Samsung Syncmaster 215TW Zilver Review

aktweakers 9 november 2007, laatste update op 13 februari 2016, 808 views

Samsung Syncmaster 215TW Zilver

Ik ben zeer tevreden over deze monitor, nog steeds!

Pluspunten

• beeldscherpte, kleurecht, helderheid, opties, aansluitingen, ....

Minpunten

• ik zou het niet weten

** UPDATE februari 2016 **
Inmiddels is het tien (10!) jaar later en mijn oordeel is nog steeds: topmonitor! Ook heel opvallend: hij doet het nog steeds. Iedere dag gebruik ik deze monitor met veel plezier en hij bevalt nog steeds. Geweldig.

Waarom aangeschaft?
Mijn oude 17"CRT was aan zijn eind. Het was een goeie monitor, maar op is op. Orientatie op TFT's deed me beseffen dat ik er met een TN-panel niet zou zijn, omdat ik naast het gewone werk (Word, Excel, Internet) ook heel wat uurtjes foto- en video-editing doe. Vooral de kleurechtheid vind ik daarin belangrijk. Na orientatie binnen de betere TFT's kwam ik op de Dell 2007WFP en de 215TW. Overeekomsten: kleurecht, resolutie 1680x1050 (breedbeeld), veel connecties mogelijk. De 215TW heeft bij dezelfde resolutie een iets groter scherm en dus iets grotere pixels. Dat gaf de doorslag.

Vergelijking met vorige monitor (CRT)
Grootste verschil is van gewoon 17" naar breedbeeld 21". Wouw! Werken met twee Word-pagina's naast elkaar. Foto-editen met alle opties NAAST mijn foto ipv eroverheen. Heerlijk!
Wat betreft beeld was ik een beetje bang dat een TFT toch een stapje terug zou zijn, maar dat is geenzins het geval.

Beeldkwaliteit
Zoals ik met mijn rapportcijfers al aangaf ben ik zeer tevreden over de beeldkwaliteit. Scherp over het hele beeld, kleuren prachtig, helderheid prima. Gelukkig is alles ook nog eens goed instelbaar. De monitor staat namelijk bij aflevering ingesteld op standje 'zonnehemel'. Even dimmen en de zonnebril kan weer af.

In mijn review heb ik het niet over spelletjes. Die speel ik namelijk niet. In andere reviews wordt dat het vaakst genoemd als negatief, omdat de 215tw behoorlijke inputlag zou hebben. Kan ik niets over zeggen. Op alle andere fronten is het een heel goede monitor.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 215TW Zilver?

Heb je toevallig nog naar de backlight bleeding gekeken?

Daar heeft die van mij namelijk een beetje last van.
Backlight bleeding? Ja, als ik het scherm helemaal op zwart zet en dat heel goed kijk zie ik een soort stervorm met in de hoeken iets lichter beeld.
Heb ik er last van? Nee. Was me helemaal niet opgevallen.
srry, maar ik heb per ongeluk iets neergezet en weet niet hoe ik dat weg kan halen......

[Reactie gewijzigd door aktweakers op 12 december 2007 11:32]