 580GTX al de geest geven :D

[Reactie gewijzigd door alexke1988 op 23 maart 2012 20:53]

Is het waard om een 7970 te verkopen om een 680 te halen ?

[Reactie gewijzigd door Ruffzz op 23 maart 2012 22:31]

Denk het niet. De GTX680 is niet heel veel sneller dan de 7970.

Het hangt ook wel af van of je overklokt. De 7970 klokt over het algemeen behoorlijk goed. Mijn eigen kaart loopt op 1125/1575. Dit zonder gekke dingen met het voltage te doen, alleen power +10% in CCC. Dit zorgt er wel voor dat de kaart met gemak 20% sneller is dan stock. Het is nog niet echt bekend hoe de GTX680 overklokt. Klokt die kaart beter over kan het nog wel nuttig zijn. Klokt ie slechter over heb je meer aan de 7970.

Sowieso is de GTX680 maar zo'n 10 tot 20% sneller dan de HD7970 van wat ik zo lees. Als je de 7970 zou verkopen betaal je iets van 100 euro voor een kleine prestatiewinst. Persoonlijk zou ik het niet doen.