Wacom Bamboo Review

RMX3600 8 november 2007, 2.934 views

Wacom Bamboo

Pluspunten

• fraai uiterlijk
  • lage prijs
  • eenvoudig in gebruik

Minpunten

• té klein voor professioneel gebruik, al is het daar niet voor gemaakt

Een fraai apparaat
Wanneer we de Bamboo uit de doos halen, valt het blad dat het tekentablet beschermd meteen op. Hier is in vele talen de slogan van de Wacom Bamboo op te lezen; “Use it to get more out of your computer”. Hier onder ligt dan de Bamboo, een fraai afgewerk, mat zwart tekentablet dat duidelijk gemaakt is met het uiterlijk in het achterhoofd.

De afmetingen van het tekentablet zijn bescheiden te noemen, maar in geen enkel geval klein. Qua verhoudingen is de Bamboo gericht op een breedbeeldscherm, waardoor het optimaal te gebruiken is op een computer met breedbeeldscherm.

Batterijloze pen
De Bamboo gebruikt net als zijn voorgangers de bekende draadloze EMR technologie, met de drukgevoelige pen, die geheel zonder batterijen werkt. Zodra we de pen een halve centimeter boven het tekentablet houden, kunnen we de muis al besturen. Klikken en slepen werkt net als met een muis, al drukken we nu simpelweg de pen tegen het tablet in plaats van het klikken met de muis.

Met de pen maken we eenvoudig, na de installatie, onze eerste krabbels in bijvoorbeeld Word, Excel of een ander programma. Notities maken in een document was nog nooit zo eenvoudig. Dit kan door een eenvoudig tekeningetje te maken, of door echt te schrijven met de pen. Hier word je volledig vrij in gelaten en het werkt in alle gevallen ideaal!

Handschriftherkenning in Vista
De uitgebreide ondersteuning voor tekentablets in Windows Vista komt bijzonder goed terug in het dagelijks gebruik van de Wacom Bamboo. Een voorbeeld van de uitgebreide ondersteuning is onder andere terug te vinden in één van de meest gebruikte Instant-Message programma’s, MSN. Zonder iets in te stellen kunnen we de Bamboo gebruiken om handgeschreven berichten te schrijven en verzenden naar contactpersonen. Ook simpelweg schrijven in bijvoorbeeld Word met het tekentablet, kan omgezet worden naar echte tekst. Veel mensen zullen echter sneller kunnen typen met een toetsenbord dan met een tekentablet.

Naast het gewone tikken, ondersteund de Wacom Bamboo een andere manier om te navigeren binnen documenten en webpagina’s. Met zogenaamde ‘Pen Flicks’, kunnen vaak voorkomende handelingen worden uitgevoerd. Denk hierbij aan taken als; ‘Vorige’, ‘Volgende’ en nog veel meer. De Flicks vergen even wat oefening, maar werken na een tijdje geweldig!

Touch Ring
Om de Bamboo van wat extra functies te voorzien, heeft Wacom de ‘Touch Ring’ toegevoegd. Dit is een rond touchpanel waarmee eenvoudig door documenten gescrolled kan worden en snel in-/uitzoomen mogelijk maakt.

Naast de Touch Ring heeft de Bamboo ook vier functietoetsen die via de meegeleverde software eenvoudig in te stellen zijn, om het apparaat helemaal naar jouw eigen wensen in te stellen.

Een geweldig apparaat, voor iedereen die de geweldige eigenschappen van een tekentablet wil ervaren, maar nog niet meteen in het diepe willen duiken door een groot en duurder tekentablet aan te schaffen. De Wacom Bamboo reageert prima op alle bewegingen die we met de draadloze pen maken, al is het in het begin even wennen.

Voor een professionele ontwerper is de Wacom Bamboo te klein, maar met zijn A5-formaat neemt de Bamboo niet veel ruimte in en is daarom ideaal om de wereld van de tekentablets mee te verkennen!

Heb jij ook een Wacom Bamboo?

Ik lees dat je hem ook onder XP hebt gebruikt, werkt dit net zo goed als onder Vista?
En als je geen breedbeeld hebt?
Verder goede review!
Sorry, lees dit nu pas. Ik heb hem inmiddels ook onder Vista geprobeert en hij werkt zelfs beter onder Vista! :)

Breedbeeld werkt prima, maar zonder ook als is het dan wel een beetje uit verhouding! ;)
ik hoor diverse over een hoge piep, is dit al opgelost ?
Ja, dit probleem is al een tijd opgelost. Als je gewoon een nieuwe koopt zul je dit probleem niet hebben.