Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Dutchtronics Draadloos Toetsenbord Review

sdk1985 30 maart 2012, laatste update op 30 maart 2012, 1.773 views

Dutchtronics Draadloos Toetsenbord

Pluspunten

• Fijne halfhoge toetsen
  • RF receiver dus geen line of sight nodig
  • Bruikbaar als muis
  • Meegeleverde AA batterijen
  • Werkt op batterijen dus makkelijk te vervangen (low energy batterij techniek is goed tegenwoordig)

Minpunten

• geen uit knop staat atlijd in standby
  • trackball erg gevoelig

Voor mijn HTPC (XBMC) zocht ik een betaalbaar draadloos toetsenbordje. Ik had tijdelijk een oud OEM keyboard maar draadloos is wel zo handig in de slaapkamer.

Waarom dit product:
Ik was al een tijdje aan het rondkijken maar de Logitech DiNovo vond ik met 90 euro toch net te gek worden. Daarnaast leek hij me ook net te klein om prettig op te typen.

Via de iBood hunt kwam ik voor 20 euro+5,95 op dit wireless keyboard van dutchtronic.

Eerste indruk:
Op een youtube filmpje na niks van dit product gezien dus het was een beetje een verrassing. In de doos bevonden zich de volgende zaken:
  • Toetsenbord
  • USB RF reciever
  • 3 batterijen AA
Toetsenbord ziet er prima uit. Het is niet het mooiste toetsenbord ooit maar er zitten geen slecht afgewerkte delen bij.

Achterin het toetsenbord kun je ook de rf receiver opbergen. Het toetsenbord is zwaarder dan je zou vermoeden, 579 gram incl batterijen.

Filmpje:

Installatie:
Er zit geen driver cd bij het toetsenbord dus je stopt gewoon de receiver in de usb poort. Toetsenbord en trackball werkten meteen. Zowel op XP 32bit als Windows 7 x64. Het geheel wordt geinstalleerd als HID complient toetsenbord en muis. Nadeel is wel dat als je, zoals ik, een andere remote hebt met een zelfde setup het dan lastig wordt om ze uit elkaar te houden.

Even leek het alsof de u een 4 en de i een 5 opleverde tenzij ik de fn toets indrukte. Gelukkig bleek numlock aan te staan en dit was dus snel opgelost. Het was wel even problematisch dat mijn windowswachtwoord dus cijfers bevatte :+ .

Drivers:
Kunnen we kort over zijn, die zijn er niet. De wireless rf stick wordt gedetecteerd als HID compliant keyboard with mouse. Ik heb ook een goedkope remote van dealxtreme en deze heet precies hetzelfde :+ .

Bord werkt ook in de bios/efi.

Bouwkwaliteit:
Bouwkwaliteit geef ik redelijk, dit komt met name door de muisfunctie. Het zijn met name de linker en rechter muis toetsen die goedkoop aanvoelen. De rest van het toetsenbord voelt prima aan.

Bereik is lastig te testen. Een verdieping lager op de gang komt het RF signaal nog door. Een kamer onder de RF receiver met dichte deuren is te veel gevraagd (beton vloer).

Precisie:
Muisfunctie: De trackball is erg gevoelig. Voor comfortabel gebruik moet de gevoeligheid in windows omlaag en dat is onhandig indien je ook andere apparaten gebruikt die WEL een normale gevoeligheid hebben. Het went overigens wel maar in het begin is het even schrikken.

Overigens is de trackball wel precies en dus niet te vergelijken met de 4 assen die op een goedkope remote zitten.

Toetsenbord: Het toetsenbord is goed. Het typt prima, vergelijkbaar met mijn microsoft digital mediakeyboard 3000. De halfhoge toetsen hebben een normale grootte, alleen de functie toetsen zoals shift, home, end, enz zijn kleiner. Op die toetsen na hoef je dus niet te wennen aan het keyboard. Enige nadeeltje is dat de FN toets op de plek zit waar je control zou verwachten. Ctrl+shift+escape is dus vergelijkbaar met windowstoest+shift+escape dat gaat nog weleens mis. Overigens bestaat er software waarmee je dit kunt corrigeren. Die kan een toets groter maken door de input te vervangen voor de gewenste input.

Conclusie:
Voor de 25 euro die ik ervoor betaald hebt is het een prima oplossing. Het toetsenbord typt lekker en is erg handig bij eventuele calamiteiten aan mijn htpc. In dit geval gebruik ik hem meestal in combinatie met een usb muis met een lang snoer omdat dit het snelste werkt.

Heb jij ook een Dutchtronics Draadloos Toetsenbord?

Handig dingetje en voor die prijs heb je toch wat degelijks in huis.